Hasteinnført avgift skaper post-bråk i Sverige:Nekter å hente 400.000 pakker

Tilbakesendingene begynner i slutten av april. Postnord anslår at det dreier seg om ca. 400.000 pakker og brev.Illustrasjonsfoto: Postnord.
Tilbakesendingene begynner i slutten av april. Postnord anslår at det dreier seg om ca. 400.000 pakker og brev. Illustrasjonsfoto: Postnord.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den svenske postleverandøren Postnord må returnere 400.000 pakker til Kina og andre land utenfor EU. Pakkene har ikke blitt hentet av kunder etter at bedriften innførte en ny avgift for å dekke inn tollkrav.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Illustrasjonsfoto: Postnord.
Illustrasjonsfoto: Postnord.

Tusenvis av internettbestillinger fra blant annet Kina blir liggende uavhentet på svenske Postnords utleveringssteder, melder SVT.

En hasteinnført avgift for å dekke tollkrav antas å være hovedårsaken.

Internetthandelen med varer, primært fra Kina, eksploderte i Sverige i fjor. Mot slutten av 2017 tok Postnord imot svimlende 160.000 pakker daglig ved terminalen utenfor Arlanda, melder Aftonbladet.

– Folk bestiller enorme mengder pakker, masse krimskrams med alt fra hårstrikk, mobildeksel og billigere ladere, sier Postnords terminalsjef Peter Hesslin til Aftonbladet.

Les også: Skulle begraves i Sverige - Postnord finner ikke urnen

Få betalte moms

Få av kundene betalte den svenske momsen. Ifølge myndighetenes beregninger uteblir en halv milliard svenske kroner fra statskassen årlig.

I januar krevde det svenske finansdepartementets at det svenske tollvesenet skulle sørge for at staten fikk innbetalt sine momskrav.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Postnordlanserte en løsning der bedriften fra begynnelsen av mars tok en avgift på 75 svenske kroner for å dekke opp momskravene. Flere av gjenstandene i forsendelsene har en verdi ned mot 10-15 svenske kroner, snittpris har vært 50 SEK, ifølge Aftonbladet.

Avgiften har trolig bidratt til at mange kunder som bestilte sine varer før den ble innført har latt være å hente sine forsendelser.

– Det hadde vært bedre for oss og mottakerne om vi hadde hatt bedre tid på oss før systemet trådte i kraft. Det hadde nok også vært bedre for statskassen, sier kommunikasjonsdirektør i Postnord, Thomas Backteman, til SVT.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik unngår du å bli lurt når du handler fra Kina

– Avtale krever retur

Foto: Post Nord
Foto: Post Nord

Tilbakesendingene begynner i slutten av april. Postnord anslår at det dreier seg om ca. 400.000 pakker og brev.

– Vi er del av et internasjonalt avtaleverk som sier at varer fra andre land som ikke har blitt utlevert skal sendes tilbake til opprinnelseslandet, sier Backteman til SVT.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cirka 80 prosent av pakkene og brevene vil fraktes tilbake til opprinnelseslandet med skip.

Svenske PostNord AB ble dannet da Post Danmark AS og Posten AB fusjonerte, og er eid 60 prosent av den svenske staten og 40 prosent av den danske. PostNord har også en norsk avdeling, PostNord AS.

Les også: Millionbonus til topper i kriserammede Postnord