Jernbanereformen trer i kraft søndag

Togreisende mister kundefordeler fra Vy

<p>Et togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Når Go-Ahead begynner å operere strekningen søndag 15. desember, mister flere kunder hos Vy muligheten til å kjøpe rabatterte billetter. </p>
Et togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon og Sørlandsbanen. Når Go-Ahead begynner å operere strekningen søndag 15. desember, mister flere kunder hos Vy muligheten til å kjøpe rabatterte billetter.  Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Kunder med periodebillett hos Vy får i dag 20 prosent rabatt på andre togreiser. Den fordelen blir mindre når Jernbanereformen trer i kraft søndag, og Go-Ahead og SJ tar over.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Søndag trer Jernbanereformen i kraft. Det at betyr ny operatør tar over Vy (gamle NSB) sine togstrekninger flere steder i landet.

Go-Ahead er først ut. De begynner å drifte Sørlandslandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra førstkommende søndag, 15. desember. SJ begynner å drifte syv togstrekninger i trafikkpakke Nord 20. juni 2020.

Har du 7-dagersbillett, 30-dagersbillett eller årskort hos Vy i dag følger det med en kundefordel. Mens periodebilletten kun gjelder for en gitt reisesone eller en gitt strekning, for eksempel Eidsvoll-Oslo, gir den deg som kunde mulighet til å kjøpe togbilletter til andre strekninger med 20 prosent rabatt.

Dagpendler og stortingsrepresentant Lise Christoffersen (Ap) som representerer Buskerud er en av dem som har dratt nytte av fordelen.

– Jeg pendler daglig mellom Oslo og Drammen, og har et årskort for den strekningen. Nylig var jeg i Kristiansand, og kjøpte billett på den strekningen med rabatt. Den muligheten mister jeg fra 15. desember når togselskapet Go-Ahead begynner å operere Sørlandsbanen, sier Christoffersen til ABC Nyheter.

Vy, Go-Ahead og Jernbanedirektoratet bekrefter overfor ABC Nyheter at kundefordelen kun vil gjelde for Vys kunder på Vys egne togstrekninger.

Christoffersen påpeker at det er mange strekninger Go-Ahead og SJ tar over hvor hun gjerne skulle ha brukt kundefordelen sin fra Vy.

– I realiteten betyr dette at årskortet mitt med sine kundefordeler blir mindre verdt som følge av Jernbanereformen når jeg kan benytte den på færre reiser, sier Christoffersen.

Stortingspolitikeren mener det er svært bekymringsfullt at kundefordeler og rabattordninger som minipris-billetter får mindre verdi for kundene som følge av Jernbanereformen.

– Jeg er ikke noe glad for at kundefordelen skrumper inn.

(Artikkelen fortsetter under)

Lise Christoffersen (Ap) er selv dagpendler på Østlandet. I tillegg reiser hun mye rundt i Norge med tog. I den forbindelse har hun hatt stor glede av kundefordelen hun får som periodebillett-kunde hos Vy med at hun kan kjøpe billetter på andre strekninger til rabattert pris. Hun er frustrert over at kundefordelen skrumper inn som en følge av Jernbanereformen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Lise Christoffersen (Ap) er selv dagpendler på Østlandet. I tillegg reiser hun mye rundt i Norge med tog. I den forbindelse har hun hatt stor glede av kundefordelen hun får som periodebillett-kunde hos Vy med at hun kan kjøpe billetter på andre strekninger til rabattert pris. Hun er frustrert over at kundefordelen skrumper inn som en følge av Jernbanereformen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Synd å håpe på at Vy skal vinne

Gjennom Jernbanereformen blir ulike togruter lagt ut på anbud i form av trafikkpakker. Foreløpig har tre trafikkpakker blitt lagt ut for konkurranse fra Jernbanedirektoratet: Trafikkpakke 1 Sør, Trafikkpakke 2 Nord og Trafikkpakke 3 Vest.

Det britiske togselskapet Go-Ahead har vunnet konkurransen om å drifte Sør, SJ skal drifte Nord, mens Vy har vunnet konkurransen om å drifte Vest.

Videre skal to trafikkpakker for Østlandet ut på anbud de nærmeste årene.

– Det blir spennende å se hva som skjer der. Nå vil jeg og andre politikere som holder til i Viken at Vy skal vinne Østlandet, slik at de som reiser i regionen beholder kunderfordelen med rabatterte billetter. For om noen andre vinner vil det føre til at Viken knyttes dårligere sammen. Det er synd at vi skal sitte å håpe på at Vy vinner. Det burde vært samme kundefordeler uavhengig av hvem som vinner, sier Lise Christoffersen.

De fleste dagpendlere vil foreløpig kun måtte forholde seg til én togoperatør, men det finnes unntak. Mellom Oslo og Kongsberg opererer både Go-Ahead og Vy fra 15. desember. Det betyr imidlertid ikke at pendlere må velge hvilken av operatørene de vil reise med om de kjøper periodebillett for strekningen.

– Vi har lagt inn som forutsetning at alle operatørene må tilby periodebilletter som månedskort og årskort. Disse vil gjelde for en strekning eller en sone, uavhengig av togoperatør. De som reiser mellom Oslo og Kongsberg kan bruke samme periodebillett på sine reiser, både med Vy og Go-Ahead, sier kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet Svein Horrisland til ABC Nyheter.

Les også: Ap vil ha granskning av jernbaneanbudene

To og tre ganger dyrere minipris-billetter

For ordinære billetter har Jernbanedirektoratet satt en grense for maksimalt prisnivå. De har imidlertid ikke stilt noen priskrav til rabatterte og rimelige billetter.

Passasjerer som må bytte togselskap i løpet av én reise vil ikke oppleve noen prisendring for reisen ved ordinær pris. Men om kunden kjøper rabatterte billetter kan reisen ende opp med å bli dobbelt og tre ganger så dyr som i dag, skriver NRK.

Reiser du fra Geilo til Kristiansand må du bytte togoperatør underveis, da du strekningen er delt mellom Go-Ahead og Vy. Skal du ha de rimeligste billetene må du kjøpe minipris-billett hos Vy og lavprisbillett hos Go-Ahead.

Dette er eksempelet NRK legger fram: 10. desember kunne du komme deg fra Geilo Buskerud til Kristiansand for 339 kroner (minipris med Vy). Uken etter har Go-Ahead tatt over, da koster den samme billetten 578 kroner, fordi du må kjøpe to ulike lavprisbilletter til reisen.

Når SJ tar over Nordlandsbanen, Raumabanen, Trønderbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Saltenpendelen og Meråkerbanen 20. juni neste år blir det enkelte strekninger hvor kundene må kjøpe minipris-billetter tre ganger, som på strekningen Røros-Kristiansand.

Dale: Rammer kun 3-5 prosent av de reisende

Det at rimelige togreiser blir dyrere i fremtiden, bekymrer opposisjonen på Stortinget. Stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) har sendt inn et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om prisøkningen er en tilsiktet konsekvens av Jernbanereformen, og om han vil vil iverksette tiltak for å videreføre til å muligheten til å kjøpe rimelige minipris-billetter på tvers av togoperatører.

Dale skriver ingenting i sitt svar om å innføre tiltak, han mener markedet selv må utvikle gode pristilbud, og at de bør samarbeide for å få til dette.

Samferdselsministeren påpeker at høyere pris på de rimeligste billettene kun vil ramme en liten gruppe reisende.

– Det er viktig å påpeke at det er en beskjeden del av kundene på Sørlandsbanen dette gjelder: Bare tre prosent av dagens kunder reiser i kombinasjon med annen fjerntogstrekning, og for kunder som kjøper minipris på denne reisen kan billettprisen bli dyrere, skriver Dale i sitt svar til Mossleth.

– Videre er det cirka fem prosent av kundene på Sørlandsbanen som reiser til/fra Intercity-strekningene (på Østlandet), og kunder med miniprisbillett vil for denne kombinasjonen og kunne oppleve en prisøkning. Men prisøkningen for denne gruppen blir lavere siden minipris har mindre priseffekt på kortere strekninger, skriver statsråden videre.

Sp: – Redd det blir dyrere og dårligere

Siv Mossleth sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og frykter Jernbanereformen jevnt over gir norske togkunder et dyrere og dårligere tilbud. Foto: Stortinget
Siv Mossleth sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og frykter Jernbanereformen jevnt over gir norske togkunder et dyrere og dårligere tilbud. Foto: Stortinget

Siv Mossleth er ikke beroliget av svaret fra Dale.

– Jeg opplever ikke at han svarer på det jeg spør om. Jeg er redd for at togreiser i Norge blir både dyrere og dårligere. Han viser til tallene tre og fem prosent. Men hva betyr det i antall mennesker? Mange av dem som er tidlig ute og sikrer seg minipris-billetter i dag er kanskje ikke de med best råd. Det at det blir dyrere på enkelte strekninger er svært negativt, sier Senterparti-politikeren til ABC Nyheter.

Både Arbeiderpartiet og Senterpartiet stemte mot Jernbanereformen i Stortinget, og er skeptisk til at Norge nå deler opp jernbanen i trafikkpakker som driftes av ulike togselskaper. Mossleth reagerer på at regjeringen og samferdselsministeren allerede nå omtaler Jernbanereformen som en suksess.

– Under Transportdebatten i Stortinget sa Dale at dette kommer til å bli en suksess allerede før de første togene har begynt å gå. Det forundrer meg at de tør å være så fornøyde med en reform før vi ser virkningene, særlig i lys av Babcock-skandalen hvor ingenting fungerer etter de vant anbudskonkurransen om å fly ambulansefly.

Både Mossleth og Ap-politiker Lise Christoffersen er bekymret for at dyrere lavpris-billetter og dårligere kundefordeler vil føre til at færre velger toget.

– Hvis flere velger bil eller fly isteden har man ikke oppnådd det vi ønsker, sier Mossleth.

Personvernpolicy