Slik blir Oslos nye trikker

Video: Her blir Oslos nye trikker avduket.

Fra og med 2020 blir de nye SL18-trikkene å se i Oslos gater. Onsdag ble en fullskalamodell av trikken avduket.

Oslo kommune inviterte til fest med nystekte vafler, pinne-is, brus og kaffe, og to musikere fra Oslo filharmoniske orkester på scenen da en en fullskalamodell av Oslos nye trikker ble vist fram for hovedstaden for alle første gang.

Akkompagnert av fire gardister på trommer og trompet trakk byrådsleder Raymond Johansen (Ap), byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) og leder for miljø- og samferdselskomiteen Eirik Lae Solberg (H) det blå trekket av den 18 meter lange modellen.

Et fullsatt telt på rådhusplassen jublet unisont idet trekket falt ned, og politikerne gratulerte hverandre og alle Oslos innbyggere. De neste fem dagene står teltet åpent for alle som vil komme å se, mens vaffelstekingen fortsetter i høyt tempo.

Se avdukingen og se hvordan Oslos nye trikker skal bli i videoen øverst i artikkelen.

(Artikkelen fortsetter under)

Avduking av Oslos nye trikk på rådhusplassen. En 18 meter lang modell av Oslos nye trikk avduket. Arbeidet med å produsere de 87 nye, moderne trikkene til Oslo er i full gang. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Avduking av Oslos nye trikk på rådhusplassen. En 18 meter lang modell av Oslos nye trikk avduket. Arbeidet med å produsere de 87 nye, moderne trikkene til Oslo er i full gang. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Slutt på trange trapper og «sild i tønne»

Fakta om de nye trikkene:

  • Oslo har bestilt 87 nye trikker fra Spania av typen Urbos 100. Leverandøren er CAF, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA.
  • Trikkene har plass til 220 passasjerer.
  • De har en lengde på 34,16 meter og en bredde på 2,65 meter.
  • Det blir fire rullestolplasser i hver trikk, to i hver retning.
  • Trikkene får seks dører, mot dagens fire.
Kilde: Oslo kommune og Sporveien

Byrådsleder Raymond Johansen siterte Karpe Diems «Gunerius» og Lars Saabye Christensens «Byens spor» fra scenen, og sa:

– Den nye Oslotrikken er fortsatt blå på utsiden og grønn på innsiden. Jeg vil tørre å påstå at alle i Oslo har et forhold til trikken. Nå skal vi endelig få ta og føle på den nye trikken som kommer til Oslos gater. Jeg gleder meg til å prøvesitte den nye trikken.

Et mål med de nye trikkene er at de skal være lettere og mer stillegående enn trikkene som går i Oslo i dag. I tillegg skal de være bedre tilrettelagt for rullestolbrukere og barnevogner.

– Det er viktig for meg at denne trikken er universelt utformet, slik at det blir lettere for oss med barnevogn eller alle som sitter i rullestol eller andre som har vanskelig for å klatre seg opp de trange trappene på dagens trikker, som ikke er så lette å komme seg på, sa byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg.

Trikkene har større passasjerkapasitet enn dagens trikker, og lengden trikk i Oslos trikkestall skal øke fra 2000 meter til 3000 meter.

– Det er ingen hemmelighet at vi står litt som sild i tønne på trikken i dag. Derfor er det så bra og viktig at disse trikkene får 40 prosent større kapasitet, fortsatte Berg.

Ruter og Sporveien har en felles ambisjon om å øke antall årlige trikkepassasjerer fra rundt 50 millioner til 100 millioner i 2030.

Aktuelt: Oslo Høyre vil fortsatt satse på trikk

(Artikkelen fortsetter under)

Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) synes de nye trikkene ser veldig fine ut, og gleder seg til de kommer i drift mellom 2020 og 2024. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) synes de nye trikkene ser veldig fine ut, og gleder seg til de kommer i drift mellom 2020 og 2024. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

La valgkamp-uenigheter til side

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg la valgkamp-uenigheter til side, og skrøt av sine politiske konkurrenter Lan Marie Berg og Raymond Johansen.

– Jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke har skjedd før i denne valgkampen at jeg er enig med alt de to foregående talerne har sagt. Men det er jeg i dag.

Han sa videre at trikkeanskaffelsen var den aller siste saken det foregående sentrum-høyre byrådet la fram før de gikk av i oktober 2015.

– Vi trodde ikke det skulle være store politiske uenigheter, men vi var opptatt av at det var vi som skulle legge fram saken. Vi hadde bestemt oss for at denne skulle vi også være med på, så dette er virkelig et tverrpolitisk samarbeid i Oslo.

Testes ut i gatene neste høst

De nye trikkene har fått navnet SL18. Oslo kommune har bestilt 87 stykker, og de to første er nå i produksjon. Trikkene blir levert mellom 2020 og 2024. De første skal testes ut i Oslo fra høsten 2020, og de første passasjerreisene er forventet å finne sted i begynnelsen av 2021. I løpet av 2024 skal alle de 87 trikkene være i drift.

Modellen som stilles ut på Rådhuset er 18 meter lang, cirka halvparten så lang som de ferdige trikkene vil være.

– Hensikten med å lage en slik modell er å teste ut alle løsninger for funksjonalitet, effektiv av- og påstigning, plassering av interiør, tilgjengelighet for passasjerer med særskilte behov, førerplass og design, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.

Les også: Trikk og T-bane samles i ett selskap i Oslo

Med denne modellen – i full 1:1-størrelse – blir det for aller første gang mulig å se og oppleve den nye trikketypen. Slik blir innredningen i trikkene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Med denne modellen – i full 1:1-størrelse – blir det for aller første gang mulig å se og oppleve den nye trikketypen. Slik blir innredningen i trikkene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært