Meny

Go-Ahead vil endre navn på Sørlandsbanen

Eksperter kritiske til «Sørtoget»: – Vil skape mer forvirring

– Navnet er ikke bare et Stortingsvedtak, det er en levende del av vår kulturarv, mener Daniel Gustre Ims, seksjonssjef i Språkrådet.

Slik det går fram av kontrakten har Jernbandedirektoratet varslet at det britiske selskapet Go Ahead kommer til å «markedsføre togtilbudet på Sørlandsbanen under vignetten «Sørtoget»».

Språkrådet har uttalt seg svært skeptisk til navneendringen, og påpeker at «Sørlandsbanen» fikk sitt navn etter en lengre debatt i Stortinget allerede for 105 år siden - i 1913.

– Det er tvilsomt om det i hele tatt er anledning til å endre navnet som Stortinget har vedtatt. Det andre er at navneendringen vil skape mer forvirring enn forståelse, sier Daniel Gustre Ims.

Les også: NSB gratulerer britisk konkurrent som overtar Sørlandsbanen

– Uheldig og potensielt problematisk

Han får støtte fra førsteamanuensis i offentlig rett ved Universitetet i Oslo, Jon Christian Fløysvik Nordrum, som kaller navnebyttet «uheldig og potensielt problematisk».

Sørlandsbanen er blant strekningene som britiske Go-Ahead skal drive persontrafikk på. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

– Stortingsvedtaket slår fast at strekningen heter Sørlandsbanen. Selv om Go Ahead endrer navnet i sin markedsføring, heter den fortsatt Sørlandsbanen. Hvis de fortsetter å bruke dette navnet, så kan det underminere Stortingets vedtak, mener han.

Les også: Fagforeningsleder raser mot togselskap som skal ta over Sørlandsbanen

– Et navn som er etablert i norsk kultur og historie

– Dette er tale om et navn som er etablert i norsk kultur og historie, og som mange oppfatter som viktig. Da må man spørre om det er riktig at navn kan byttes ut fra hva kommunikasjonsavdelingen i et privat selskap måtte mene er lur markedsføring. Jeg spør om ikke sentrale navn på offentlig infrastruktur bør vedtas etter en offentlig prosess, sier Nordrum.

Les også: Go-Ahead: – Passasjerer og ansatte har ingenting å frykte

For første gang skal et utenlandsk selskap drifte norsk togtrafikk

1911: «Navnespørsmaal later til at ha en saadan stor interesse»

Flere er kritiske til at togtilbudet langs Sørlandsbanen skal hete Sørtoget. Bildet er fra Nelaug stasjon i 1960, der Arendalslinjen og Sørlandsbanen møtes. Foto: Svend Jørgensen / Norsk jerbanemuseum

Tidlig på 1900-tallet het jernbanestrekningen «Vestlandsbanen». I dag går banestrekningen fra Oslo til Stavanger, gjennom Kongsberg og Kristiansand.

Mye av banen ble lagt gjennom Telemark og indre deler av Agder ettersom stortingspolitikere tenkte at kysten har gode skipsforbindelser uansett. Det dukket også opp en lengre debatt om navnet.

«Siden dette navnespørsmaal later til at ha en saadan stor interesse har jeg for mit vedkommende intet imot at ta det under fornyet overveielse» uttalte arbeidsminister Hans Jørgen Darre-Jenssen fra Frisinnede Venstre (FV) i Stortinget i 1911. 

Kampen om Trafikkpakke 1: Sør

* I forrige uke besluttet Jernbanedirektoratet at britiske Go-Ahead skal stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 15. desember 2019.

* Go-Ahead får et vederlag på om lag 1,5 milliarder kroner for ti år.

* Også NSB og svenske SJ var med i sluttfasen av konkurransen.

* Det var «marginale forskjeller mellom tilbyderne», ifølge Jernbanedirektoratet.

* Til slutt ble pristilbudet avgjørende. Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent.

* «Go-Ahead har lagt inn flere kvalitetsforbedringer i sitt tilbud», blant annet sømløshet mellom tog og buss, kjøp av frokostpakke, interiørmessig oppgradering av togsett og sovevogner, tilgang til togets intranett med ulike former for underholdning og tilbud om deleordning for elbil.

* Go-Ahead vil også øke antallet avganger tidligst fra desember 2020. Det innebærer én ekstra avgang hver vei på Sørlandsbanen sammenlignet med dagens rutetilbud, en økning fra én til to avganger hver time på lørdager og søndager på Jærbanen, samt en ny pendleravgang til Stavanger på hverdager.

(Kilde: NTB)

«De sproglige geografiske og praktiske grunde tilsiger at man optar navnet efter landsdelen hvis hovednerve den skal bli», erklærte partifelle og Kristiansand-mann Gustav Johannes Natvig.

Dale: – Får bruke det navnet de vil

NSB ønsket å fortsette å bruke navnet «Sørlandsbanen» i sitt tilbud, i tillegg til «Arendalsbanen» og «Jærbanen».

– Vi har tidligere benyttet andre navn på selve tilbudet på strekningene. Dette har ikke slått an blant kundene, derfor har vi gått tilbake til å benytte de tradisjonsrike navnene som er på banestrekningene, opplyser kommunikasjonssjef i NSB Persontog, Gina Scholz.

Saken kom i opp i Stortingets spørretime denne uken da Sverre Myrli (Ap) tok opp spørsmålet.

– Fortsatt vil banen hete Sørlandsbanen i den grad det skulle være en stor problemstilling, men selskapet får operere med det navnet de vil på togene de kjører, svarte samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Han la til at det er staten som fortsatt skal eie infrastrukturen og togsettene Go Ahead skal kjøre.

NSB: – Slo ikke an blant kundene

Jon Georg Dale (Frp) Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Selv om Stortinget ga «Sørlandsbanen» navn for over 100 år siden er det uproblematisk å kalle toget for «Sørtoget», mener Jernbanedirektoratet.

– Det er en misforståelse at Sørlandsbanen skal endre navn. Sørlandsbanen er og blir navnet på banestrekningen Drammen – Stavanger, svarer kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, Njål Svingheim.

– At det kjøres tog og togprodukter med ulike navn på de ulike strekningene er ikke noe nytt. Flytoget kjører f.eks på Gardermobanen som er banens navn. På samme måte skal Sørtoget kjøre på Sørlandsbanen, poengterer han.

Svingheim viser til at NSB har brukt ulike navn på sine togtilbud langs Sørlandsbanen og også andre baner. «Sørlandsekspressen» gikk fra 1949 til 1983, «Agderekspressen» fra 1968 til 1973 mens «Stavangerekspressen» gikk fra 1956-1958 og 1973-1983.

Les også: Sørlandsbanen endrer navn etter 105 år

Dale fornøyd med at britisk selskap overtar Sørlandsbanen

Populært