Sykkelhotell skal friste pendlere til å ta hjulene fatt

Se video fra åpningen av sykkelhotellet på Lillestrøm stasjon:

På få år har Norge gått fra å ha 0 sykkelhotell til å ha 14. Mange flere er i ferd med å planlegges og bygges. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

15. desember 2017 var en merkedag for Oslo, hovedstaden med de skyhøye sykkelambisjonene. Da åpnet byens første sykkelhotell på Oslo Sentralstasjon i samarbeid mellom Oslo kommune og Bane Nor.

– Jeg er veldig glad for at vi endelig kan åpne dørene til Oslos første sykkelhotell. Dette blir et godt tilbud til pendlere og andre reisende med behov for trygg sykkelparkering på Oslo S, og vil bidra til å gjøre det enklere å kombinere sykkel og kollektiv, sa byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG) i forbindelse med åpningen.

Men hovedstaden var langt ifra først ut med sitt sykkelhotell. Allerede tilbake i 2013 åpnet landets første sykkelhotell, i regi av Bane Nor, ved Drammen togstasjon.

Sykkelhotellene tilbyr pendlernes dyrebare sykler og elsykler tørre og trygge omgivelser rett ved perrongen.

Her finner du Norges sykkelhoteller:

  • Arna: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet.
  • Asker: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet.
  • Bergen: Sykkelhotellet er tilgjengelig i stasjonens åpningstider, fra 05.30 til 01.00.
  • Drammen: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet.
  • Gulskogen: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet.
  • Larvik: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet og har plass til 65 sykler over to plan.
  • Lillestrøm: Det er to sykkelhotell på Lillestrøm, Lillestrøm Bysiden og Lillestrøm Messesiden. Begge er tilgjengelig hele døgnet, og har henholdsvis plass til 394 og 412 sykler. Elsykler har 14 plasser med egen lademulighet i sykkelhotellet som ligger mellom stasjonen og bussterminalen.
  • Moss: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet.
  • Oslo s: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet. Det har plass til omlag 160 sykler, med fem spesialtilpassede stativer til lastesykler. Sykkelhotellet er kameraovervåket og tilknyttet vaktsentralen på Oslo S.
  • Sandefjord: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet.
  • Sandvika: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet og har plass til 160 sykler over to plan.
  • Stjørdal: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet og har plass til 80 sykler over to plan.
  • Tønsberg: Sykkelhotellet er tilgjengelig hele døgnet.

– Vi er opptatt av at sykkelhotellene skal være enkle å bruke. De skal være plassert så nært plattformen som mulig og ha en funksjonell utforming, sier direktør for stasjoner, Knut Johansen i Bane NOR Eiendom i en pressemelding.

Les også: Oslo bysykkel har mer enn tredoblet antallet unike brukere på tre år

I skrivende stund er 14 sykkelhoteller tilknyttet togstasjoner i Norge i drift. De er låst og kameraovervåket, og har lavere risiko for tyveri. Du får tilgang til hotellene med abonnement gjennom en app.

Vekker oppmerksomhet i utlandet

Sykkelhotellene skal ikke bare være trygge og tørre, de skal også være estetisk vakre.

– Det er et poeng for oss at sykkelhotellene skal ta seg godt ut. Nylig ble sykkelhotellet vårt på Lillestrøm tildelt «Skedsmo kommunes Arkitektur- og byutviklingspris 2017». Dette er vi veldig stolt over, sier Knut Johansen i Bane NOR Eiendom.

Juryens begrunnelse var blant annet: «Bygget har en spennende utforming, konstruksjon og materialbruk, og markerer seg tydelig i bybildet i konkurranse med langt mer ruvende naboer. Byggets arkitektur og funksjon har evnet å skape begeistring langt utover landets grenser og bidrar til å forsterke bildet av Lillestrøm som Norges beste sykkelby!»

Lillestrøms sykkelhotell har blant annet blitt omtalt i magasinet Wired som «et seriøst – og seriøst nyttig – stykke urban infrastruktur». Nettstedet Digital Trends kaller det «en elegant løsning i kampen mot drivhuseffekt og overdreven bilbruk».

Også sykkelhotellet på Drammen stasjon har blitt hedret for sin utforming. I 2014 fikk det hederlig omtale ved utdelingen av byggeskikksprisen i Drammen.

Se flere bilder fra det priselønnede sykkelhotellet på Lillestrøm.

Sykkelhotellet er mer enn bare et hotell for sykler. Foto: Various Architects

Mange flere kommer

Om du fortviler over manglende sykkelhotell ved din lokale pendlerstasjon, kan det hende fortvilelsen blir kortvarig.

I Oslo bygger kommunen to nye sykkelhotell, på Ryen og Grorud tilknyttet t-banestasjonene. De skal etter planen åpne før 2018 er omme. Oslo kommune har som ambisjon å etablere minst ett nytt sykkelhotell per år fra 2017.

I Bærum skal t-banestasjonene Kolsås og Østerås få egne sykkelhotell.

– Bærum kommune har i dag en sykkelandel på kun 4 prosent. Vi ønsker å øke denne andelen til 10 prosent innen 2020, og for å få dette til er det et stort behov for å etablere sykkelparkering av høyere standard for å gjøre sykling til jobb eller knutepunkter til et bedre alternativ for publikum, sier Morten Skauge, utvalgsleder for Hovedutvalg for miljø, idrett og kultur i Bærum kommune, i en pressemelding.

I tillegg er det mer eller mindre konkrete planer om sykkelhotell i blant annet Rosenholm, Nittedal, Horten, Lillehammer, Hamar, Slemmestad, Ås, Skien og Trondheim.

Les også: Oslo-politiker om syklister som sykler på rødt: – Sjokkerende mange

Den nasjonale sykkelsatsingen

Stortinget har vedtatt at det skal være et mål at sykkelandelen på landsbasis skal være på minst 8 prosent innen 2023. I byene er målet at reiser på sykkel innen 2029 skal utgjøre 20 prosent av alle reiser.

Sykkelhotellet på Oslo S har plass til 160 sykler. Foto: Bymiljøetaten Oslo kommune
Sykkelhotellet på Oslo S har plass til 160 sykler. Foto: Bymiljøetaten Oslo kommune

Veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Trygge sykkelhotell skal gjøre det mer attraktivt å velge sykkel og elsykkel som fremkomstmiddel til og fra pendler-punkter som tog-, t-bane- og busstasjoner.

– Vår erfaring viser at det å etablere sykkelhotell får flere togreisende til å sykle til stasjonen, noe som er bra både for helsa, miljøet og trafikksituasjonen, sa konserndirektør for Bane Nor eiendom, Petter Eiken, i forbindelse med åpningen av sykkelhotellet på Oslo S.

Les også:

Oslo-borger bekymret for sykkeltrafikken: – Føler meg utrygg som fotgjenger

Frykt og frustrasjon i Dronning Eufemias gate: – Den verste gata i Oslo

Topp 10 langdistanseturer på sykkel gjennom Europa

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden