Ernas digitale medier-sjef: – Folk blir påvirket politisk av sosiale medier

Sjef for digitale medier i Høyre, Christian Laland. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Sjef for digitale medier i Høyre, Christian Laland. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nesten 84 prosent av norske Facebook-brukere er aktive daglig. – Medievanene har endret seg, mener forsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Christian Laland, sjef for digitale medier i Høyre, mener det er viktig for de politiske partiene å bruke sosiale medier.

– Det er viktig fordi folk forventer at vi skal bruke det. Det er en fin måte å fremme politisk kommunikasjon på, sier han til ABC Nyheter.

Han får støtte av Bente Kalsnes, medieforsker ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

– Sosiale medier påvirker offentligheten på godt og vondt. Nå kan alle nå ut til et potensielt stort publikum. Dette har erstattet leserinnlegg i avisene. Makten til mediene er blitt endret, sier Kalsnes, til ABC Nyheter.

3,4 millioner nordmenn har Facebook-profil, og nesten 84 prosent er aktive daglig.

Sosiale medier blir stadig mer populært blant de godt voksne. Over én million nordmenn over 40 år har profil i sosiale kanaler i 2017.

Listhaug fikk flest likes

Bruken av sosiale medier har økt voldsomt de siste tre årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den globale gjennomsnittspersonen tilbringer nå så mye tid med sosiale medier at det fordelt over hele livet vil bli fem år og fire måneder på Facebook, YouTube, Instagram og Snapchat.

Ungdom og kvinner leder an, likevel tilbringer alle grupper i samfunnet stadig mer av tiden sin på nettet. Bare siden 2012 har tiden folk i verden bruker på sosiale medier økt med tre kvarter hver dag.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Klassekampen, vant Frp valgkampen i sosiale medier.

Avisen har innhentet tall fra to kilder som viser partienes gjennomslagskraft på sosiale medier. Oversikten over de mest delte nyhetssakene fra analyseselskapet Storyboard, viser at Frp lyktes med sin strategi om å få innvandring og kriminalitet høyt opp på dagsordenen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de ti sakene som ble mest delt og fikk flest likerklikk og kommentarer i sosiale medier i september, handlet fem om innvandringsminister Sylvi Listhaug.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man vinner ikke en valgkamp på sosiale medier

En undersøkelse fra Reuters Institute i år viser at 53 prosent av alle nordmenn orienterer seg i nyhetsbildet via sosiale medier som Facebook, Twitter og Snapchat.

Førsteamanuensis Bente Kalsnes ved Institutt for journalistikk og mediefag på Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Sonja Balci / HiOA
Førsteamanuensis Bente Kalsnes ved Institutt for journalistikk og mediefag på Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Sonja Balci / HiOA

– Facebook har endret seg veldig siden oppstarten i 2004. Da var det for elitestudenter i USA, og i dag er det over to milliarder brukere over hele verden. Det er blitt en viktig kommersiell arena, understreker Kalsnes.

– Medievanene til folket har endret seg. Bedrifter og politiske partier ansetter nå personer som kun jobber med sosiale medier. Annonsekronene er flyttet fra papiraviser til nettaviser og sosiale medier. I dag er det lettere for velgerne å nå politikerne og motsatt, legger hun til.

– Kan man vinne valget på Facebook?

– Nei, en valgkamp er mye mer enn som så. Det er mye som preger en valgkamp. TV er fortsatt den viktigste plattformen for politikerne, påpeker Kalsnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle kan skrive direkte til statsministeren

Christian Laland i Høyre tror at sosiale medier kan være med på å styrke ytringsfriheten.

– En positive side ved sosiale medier er at offentlige personer kommer nærmere folket. Alle kan nå skrive direkte til statsministeren, og potensielt nå ut til et veldig stort publikum. Dette er med på å styrke ytringsfriheten, men samtidig skal man være obs på ekkokammereffekten som potensielt kan vokse seg stor i sosiale medier, påpeker han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bente Kalsnes forteller at mange unngår å delta i diskusjoner på nett og i sosiale medier.

– Mange vegrer seg for å delta i kommentarfeltet fordi tonen kan bli røff. Mediene har i lang tid fjernet de verste kommentarene, sier hun.

Facebook-sendinger med Erna

Christian Laland forteller at Høyre bruker mest ressurser på Facebook, men at sosiale medier som Snapchat og Instagram også prioriteres.

– Ved sist stortingsvalg brukte vi ganske store ressurser internt på sosiale medier, og vi synes at vi traff godt. Jeg tror jo at folk blir påvirket i en eller annen grad av det de ser på sosiale medier, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tror du valgdeltagelsen ble høyere takket være sosiale medier?

– Det er vanskelig å svare på. Men det hadde i hvert fall ikke motsatt effekt.

Laland forteller at Høyre blant annet har hatt suksess med å ha direktesendinger på Facebook, hvor alle kan sende inn spørsmål til Erna Solberg som hun besvarer på direkten.

– Facebook er åpenbart blitt en veldig viktig arena. Men jeg tror fortsatt noe av det viktigste ved et valg er synlighet ute blant folket. Gjennom det å stå på stands, dele ut brosjyrer og være på husbesøk for eksempel. Det er den mest avgjørende faktoren, sier han til ABC Nyheter.