Stemmer:

I høst får vi Norges første Facebook-valg

Stortingsvalget 2017 blir den første nasjonale valgkampen i Norge hvor Facebook blir den viktigste mediekanalen. Hva betyr det? spør Simen A. Johannessen, seniorrådgiver i Gambit H+K.

Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen oppsummerte G20-toppmøtet i en livesending på Facebook før de reiste hjem fra Hamburg. Facebook kommer til å prege valgkampen, ifølge seniorrådgiver i Gambit H+K. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix

Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen oppsummerte G20-toppmøtet i en livesending på Facebook før de reiste hjem fra Hamburg. Facebook kommer til å prege valgkampen, ifølge seniorrådgiver i Gambit H+K. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix

Debatt:

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere på e-post: stemmer@abcnyheter.no

Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg.

Maks 1000 ord.

Jeg skal ikke kjede mine lesere med statistikk om sosiale medier og Facebooks utbredelse. Det er godt kjent. Facebook er kongen på haugen.

Facebooks rolle har fått stor oppmerksomhet i de seneste valgene i USA, Frankrike og Storbritannia. Spredningen av falske nyheter, Facebooks algoritmer som gjør at vi alle får stadig mer av det vi liker og annonseringsmodeller som gjør at man kan ha egne budskap skreddersydd for hvert eneste lille nes er blant temaene som diskuteres.

Dette kommer nok ikke til å by på særlige utfordringer i det kommende valget i Norge. Til det er Norge for lite, for homogent og for transparent. I tillegg er vi for uviktige til at utenlandske interesser skulle forsøke å påvirke valget i merkbar grad.

Likevel blir dette en annerledes valg. Et valg med hardere fronter, med flere uviktige saker og hendelser som får oppmerksomhet, og hvor det blir vanskelig for partiene å sette en nasjonal agenda “alle” snakker om. 

Dette kommer til å bli personlig, preget av mye støy og fokus på saker som setter følelsene, snarere enn intellektet, i sving.

Dette er ingen kritikk av Facebook, selv om det er rimelig å forvente at de tar sitt ansvar på alvor. Heller en beskrivelse av hvordan partiene tilpasser seg en virkelighet hvor stadig flere holder seg oppdatert på politikk basert på det som dukker opp i Facebook-feeden deres.

Konsekvensene blir merkbare:

Tonen mellom politikerne kommer til å bli tøffere, spydigere, og mindre saklig. Mer personlig og mer emosjonell. Rett og slett fordi det er forutsetninger for å få god organisk spredning av budskapene i sosiale medier. 

Spredning gir synlighet, og uten synlighet vinner du ikke valg.

Det kommer til å dreie seg om svært få personer, i praksis partilederne, et par nestledere og noen statsråder. I den grad det blir snakk om noen andre, utenfor sin egen fanskare, er det fordi de har gjort noe særs morsomt, uventet eller dumt.

Partiene kommer til å lete etter muligheter for å ta hverandre, og ingen sak er for liten så lenge den kan skape engasjement. Et eksempel er da MDGs Lan Marie Nguyen Berg en gang tok taxi hjem fra NRK etter en klimadebatt. Litt korttenkt helt sikkert, men ingen stor sak. Likevel ble det baluba i sosiale medier fordi politiske motstandere kastet seg på med saftige personkarakteristikker og store ord om dobbeltmoral.

Levetiden på sakene blir kort. Tidligere kunne et saksområde, eksempelvis kvaliteten i skolen, være i mediene i flere dager. Den tid er forbi. Facebook-feeden krever nye saker. Hele tiden. I den grad en sak lever en stund, er det stort sett fordi den underholder. 

Et ferskt eksempel er bataljen i spørretimen mellom Erna Solberg og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Den har i skrivende stund passert en million visninger, mer enn noen annen videosnutt Høyre har publisert. Hovedsakelig fordi de som ikke liker Senterpartiet synes det er gøy å se Solberg gi Vedum en verbal kilevink. Ikke fordi den er politisk viktig eller interessant.

Vi kommer til å se få store politiske utspill ut over de som er rene slagord. Dette fordi de er vanskelige å kommunisere til folk som bruker fem minutter på politikk på bussen på vei hjem fra jobb. Derfor får vi heller mange små, men kontroversielle utspill som man over tid håper gir partiet eller lederen en profil. 

Hvorvidt utspillene er forankret i partienes programmer har aldri vært veldig viktig. Nå er det en fordel om de ikke er det, fordi det gir et overraskelses­moment som øker sannsynligheten for at folk engasjerer seg.

Planleggingen av konkrete saker blir ikke så viktig for partiene reelt sett. Vinnerne på Facebook er de som evner å være dagsaktuelle, som kaster seg med kraft inn i diskusjonene og som svarer på ting som skjer lynrask. Som rådgiver gjelder det å stå tidlig opp, ta en solid dose tran og kaste seg over de mulighetene dagen gir. Uavhengig av hva som egentlig sto på agendaen den dagen.

Noen tenker kanskje at jeg tegner et unødvendig dystert bilde av det kommende valget og at den norske tradisjonen med tross alt ganske nøkterne og saklige politiske diskusjoner ikke forsvinner over natten. Det er riktig. De fleste norske toppolitikere liker ikke denne utviklingen, og kommer ikke til å legge om stilen sånn uten videre. Trenden er likevel klar, og på sidelinjen sitter ambisiøse rådgivere som drømmer om en viral suksess eller to til sin egen CV.

Denne kommentaren ble først publisert i Kapital 12/2017.

Debatt:

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere på e-post: stemmer@abcnyheter.no

Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg.

Maks 1000 ord.

Hva kan vi bli bedre på?

Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

Ja, jeg kan delta
Nei takk

Hilsen oss i Startsiden