Norge er Europas tryggeste land for bilister – langt foran nummer to
Serbia og Romania har nesten fem ganger så mange trafikkdrepte per innbygger.
Tall fra årets utgave av Road Safety Performance Index viser at Norge i 2024 hadde 16 trafikkdrepte per million innbyggere. Det er lavest i hele Europa og langt under EU-snittet på 45.
Til sammenligning hadde Sverige 20, Sveits 27, mens Serbia (78) og Romania (77) topper ulykkesstatistikken.
Norge har holdt posisjonen som Europas tryggeste i ti år på rad, og dødstallene har falt med over 50 prosent de siste 15 årene.
Internasjonal anerkjennelse
Som en bekreftelse på den norske innsatsen har European Transport Safety Council (ETSC) tildelt Norge PIN Award 2025. Prisen hedrer landet som har gjort mest for å redusere trafikkulykker og dødsfall i Europa.
– Hva Norge har oppnådd er ingen tilfeldighet; det er resultatet av klare mål, langsiktig oppfølging og nasjonal ambisjon, uttaler ETSC-direktør Antonio Avenoso.
Slik ble Norge tryggest
Juryen fremhever Norges nasjonale tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022–2025, som inkluderer 179 konkrete tiltak fordelt på 15 områder, inkludert:
Nulltoleranse for promille og rus, spesielt for unge og yrkessjåfører
Midtdelere, rundkjøringer og sikring av farlige kryss
Streknings-ATK og belte-/mobilkontroller (under utprøving)
Tryggere skoleveier og kommunale sikkerhetsprogrammer
Beskyttelse av fotgjengere og syklister med belysning og opphøyde gangfelt
Jon-Ivar Nygård: – Nullvisjonen er et løfte
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård peker i rapporten på at nullvisjonen ikke bare er en målsetting, men et løfte:
– Vi har jobbet systematisk med nullvisjonen i over 20 år. Denne prisen er en anerkjennelse av alle som bidrar – fra politifolk og veiarbeidere til skoleelever og foreldre.
Han fremhever datadrevet innsats og målrettede tiltak mot risikogrupper:
– Vi analyserer ulykkesdata nøye og setter inn tiltak der risikoen er størst – alt fra ungdomsopplæring til bedre sikring av myke trafikanter.
600 hardt skadde
Rapporten peker på at alvorlige, ikke-dødelige skader utgjør en større utfordring enn dødsfall. I Norge er tallet rundt 600 hardt skadde årlig, blant de laveste i Europa. EU-land har i snitt seks ganger flere hardt skadde per innbygger.
ETSC advarer om at målene for å redusere hardt skadde ligger enda lenger bak enn målene for dødsfall, og krever mer forebygging og systematisk oppfølging.
Europa henger etter
EU har forpliktet seg til å halvere trafikkdødsfall og alvorlige skader innen 2030, men har hittil bare klart en reduksjon på 12 prosent siden 2019.
Litauen, Polen og Slovenia har hatt størst framgang, mens Sveits og Estland har sett en økning i dødstall.