Politikk
MDG om elfly: – Regjeringen kan ikke bare heie på Avinor
Miljøpartiet De grønne mener regjeringen må sette av penger i statsbudsjettet til en elflysatsing i Finnmark. – Fullstendig useriøst, svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å legge til rette for elektriske fly i norsk luftfart. Avinor har gått høyt ut på rullebanen med ambisjoner om at norsk luftfart skal være helelektrisk innen 2040. Likevel har regjeringen foreløpig ikke bevilget noen øremerkede midler til elflysatsingen.
– Regjeringen snakker begeistret om dette, men det må settes av midler i statsbudsjettet til. Regjeringen kan ikke bare sitte og heie på Avinor, sier nasjonal talsperson for MDG, Arild Hermstad, til ABC Nyheter.
Han mener Finnmark bør gjøres til et testområde hvor regjeringen bidrar med øremerkede midler til en elflysatsing i nord.
– Det er viktig å sikre Finnmark et miljøvennlig og godt reisealternativ. Det gode kortbanenettet for fly (rutenett for kortere flyturer, journ. anm.) er livsnerven for mange i fylket. Det er lite trolig med tog til Finnmark i nær framtid, og da er elfly et godt miljøvennlig alternativ, sier Hermstad.
Bakgrunn: Avinor: Norsk luftfart skal være helt elektrisk i 2040
– Fullstendig useriøst
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er altfor tidlig å vurdere eller innføre forslagene MDG fremmer.
– Det er nesten fullstendig useriøst av MDG å etterlyse penger til elektriske fly til kortbanenettet i Finnmark allerede i 2019-budsjettet. Det finnes ikke ett eneste kommersielt elektrisk passasjerfly på markedet. Selv om man diskuterer luftfart så kan det være greit med litt bakkekontakt fra MDG. Jeg er teknologioptimist, men vi kan ikke bare vedta at slike fly skal eksistere fra 1. januar, skriver Solvik-Olsen til en e-post til ABC Nyheter.
Dette er noen av utfordringene samferdselsdepartementet peker på:
- Teknologien må utvikles og modnes, og ulike typer fartøy testes ut.
- Nye flytyper må gjennom omfattende og krevende sikkerhet- og sertifiseringsprosesser.
- Batteriteknologien må utvikles.
- Infrastrukturen på bakken må tilrettelegges.
- Luftfartsregelverket må ta høyde for introduksjonen av elektriske fly.
Hermstad i MDG mener svaret fra samferdselsministeren viser en dobbeltkommunikasjon rundt elflysatsingen.
– I det ene øyeblikket sitter ministeren og stråler i et fullt fungerende elfly, og i det neste mener man at det er totalt urealistisk å satse. Det er ingen som sier at elfly skal dekke hele Nord-Norge til neste år, men det tar tid å snu en hel bransje. Til sammenligning hadde Think sin første elbil klar til Lillehammer-OL i 1994, og 24 år senere selger vi fremdeles flere fossilbiler enn elbiler.
Aktuelt: Norges første elfly på vingene med Solvik-Olsen om bord
Her deltar Solvik-Olsen på første flygning med elektrisk fly i Norge. Saken fortsetter under videoen
– Vekst i norsk luftfart er uansvarlig
MDG er glade for Avinors elflysatsing, og tror det er potensiale for å lære av den vellykkede elbilsatsingen.
– Det er ingen grunn til at vi ikke skal være verdensledene på elfly. Det er ingen som flyr så mye som oss i Norge, og vi har tilgang til ren strøm. Samtidig har vi et unikt kortbanenett på grunn av geografien vår, sier Hermstad.
Han tror momsfritak og fjerning av avgifter kan være et godt insentiv til å få aktører til å kjøpe elfly, så fort fly som kan brukes i luftfart er utviklet, produsert og til salgs.
– Jeg er sikker på at et forslag om å innføre momsfritak bør være enkelt for Frp å fremme, sier talspersonen.
På lengre sikt bør Norge ha et mål om at offentlige innkjøp premierer elfly der de kan, mener MDG. Enn så lenge ønsker partiet at målet om vekst i norsk luftfart fjernes. Han kaller Avinors vekstmål en systemfeil som må rettes opp.
– Vi mener Avinor har et samfunnsoppdrag uten klimaforpliktelser, som også har et vekstmål. Flyparken er i dag 0 prosent elektrisk. Fram til det tallet blir høyt, er det helt uansvarlig å ha et vekstmål for norsk luftfart. Gi Avinor et mål om å ha en elektrisk flypark før de kan få lov til å vokse igjen, sier Hermstad.
– Kan ikke stanse all flytrafikk
Å stanse veksten i norsk luftfart frem til gode elfly kommer på markedet, er ikke veien å gå, mener samferdselsdepartementet.
– Vi kan ikke stoppe all flytrafikk fordi det sannsynligvis kommer elektriske passasjerfly om noen år. Det ville bare svekke norske luftfartsaktører i arbeidet med å fornye flåten og etterspørre miljøvennlig teknologi, sier Solvik-Olsen.
Arild Hermstad påpeker at å stanse vekst og å stanse all flytrafikk ikke er det samme.
– Jeg stusser over at MDG blir tillagt meninger vi ikke har. Når regjeringen ikke evner å se forskjell på vårt krav om å begrense veksten i flytrafikk og å «stoppe all flytrafikk nå», blir jeg betenkt. Det mørkt ut med tanke på å få luftfartssektoren til å gjøre sin del av klimajobben, sier Hermstad.
Samferdselsdepartementet har gitt sin støtte til Avinors elflyprogram i en stortingsmelding om Avinor fra 2016-2017. I mai 2018 sendte de ut et oppdragsbrev hvor departementet ber om at programmet utvikles i tett samarbeid med Luftfartstilsynet, og skal inneholde klare mål og vurderinger av ulike virkemidler for å nå 2040-målet.
– Vi skal selvsagt se på hva slags insentiver som etter hvert kan brukes, sier samferdselsministeren.
Les også: Møtte veggen hos SAS og Transportklagenemnda
Avinor: – For tidlig å si noe om behovet
Avinor bekrefter overfor ABC Nyheter at de er godt i gang med arbeidet med elflyprosjektet.
– I det arbeidet ser vi blant annet på om det er behov for noen politiske virkemidler, men vi må gjøre ferdig den jobben før vi konkluderer. Vi skal etter hvert komme med våre faglige vurderinger, også vil det bli opp til politikerne å bestemme hva som eventuelt bør gjøres, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa, til ABC Nyheter.
Han understreker at det er for tidlig for Avinor å si noe om et eventuelt behov for insentiver, eller pengestøtte på nåværende tidspunkt.
– Hvorvidt det i det hele tatt trengs penger til dette vet vi ikke. Elektriske fly er billigere i drift enn dagens fly. Det er for tidlig å si noe om i hvilken grad det trengs ekstra midler, sier Løksa.
Utfordringene som må løses
Utviklingen av elektriske fly har gått raskere enn ventet. Det sa konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, tidligere i år. For bare noen år siden mente han elektriske fly var en utopi. I dag er han svært optimistisk.
– Et selskap leverer det første 12-seters elflyet som kan fly Oslo-Bergen allerede i 2022-2023. Airbus sier at de innen 2030 skal klare å levere et hybridfly med plass til 100 passasjerer og rekkevidde på 1000 kilometer, sa Falk-Petersen under et arrangement i Arendal sist uke.
Airbus, Boeing, Siemens og Rolls Royce er blant de store internasjonale aktører som investerer mye i utviklingen av elektriske fly.
VIDEO: Dette er Norges første elektriske fly.