Politikk
LO-lederen til regjeringen: – Ikke gjør noe dumt nå!
– I høst står slaget om den største endringen for norsk jernbane noensinne, sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen om regjeringens planer om å overlate suverenitet til EU også over jernbanen.
– Vi sier nei til EUs jernbanepakke IV, og vi protesterer mot obligatorisk anbudskonkurranse på jernbanen! sa LO-leder Gabrielsen foran Stortinget torsdag ettermiddag.
Fagbevegelsen hadde mobilisert stort til en demonstrasjon mot norsk tilslutning i EØS-avtalen til et nytt knippe EU-lovverk, EUs såkalte jernbanepakke IV.
Pakken innebærer overføring av myndighet til EUs jernbanebyrå ERA, som skal samordne internasjonal trafikk og sikkerhetsregler på sporet; og pålegger Norge konkurranseutsetting av all jernbanetrafikk som får offentlig støtte.
EUs nye lovverk har lenge presset på for å bli gjennomført i Norge.
Les: EU vil presse NSB av sporet
Jon Georg Dale mot strømmen
Gabrielsen karakteriserte dette som den største endringen for norsk jernbane noensinne.
Tilslutning til jernbanepakke IV gjennom EØS-avtalen skal opp i Stortinget i høst. Også i denne saken avgjør Kristelig Folkeparti utfallet. Partiene Ap, Rødt,
SV, Sp og MDG går imot å ta jernbanepakka inn i EØS-avtalen.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) erklærte at han er EU-motstander da han entret podiet, men sa seg sterkt uenig i anklagene mot jernbanepakka.
Han ser den som fremmer av internasjonal togtransport og sikkerhet.
– Vi skal fortsatt ha norsk råderett over norsk jernbane, forsikret han.
Motstanderne hevder at EU-lovverket vil innebære plikt til å konkurranseutsette all offentlig støttet jernbanetransport.
Dale hevdet at det er unntak:
– Vi kan også velge direktetildeling til visse ruter, sa han.
Enveisbillett til anbudskonkurranse
I denne saken har Arbeiderpartiet gjort noe så sjeldent som å gå inn for å nedlegge veto i EØS-avtalen.
– Det vi gjør nå på persontransport, er det samme som ble innført på godstransporten i 2007, da Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet satt i regjering. Det er ikke mer dramatisk enn det, sier Jon Georg Dale til ABC Nyheter.
– Ap har tidligere vært med på å konkurranseutsette busstransport også, legger han til.
LO-leder Gabrielsen påpekte at regjeringspartiene sammen med KrF på egenhånd allerede har vedtatt en jernbanereform som er i ferd med å bli gjennomført, og innebærer full konkurranseutsetting og oppsplitting av virksomhetene.
Tidligere torsdag ble det for eksempel kjent at det nye selskapet Entur overtar NSBs billettsalg.
– Men her er det mulig for et nytt Storting på demokratisk vis å gjøre om dette vedtaket, sa Gabrielsen.
Med innføring av EUs jernbanepakke IV er det ingen retrettmulighet så lenge EØS-avtalen gjelder.
Det sier samferdselsministeren seg enig i:
– Det er jo klart at dette innebærer det. Det er vi ærlige på.
– Vi vet hva anbudskonkurranse betyr: Press på lønn og pensjon, og mer løsarbeid, sa Gabrielsen.
SV: – Hvorfor Brussel?
– Å innføre jernbanepakke IV er å tråkke på de menneskene som driver jernbanen, sa SV-leder Audun Lysbakken.
Han karakteriserte innføringen av den i EØS som en abonnnementsordning på liberalisering.
– Hvorfor skal vi legge makta over norsk jernbane til Brussel? spurte han, og sluttet seg til LO-Gabrielsens krav om at framtidige Storting må ha rett til å avvikle konkurranseutsettingen.
– Hvis KrF blir med oss i denne ene saken, kan vi snu regjeringens ønske, sa Lysbakken.
KrF ønsker ikke å uttale seg nå om sitt syn i saka, får ABC Nyheter opplyst.