Kirkens bruk av homo-maleri vekker oppsikt

I altertavlen «Paradiset» er homofile med som en del av skaperverket allerede fra begynnelsen. Det har skapt reaksjoner at bildet ble hengt opp i en kirke i Malmø første søndag i advent.
I altertavlen «Paradiset» er homofile med som en del av skaperverket allerede fra begynnelsen. Det har skapt reaksjoner at bildet ble hengt opp i en kirke i Malmø første søndag i advent. Foto: Svenska kyrkan
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos en menighet i Malmø ble det i anledning advent hengt opp en politisk korrekt altertavle, her er det homofile som nyter paradiset.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

St Pauli menighet i Malmø benyttet anledningen første søndag i advent til å feire sin nye altertavle. På maleriet «Paradiset» er det homofile par som kan nyte tilværelsen allerede fra tidenes morgen.

Men dette har som ventet ikke gått ubemerket hen. I sosiale media omtales det av enkelte som negativt og det påpekes at dette strider mot en bokstavtro tolkning av bibelen.

– Det er med stolthet og glede vi tar imot Paradiset i S:t Pauli kirke. Vi trenger bilder som som åpner for større inkludering og identifisering i kirken, sier derimot Sofia Tunebro som er prest i menigheten, i en pressemelding.

Menigheten hennes er tilknyttet Svenska kyrkan som er den dominerende kristne retningen i Sverige, og vårt nabolands svar på Den norske kirke.

Homofil kunstner

På menighetens Facebook-side kom det mandag opp en plakat som slo fast at alle negative kommentarer rettet mot homofile ville bli fjernet av administrator. Tirsdag hadde likevel enkelte kommentarer klart å snike seg forbi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Sodom 2.0», skriver én.

«Den här kyrkan har inte rätt att kalla sig för en kristen kyrka längre», mener en annen.
«Tragiskt, tur att jag är katolik och slipper uppleva och se sådan pervers konst i en kyrka», mener en tredje.

En mann formulerer sin motstand slik:

«Naken man ska stå vid naken kvinna naken kvinna ska stå vid naken man . Här har man gjort allting tvärtom. Och framförallt så ska dom inte stå på ett sexuellt sätt mot varandra».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er kunstneren Elisabeth Ohlson Wallin som står bak maleriet. Hun er selv homo og vokste opp bare et steinkast fra Skara domkirke, litt sør for Lidköping i Vest-Sverige.

Presten Sofia Tunebro ved S:t Pauli menighet er glad for det nye maleriet som nå henger i kriken. Foto: Jens C Hilner / Svenska kyrkan
Presten Sofia Tunebro ved S:t Pauli menighet er glad for det nye maleriet som nå henger i kriken. Foto: Jens C Hilner / Svenska kyrkan

I pressemeldingen fra Tunebro i S:t Pauli kirke påpekes det at Wallin ikke hadde en enkel oppvekst som homofil i byen Skara på 70-tallet, og at hun savnet personer å identifisere seg med.

Skjenket maleriet til kirken

Maleriet Paradiset utmerker seg med å inkludere homofile som en del av guds skaperverk allerede fra starten, og ikke i helvete hvor en tradisjonelt skal ha havnet.

Ifølge menighetspresten har kunstneren hentet inspirasjon fra Lucas Cranach den eldre (1472–1553) som står bak det meget kjente maleriet «Adam og Eva» eller «Syndefallet».

Wallin malte bildet i 2012 har har skjenket det til kirken i Malmø.