Frp raser mot parkeringsbøter i Oslo: – Gjør hverdagen verst mulig

Oslo har allerede passert fjorårets bøtetall, og Frp mener regjeringen bevisst gjør livet vanskelig for bilister. Samferdselsministeren slår tilbake.

Står du feilparkert for lenge, kan du ryke på å få to parkeringsbøter.
Publisert Sist oppdatert

Norges fem største byer har til sammen skrevet ut over 305.000 parkeringsbøter så langt i år. I Oslo alene er det registrert 200.339 ileggelser – en økning på mer enn ti prosent sammenlignet med hele 2024, hvor antallet endte på 180.090.

Tallene gjelder perioden 1. januar til 31. oktober.

Slik er bøtetallene for 2025 så langt:

  • Oslo: 200.339

  • Trondheim: 41.529

  • Bergen: 37.518

  • Stavanger: 14.300

  • Tromsø: 12.162

Økningen i Oslo vekker reaksjoner – særlig på Stortinget.

Jan Harry Svendsen i NAF sier overfor ABC Nyheter at han syns en økning på mer enn ti prosent er mye.

– Vi ser at det blir færre og færre parkeringsplasser og mindre plass til bilene, sier han. 

Frps Frank Sve mener regjeringen fører en politikk som rammer bilister unødvendig hardt.

Ut mot regjeringen

Frank Sve (Frp), medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, mener utviklingen i hovedstaden ikke er tilfeldig, men et resultat av bevisst politikk som gjør hverdagen vanskeligere for bilister.

– I Oslo-området har det blitt en kraftig forverring for bilistene. Stenging av veier  og færre parkeringsplasser fører til store vanskeligheter for folk som skal parkere. Det igjen fører til flere bøter, sier Sve.

Han mener regjeringen fører en politikk som rammer bilister unødvendig hardt.

– Det har blitt et mål for dagens regjering og samferdselsministeren å gjøre hverdagen verst mulig for folk flest som er avhengige av bilen, med stengte gater og høye bøtesatser, sier han.

Sve mener at bilen ikke først og fremst er problemet i byene – men en del av løsningen.

– Derfor må det også være nok tilgjengelige parkeringsplasser slik at bilistene kan sette fra seg bilene lovlig, sier han.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ber Frank Sve ta kontakt med sine partifeller i hovedstaden.

Svarer på kritikken

ABC Nyheter har fremlagt kritikken for samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. 

Han forteller at parkeringspolitikken i by, og herunder utskriving av bøter, ligger til kommunen å forvalte.

– Så vidt jeg kjenner til, er det et Høyre- og Venstre-byråd som styrer Oslo med støtte fra Fremskrittspartiet. Hvis Frank Sve synes det skrives ut for mange bøter, kan han ta kontakt med sine partifeller i hovedstaden, sier Nygård overfor ABC Nyheter. 

Pressevakt Hanne Sofie Fremstad i Oslo kommune sier det er vanskelig å peke ut direkte årsaker til at det skrives ut så mange flere bøter i år enn i fjor i hovedstaden.

– Vi har i år jobbet med å effektivisere driften vår og vi har hatt fokus på å jobbe godt for å sikre trygge parkeringer og god fremkommelighet i byen. I tillegg har det også blitt flere beboerplasser, forklarer hun til ABC Nyheter. 

MDG: – Feilparkering er et kjempeproblem

MDGs Oda Indgaard mener kommunen bør ha mulighet til å sette høyere bøter i enkelte tilfeller.

MDGs Oda Indgaard sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Hun mener de høye bøtetallene viser at mange enten ikke kjenner til parkeringsreglene – eller velger å ta en sjanse.

– Det er et høyt tall, og tyder på at mange enten ikke kjenner til reglene eller velger å ta en sjans. Men feilparkerte biler er et kjempeproblem i byene, særlig i Oslo, sier Indgaard til ABC Nyheter.

Hun viser til at feilparkeringer ofte får konsekvenser for både kollektivtrafikken og trafikksikkerheten.

– Ukentlig opplever vi at feilparkerte biler blokkerer for tusenvis av reisende med trikken, eller sperrer for syklister i sykkelfeltene. Det skaper trafikkfarlige situasjoner og store forsinkelser i kollektivtrafikken, sier hun.

MDG-politikeren mener dagens bøtesystem er urettferdig og bør endres slik at alvorlige feilparkeringer får strengere reaksjoner.

– Kommunen bør ha mulighet til å sette høyere bøter der feilparkeringer får store følger for andre. I dag er det slik at dersom du sniker på bussen får du en mye høyere bot enn om bilen din blokkerer for hundrevis av trikkepassasjerer. Det mener vi blir feil, sier Indgaard.