Verden

Det norske handelsskipet DS Thorgny funnet på havets bunn etter mer enn hundre år

Skipet, som ble sprengt og senket ned av en tysk ubåt under første verdenskrig, var på vei fra England til Frankrike med råjern.

Thorgny D/S ble bygget av Porsgrunds mekaniske verksted, ferdig i 1908. Det var eid av T. Thommesen & Søn i Arendal frem til 1916, da det ble solgt til E. Knutsen i Lillesand, som solgte det videre til C. H. F. Jensen i Kristiania samme år. Skipet ble senket 18. februar 1917, på reise mellom Grimsby og Hennebount, av en tysk ubåt. Bildet er hentet fra tidsskriftet Skipet, nr 3 1987.
Publisert Sist oppdatert

Den 18. februar i 1917 var det norske handelsskipet DS Thorgny på vei fra Grimsby i England til Hennebont i Frankrike, lastet med råjern.

Utenfor Devon, sørvest i England, ble de møtt av den beryktede tyske ubåten UC-17. Tyskerne sprengte og senket skipet, og siden har ingen sett det.

Før nå.

Lå på 73 meters dyp

Det var Dagbladet som først omtalte skipsfunnet.

Skipet, som lå på 73 meters dyp, ble oppdaget av en gruppe dykkere 22. januar i år

– Jeg visste at DS Thorgny var savnet utenfor kysten. Skipet er ekstra interessant siden det var lastet med flere hundre tonn råjern. Da vi kom ned til bunnen, så vi stor mengder råjern rundt skipet. Da skjønte vi hvilket skip det var, sier en av finnerne, Dominic Robinson, til Dagbladet.

Ingen omkomne

Skipet ble bygd i 1908 av Porsgrunn mekaniske verksted, og var eid av T. Thommesen & Søn i Arendal frem til 1916. Da ble det solgt til E. Knutsen i Lillesand, som solgte det videre til C. H. F. Jensen i Kristiania samme år.

Skipet var ett av 98 skip som ble senket av den beryktede ubåten UC-17. 14 av dem var norske.

Ifølge historien skal tyskerne ha lagt seg opp på siden og avfyrt varselskudd.

Mannskapet på DS Thorgny ble så beordret i to livbåter før tyskerne plantet eksplosiver og sprengte skipet.

Ingen skal ha omkommet under angrepet, og det norske mannskapet skal ha blitt oppdaget av den engelske kystvakten og fraktet trygt i land omtrent 15 minutter etter at skipet sank.

– De ville sulte dem ut og knekke dem

Ifølge historiker Elisabeth Koren ved Norsk Maritimt Museum ble DS Thorgny senket på en tid hvor tyskerne hadde erklært farvannet rundt Storbritannia som et krigsområde fordi de ville stanse forsyningene til Storbritannia.

– De ville sulte dem ut og knekke dem. Nøytrale Norge vurderte å stanse skipsfarten til Storbritannia, men da truet Storbritannia, som var avhengig av forsyninger fra sine allierte, med å holde igjen norske båter som gisler og nekte å selge dem kull som dampskipene brukte som drivstoff, sier hun til Dagbladet.

Som følge av dette ble omtrent 800 norske skip senket under første verdenskrig, forteller Koren. Det er flere enn under andre verdenskrig.