Verden

Boeing-varsleren John Barnett funnet død

Amerikaneren skal tilsynelatende ha tatt sitt eget liv midt i rettssak mot flygiganten. Advokatene hans ber om full etterforskning av dødsfallet.

John Barnett gikk til søksmål mot sin tidligere arbeidsgiver Boeing for behandlingen han mente å bli utsatt for etter at han varslet om svikt i sikkerhetskulturen ved Boeings fabrikk i Charleston. Lørdag ble han funnet død av det som fremstår som selvpåførte skader. Illustrasjonsfoto.
Publisert Sist oppdatert

John Barnett var i byen Charleston i Sør-Carolina i forbindelse med vitnemålet han skulle gjøre i en rettssak mellom ham og hans tidligere arbeidsgiver Boeing. Han hadde anklaget flyprodusenten for å ha aktivt motarbeidet ham etter at han avslørte flere sikkerhetsproblemer med produsentens 787 Dreamliner-fly.

Han dukket ikke opp til oppfølgingsspørsmål lørdag ble det sendt folk til hotellet hans i et forsøk på å finne ham. De fant ham død i bilen sin på hotellets parkeringsplass med skuddskader som samsvarer med selvdrap. Han ble 62 år gammel.

Trenger du hjelp?

• Akutt selvmordsfare: 113

• Legevakt: 116117

• Kirkens SOS Telefon: 22 40 00 40 // Nettsted: https://www.kirkens-sos.no/

• Mental helse Telefon: 116 123 // Nettsted: https://www.sidetmedord.no/

• Mer informasjon om krisetelefoner og nettsteder finnes på Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging sine informasjonssider: http://nssfinfo.no/

– John var midt i å forklare seg i varsler-rettssaken sin. Saken skulle endelig nærme seg en avslutning, sier advokatene hans Robert Turkewitz og Brian Knowles i en uttalelse til BBC.

– Han var ved godt mot og så frem til å legge denne fasen av livet sitt bak seg og komme seg videre. Vi så ingen indikasjoner på at han vurderte å ta livet sitt. Ingen kan tro det, sier de videre.

Oppfordrer til etterforskning

Advokatene oppfordrer politiet i Charleston om å finne mer informasjon om dødsfallet og etterforske saken.

– Ingen detalj kan ende opp med å være oversett.

De to uttaler til BBC at Barnett hadde «stor omtanke for både sin familie, sine venner og og Boeing, helt fra pilotene til kundene».

– Han slet med PTSD (posttraumatisk stresslidelse, red. anm.) og angstanfall etter å ha blitt utsatt for det giftige arbeidsmiljøet i Boeing. Vi tror det førte til hans død, sier broren Rodney Barnett til amerikanske medier.

Se video: Tar av: Sekunder senere faller landingshjulet

I en uttalelse gjengitt av Reuters sier Boeing at de er triste over nyheten om dødsfallet og at deres tanker går til hans familie og venner.

Fra 2010 og frem til han pensjonerte seg i 2017 var Barnett leder for kvalitetskontroll ved Boeings North Charleston-fabrikk. Fabrikken produserte Boeings 787 Dreamliner-fly, som brukes til langdistanseflyving. Barnett hadde jobbet i Boeing i 32 år.

Ifølge advokatene ble han aktivt motarbeidet av Boeing da han varslet om sikkerhetsproblemer med produksjonen av flytypen og at han ble utsatt for en svertekampanje og fikk en giftig arbeidshverdag.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Barnett advarte mot sikkerhetskulturen ved Boeings produksjonsfabrikk i Charleston. Ved denne fabrikken ble produsentens 787 Dreamliner-fly bygget. Bildet er tatt ved samme fabrikk i 2023. Foto: Gavin Mcintyre / AP
Barnett advarte mot sikkerhetskulturen ved Boeings produksjonsfabrikk i Charleston. Ved denne fabrikken ble produsentens 787 Dreamliner-fly bygget. Bildet er tatt ved samme fabrikk i 2023.

Avslørte flere alvorlige feil

Etter at han pensjonerte seg som følge av helsegrunner i 2017, gikk han til søksmål mot flyprodusenten. Han varslet blant annet BBC i 2019 om sine bekymringer for presset de ansatte på fabrikken var under og at man som følge av tidspresset brukte deler som man visste at ikke opprettholdt standarden satt.

Han fortalte også at arbeidere flere ganger ikke hadde fulgt prosedyrene som sikret at defekte flydeler ikke forsvant.

Han hevdet også å ha funnet problemer med oksygensystemet som kunne føre til at hver fjerde oksygenmaske ikke ville fungert i en nødsituasjon.

Selv om Boeing nektet for beskyldningene hans så plukket de amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) opp flere av bekymringene i 2017.

Fortsatt er selskapet og deres underleverandør Spirit Aerosystems under sterk kritikk for oppfølging av sikkerhetsrutiner, spesielt på 737 Max-flyene.