Verden
Tidligere Boeing-topp nekter fortsatt å fly med et 737 Max-fly
Ed Pierson advarte toppene i Boeing om urovekkende trend på fabrikken. Fortsatt nekter han å sette sine bein på et 737 Max-fly.
– Boeing-selskapet er kapable til å bygge kvalitetsfly. Problemet er ledelsen, eller mangelen på det, i tillegg til presset på å få flyene ut hangarporten i stedet for å få jobben gjort skikkelig, sier Pierson til Politico.
Han var blant mellomlederne for Boeings 737 Max-program ved selskapets fabrikk i Renton i Washington. Han observerte hvordan moralen til de ansatte nådde bunnivå, mens oversynet og monteringsprosedyrene vaklet.
Han meldte dette videre til sine overordnede, men pensjonerte seg kort tid senere.
Dødelige ulykker
Så kom de to dødelige flyulykkene med 373 Max-8 maskinene i 2018 og 2019. Lion Air-flyulykken i Indonesia i oktober 2018 og Ethiopian Airlines-ulykken i Etiopia i mars 2019 resulterte i at til sammen 346 personer mistet livet.
Pierson var blant de tidligere ansatte som varslet om dårlig ledelse i selskapet og vitnet om dette også for kongressen.
Fem år senere er Boeing igjen i hardt vær etter at et dørpanel løsnet på et flunkende nytt Alaska Airlines-fly i 16.000 fots høyde, og 737 Max 9-flyet måtte nødlande mens passasjerene stirret ut av et gapende hull i flysiden.
Se video: Alaska Airlines-ulykken: – Vinduet og veggen bare spratt ut
Gikk av flyet
Pierson vil fortsatt ikke sette seg inn i en 737 Max-maskin.
– Jeg sier ikke at alle Boeing-fly er utrygge. Deler av problemet er at folk ikke vet hvordan de skal se forskjell på Max og andre fly, sier Pierson til Politico.
Han forteller om en hendelse da han skulle fly fra Seattle til New York. Han hadde bevisst booket seg på en flyvning som ikke gikk med en Max-maskin, men da han satte seg ned i setet på flyet og kikket på sikkerhetsbrosjyren så skjønte han at det var et Max-fly han satt i.
– Jeg reiste meg og gikk mot utgangen. Kabinansatte ville ikke at jeg skulle forlate flyet. 'Jeg forsøker ikke å lage en scene. Jeg vil bare av dette flyet og jeg tror ikke det er trygt'. Jeg sa at jeg bevisst hadde booket meg på et ikke-Max-fly, sier han.
Boeing: Har gjort substansielle endringer
Han jobber i dag for den veldedige organisasjonen Foundation for Aviation Safety.
– Våre anbefalinger fra organisasjonen er at disse flyene blir satt på bakken, punktum. Få dem på bakken og inspiser dem. Alt ut fra hva du finner, få det fikset.
Boeing sier i en uttalelse til artikkelen at de har gjort substansielle endringer i organisasjonen etter katastrofene i 2018 og 2019.
«Over de siste årene har vi bevisst passet på å ikke presse systemet for raskt og har aldri nølt med å bremse opp eller stanse produksjonen eller leveranser for å ta tiden vi trenger for å få ting riktig».