Asker-ordfører Lene Conradi om togtilbudet: – På ingen måte godt nok

Vy forstår frustrasjonen. 

Ordfører Lene Conradi i Asker kommune river seg i håret AV togtilbudet.
Publisert Sist oppdatert

Togproblemer, pendlerkaos, forsinkelser og innstillinger. Togavganger går med halv kapasitet i rushtiden, og passasjerene blir stående tett i tett. Ved flere anledninger har pendlere besvimt på togene fordi det er så stappa på vei inn og ut av Oslo. 

Flere reisende har snakket ut i media om at de nå dropper månedskort, og til og med forsøker å unngå å ta toget, nettopp fordi det alltid er trøbbel eller fordi de frykter for egen sikkerhet. 

Ordfører Lene Conradi i Asker kommune river seg i håret over togtilbudet, som i hennes øyne på ingen måte er godt nok. 

– Kollektivtrafikken vest for Oslo er i krise og samferdselssatsningen er fraværende, sier hun til ABC Nyheter. 

– Vi forstår at Conradi er frustrert på vegne av sine innbyggere. Vi forstår at kundene våre ikke er fornøyd, sier Marius Holm i Vy.

Hvorfor er dette relevant nå?

Problemene topper seg i en tid der flere forsøker å gjøre miljøvennlige valg – men kollektivsystemet svikter. Samtidig er nye tog forsinket: De 36 lokaltogene og 19 regiontogene som skulle lette trykket, kommer først mot slutten av 2026. Det betyr at pendlere på strekninger som Lillestrøm–Asker og Ski–Stabekk må leve med trengsel og forsinkelser i lang tid fremover. I mellomtiden etterlyser både kommuner og reisende strakstiltak.

Forstår at kundene ikke er fornøyd

Vy og deres konserndirektør marked og kommunikasjon, Marius Holm, erkjenner at de ikke leverer godt nok. 

– Vi er enige i at situasjonen ikke er tilfredsstillende, og det gjelder ikke bare i vest. Det gjelder hele Østlandet, sier Holm til ABC Nyheter. 

Han forteller at mangel på tog og feil på infrastruktur har gitt store utfordringer med å levere et tilfredsstillende togtilbud på hele Østlandet. 

– Vi forstår at Conradi er frustrert på vegne av sine innbyggere. Vi forstår at kundene våre ikke er fornøyd, sier han. 

Tusenvis av avganger med halv kapasitet

Conradi synes det virker som det er noe feil i interaksjonen mellom Vy og de andre aktørene i jernbanesektoren, noe som ofte medfører at togsett ikke er der de skal være, for eksempel fordi de blir vedlikeholdt.

–  Vi kan bekrefte at eierskap til verkstedene ble flyttet fra Vy til Bane Nor i 2017 , og at nåværende leieavtale med Bane Nor eiendom innebærer at de har frihet til å foreta store reduksjoner i kapasiteten uten kompenserende tiltak. Bane Nor bygger nå en mottaksbase for nye tog på Sundland verksted i Drammen, og det skaper kø av tog inn og ut av verkstedet, og dermed færre tog i trafikk, forklarer Holm. 

Tall VG har hentet inn fra Vy viser at det fra 1. juni til 4. september ble kjørt nesten 3300 avganger med enkeltsett, altså halv kapasitet, der det i utgangspunktet skulle vært kjørt med dobbeltsett. 

Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Arbeiderpartiet forklarer til ABC Nyheter at hovedproblemet med togtrafikken på Østlandet er at det avtalte togtilbudet ikke har vært levert på grunn av mangel på velfungerende tog. 

Mye feil på togene har ført til innstillinger, og at Vy har kjørt mange avganger i rush med enkle tog­sett i stedet for doble. Dette har ført til trengsel om bord og problemer med å følge rutetabellene.

Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Arbeiderpartiet sier det er kjøpt inn 36 nye lokaltog og 19 nye regiontog, men de vil ikke være på plass med det første. – Dette betyr at de eldste lokaltogene, som oftest rammes av feil, må brukes enda litt til, sier Knibe Kroglund til ABC Nyheter.

Forsinkelser og tomme kollektivfelt

Lene Conradi er tydelig på at det første som må skje er at ruteplanen kjøres med kapasiteten den er planlagt for. 

– Kollektivtilbudet fra vest er for dårlig generelt. Og når E18 strupes og flere forsøker å gjøre som myndighetene ønsker, å ta kollektivt, bryter begge systemer sammen. Her må det satses på flere ekspressbusser som benytter kollektivfeltene som står tomme, sier Conradi. 

Marius Holm i Vy forteller at det ikke er mulig å kjøre ruteplanen med den kapasiteten den er planlagt for, slik Conradi etterspør. 

–  Vi kjører allerede med alt vi har av kapasitet. Det finnes ingen reservetog eller ekstra verksteder som gjør at vi kan få flere tog ut av verkstedkøen og inn i trafikken, forklarer han.

Flere tog på vei

Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund forteller at det er kjøpt inn 36 nye lokaltog og 19 nye regiontog som vil bidra til et mer punktlig og komfortabelt togtilbud i Oslo-området. 

Kommunikasjonssjef Kaja Rynning Moen i Vy

– De nye lokaletogene har dessuten plass til 40 prosent flere reisende enn dagens lokaltog på strekningene Ski-Stabekk og Lillestrøm-Asker-Spikkestad.

Etter planen skulle togene gradvis settes inn i trafikk fra juni neste år, men ifølge kommunikasjonssjef Kaja Rynning Moen i Vy er togene forsinket. 

De er nå planlagt inn i trafikk i siste del av neste år, altså julen 2026, erfarer VG. 

– Dette betyr at de eldste lokaltogene, som oftest rammes av feil, må brukes enda litt til, sier Knibe Kroglund. 

– Ikke «value for money» i det hele tatt

For alle som bor utenfor Oslo, og må kjøpe billett som dekker to soner, koster en månedsbillett 1745 kroner hos Ruter. Dersom man må kjøpe månedskort for tre eller flere soner koster det 2510 kroner. 

Lene Conradi er tydelig på at hun ikke ville vært fornøyd hvis hun hadde betalt slike summer for å stå som sild i tønne hver eneste dag. 

– Det er ikke «value for money» i det hele tatt. Vi burde teste ut årskort til vesentlig lavere pris for å stimulere flere til å bruke kollektiv i hverdagen, sier Asker-ordføreren.

Hun tror årskort til halv pris vil være en game-changer.

– Men det er avhengig av at staten bidrar til at man får en oversikt over hvordan det slår ut på økonomien og driften av tilbudet. Og så må man jo få kontroll på kapasitet og frekvens dersom enda flere skal over på kollektiv.