Bil
Vrakes – selv ved mindre skader
Mange får seg en overraskelse.
(Denne saken ble først publisert på Broom).
Nyere biler blir stadig mer avanserte. Mye av dette handler om sikkerhet og førerstøtte-systemer som bruker radarer, sensorer og kameraer som er plassert rundt om på bilen.
Gull verdt for å unngå ulykker. Men det kan også være svært dyrt å reparere hvis noe går i stykker.
Dette kombinert med at prisene på bildeler har skutt i været de siste året, gjør at risikoen for at bilen blir kondemnert etter en ulykke øker.
Hinsides dyrt å reparere
Ett eksempel vi i Broom tidligere har skrevet om er Rune Edvin Haldorsen som ble påkjørt i siden av traktor. Hans 2016-modell Mitsubishi Outlander fikk skader i siden, men ikke verre enn at han kunne kjøre videre.
Bilen ble satt på verksted og skaden ble taksert. Etter noen dager fikk Haldorsen svar fra forsikringsselskapet Storebrand. Det var et helt annet enn han hadde sett for seg: Estimert kostnad på reparasjon ble så høy at de hadde besluttet å kondemnere bilen.
– Min første tanke var at priser på deler, sveis og lakk har økt så mye at det har blitt hinsides dyrt å reparere. Jeg hadde jo i utgangspunktet tenkt å bruke bilen til den ble helt utslitt, men slik gikk det jo ikke, sa Haldorsen, til Broom.
50 prosent dyrere
At reparasjonskostnadene stiger, vil påvirke forsikringspremiene negativt, og i tillegg bidra til at biler blir vraket i stedet for å bli reparert. Det er kort sagt en veldig uheldig utvikling, som ser ut til å ha skutt ekstra fart de siste årene.
Vidar Brustad er leder for takst og innkjøp i forsikringsselskapet If. På spørsmål om hvordan deleprisene for karosserideler, glass og andre reservedeler har utviklet seg de siste årene, svarer han slik:
– Det har vært en rivende utvikling, og jeg vil helst fokusere på de siste tre årene. I denne perioden har deleprisene for enkelte merker økt med litt over 50 prosent. Bare i fjor økte prisene for noen merker med over 20 prosent.
Billige biler – dyre deler
Her kommer også svak kronekurs inn. Nesten ingenting av det vi trenger til reparasjonene produseres i Norge, det må importeres fra utlandet.
Brustad har mange eksempler på kostbare enkeltdeler. En bakluke kan fort koste opp mot 65.000 kroner. Hovedlykter rundt 50.000 kroner, komplette støtfangere opp mot 100.000 kroner – og et ganske vanlig blinklys til 25.000-30.000 kroner forekommer også.
Bransjen ser også eksempler på at nye biler de siste årene har blitt solgt med store rabatter. Importører og forhandlere presser prisene. Men delene blir ikke av den grunn rimeligere. Derfor kan det ofte framstå som uforholdsmessig dyrt å reparere biler som i utgangspunktet er rimelige.
Reparasjon på over 200.000,-
Mye avansert utstyr er nevnt. Ett eksempel kommer fra forsikringsselskapet Gjensidige og deres kommunikasjonssjef Arne Voll:
– En klassiker blant bilskadene er der man kjører inn i en annen bil, altså front mot hekk. Tidligere kunne det være nok å skifte støtfangere og lykter. Nå har mange biler avansert utstyr, særlig i fronten, som blir ødelagt og må erstattes. Ett eksempel: Radaren som passer på avstanden til bilen foran. Adaptiv cruisekontroll har blitt mer og mer vanlig på nyere biler. Men det koster hvis du må bytte ut denne avstandsradaren.
– Vi har blant annet hatt et tilfelle der en bil fra et litt dyrere bilmerke kjørte inn i bilen foran og fikk skade i fronten. Her var det montert en avstandsradar. Denne alene kostet 79.000 kroner, pluss moms. Med lykter, litt deler og arbeid kom denne reparasjonen på over 200.000 kroner, forteller Voll.
Skinnet bedrar
Mange av disse delene sitter utsatt til, i fronten eller hekken. Dermed skal det heller ikke store skader til før de må byttes. I tillegg til selve delen, kommer da gjerne flere timer til kalibrering og tilpasning.
Tar du deg en tur på et bilopphuggeri, er det nok gode muligheter for at du blir overrasket over hvor mange relativt nye og tilsynelatende fine biler du kan se der.
Men her kan det fort være at skinnet bedrar, og at bilene har skader som ikke trenger å være veldig synlige, men som har vært for kostbare til at det har vært lønnsomt med reparasjon.