Regjeringen vil se på inntektene fra bompenger

Regjeringen ved samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil se nærmere på fremtidig utvikling av bompenger som følge av endringer i bilpark og bilbruk. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Regjeringen ved samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil se nærmere på fremtidig utvikling av bompenger som følge av endringer i bilpark og bilbruk. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil avklare hvordan bompengene skal håndteres i fremtiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen-Solberg har nedsatt et utvalg som skal gi et anslag på hvordan endringene i bilparken vil påvirke inntektene fra bompengene. Målet er å framskrive utviklingen i endret bilbruk og elektrifiseringen av bilparken fram mot 2030, heter det i en pressemelding.

Les også: Jensen: Frp kan stille seg bak siste bompengeskisse

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier i en pressemelding at regjeringen skal bruke om lag 18,5 millioner kroner for å redusere bompengene de neste ti årene. Dette er et ledd i bompengeavtalen regjeringspartiene mellom.

Samtidig ser vi store endringer i bilpark og bilbruk, spesielt i og rundt de største byene. Nå skal et utvalg se nærmere på hvordan disse endringene påvirker bompengeinnkrevingen, basert på føringene i bompengeavtalen, sier Dale.

Regjeringspartiene kom til enighet om å gi statlige tilskudd til kommuner som reduserte bompengekostnadene, og for å bedre kolletivtilbudet i byene. I avtalen ligger et nullvekstmål til grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed skal et utvalg basert på framskrivninger av bilpark og bilbruk vurdere hvordan bompengeinntektene i de største byområdene påvirkes.

Særlig er de største byområdene vektlagt fra regjeringen, altså Oslo/Akershus, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Les også: Venstre vil doble bompengene i Oslo i rushtiden

Utvalget skal også skissere hvordan endret bompengepolitikk kan endre inntektsbildet i bomringene.

Utvalget skal ledes av Annegrete Bruvoll, Menon Economics, og består videre av Øivind Hauge Støle, seksjonssjef for plan og transport, Bergen kommune, Astrid Lilliestråle, markedssjef transport, Enova, Sahar Babri, forsker, Sintef og Svein Bråthen, professor, Høgskolen i Molde.