Bil
Spørsmålene hagler fra opposisjonen etter ny bompengeavtale
I løpet av to dager har regjeringen mottatt 12 skriftlige spørsmål fra stortingsrepresentanter fra opposisjonen knyttet til den nye bompengeavtalen.
«Har regjeringen bedt om faglige råd og innspill eller analyser fra forskerne av politikken i den bompengeskissen som regjeringspartiene nå har blitt enige om?»
«Betyr en forlengelse av nedbetalingsperioden til 20 år for bompengeprosjekter at den samlede bombelastingen blir mindre eller større?»
«Hva betyr det å «videreutvikle nullvekstmålet»?»
Det er noen av de mange spørsmålene stortingspolitikere fra Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet krever skriftlige svar på fra samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og statsminister Erna Solberg (H).
Bakgrunn: Ernas ultimatum fikk ja – men prosessen får kritikk
Se alle spørsmålene i faktaboks.
Ønsker klarhet før kommunevalget
Opposisjonen sitter med mange ubesvarte spørsmål etter at de fire regjeringspartiene klarte å bli enige i bompengeforhandlingene i 12. time. Ved å sende inn skriftlige spørsmål til regjeringsmedlemmer, er de garantert skriftlige svar innen seks virkedager, selv om svaret kan være at den aktuelle statsråden ikke kan gi et svar akkurat nå.
Hver stortingsrepresentant kan stille inntil to skriftlige spørsmål til regjeringen i løpet av en uke.
Noen av de 12 bompengespørsmålene gjelder helt konkrete veiprosjekter og bypakker, andre er mer generelle.
Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen og har sendt inn to skriftlige spørsmål om den nye bompengeavtalen. Grunnen til at Arbeiderpartiet har sendt inn sine spørsmål i dag, er for at de skal bli besvart før kommunevalget finner sted.
– Jeg tror mengden skriftlige spørsmål som har blitt stilt er et uttrykk for at det er mange ubesvarte spørsmål. I en lokal valgkamp er det viktig å få klarhet i disse spørsmålene, sier Myrli til ABC Nyheter.
– Har aldri opplevd lignende på Stortinget
Myrli omtaler den nye avtalen som «veldig forvirrende», og sier han har blitt nedringt av kommune- og fylkespolitikere i helgen som søker hjelp til å tolke avtalen.
– Jeg registrerer at de fire regjeringspartiene presenterer avtalen på vidt forskjellige måter, kombinert med at ulike våpendragere fra regjeringspartiene er ute med de mest vanvittige utsagnene om alle mulige konkrete prosjekter som skal få mer pengestøtte. Her er det mye å få klarhet i.
Arbeiderparti-politikeren er skeptisk til det faglige grunnlaget avtalen er laget på, da han ikke er kjent med at det har vært gjort noen faglig utredning for mange av punktene som står i avtalen.
– Saken er helt, helt, helt spesiell. Jeg har vært på Stortinget i snart 20 år, og jeg kan aldri huske at viktige samferdselspolitiske spørsmål har blitt behandlet på denne måten. Hele saken er veldig merkelig.
Pollestad vil avsløre det han mener er en bløff
«Regjeringa har no presentert sin plan for bompenger. Kva er prognosane for innbetalte bompenger i 2020 og 2021, med desse tiltaka, samanlikna med 2018-nivået?»
Slik lyder et av spørsmålene stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) har stilt samferdselsministeren.
– Jeg har stilt spørsmål for å avsløre det jeg mener er en bløff, nemlig at regjeringen skaper et inntrykk av at nå vil bompengene gå nedover. Sånn jeg tolker det er det kun en begrensning i veksten av bompenger, sier Pollestad til ABC Nyheter.
– Jeg forventer at Dale har en oversikt å gi folk om hvordan bompengenivået vil bli de neste par årene.
Dale: – Fasiten er den samme uansett
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier til ABC Nyheter at samferdselsdepartementet vil svare på alle spørsmålene og prøve å oppklare alle uklarheter så godt som mulig.
– Det er en helt håndterlig mengde spørsmål. Samferdselsdepartementet topper listen over departementet som får flest spørsmål så det er ikke overraskende. Det viser at det er stor interesse for Frps bompengegjennomslag, og det er bra, sier Dale.
– Opposisjonen kaller avtalen forvirrende og mener den blir fremstilt på vidt forskjellige måter av de fire regjeringspartiene. Hva tenker du om den kritikken?
– Når opposisjonen ikke forstår avtalen, da har vi en god sak. Den avtalen taler for seg selv.
– Sverre Myrli i Transport- og kommunikasjonskomiteen sier han har blitt nedringt i helgen av kommune- og fylkespolitikere som trenger hjelp til å forstå avtalen. Er den da lettfattelig nok?
– Det er ikke sikkert den er lettfattelig nok til at alle forstår den. Det er mange detaljer som må på plass for at vi skal få redusert bompenger. Fasiten er den samme uansett: Det blir bompengekutt i bygd og by og en bedre satsing på kollektivtrafikken.
Video: ABC Nyheter forklarer: Dette er kjernen i bompengeopprøret: