– Blir vi svindlet når vi kjøper bruktbiler? Oftere enn mange tror

Jon Molnes er avdelingsdirektør for krimenheten i Statens vegvesen. Han er bekymret over at bruktbilsvindel har blitt et utstrakt problem.
Jon Molnes er avdelingsdirektør for krimenheten i Statens vegvesen. Han er bekymret over at bruktbilsvindel har blitt et utstrakt problem. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen og bilbransjen er bekymret for økt bilkriminalitet. De gir sine råd for at du skal å unngå å gå i svindel-fella.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ARENDAL (ABC Nyheter): – Den største investeringen folk gjør er å kjøpe hus. Den nest største investeringen er for veldig mange en bil. Blir vi lurt når vi kjøper bruktbiler? Blir vi svindlet av ulovlige verksteder?

Svaret er ja. Sannsynligvis oftere enn mange tror.

Jon Molnes, avdelingsdirektør for krimenheten i Statens vegvesen, står på en scene i Arendal og forteller om utbredt svindel i bilindustrien under sesjonen Ikke bli bilsvindlet. Særlig vanlig er det å jukse med bruktbiler.

– Den enkleste måten å forskjønne en bil på, er å justere antall kilometere. Det er like enkelt som å slå på telefonen din. Det finnes billig og tilgjengelig teknologi som kan gjøre dette. I hver tredje bil som selges brukt i Tyskland er det jukset med kilometerne, ifølge tyske myndigheter.

Det finnes imidlertid ingen dings som enkelt kan avsløre kilometer-juks.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre vanlige former for juks er å selge biler uten airbag og varsellampen som varsler at airbagen er defekt, eller biler som har hatt store skader sveises sammen på ulovlig vis uten at det er synlig for det blotte øyet.

– Disse er profesjonelle. I mange tilfeller må du demontere taket eller ta av trekket på rattet eller slipe vekk lakken for å oppdage juksen, sier Molnes.

Høy profitt og lav risiko

Årlig mottar Forbrukerrådet 9000 klager knyttet til bruktbiler. Flertallet av disse gjelder salg fra privatperson til privatperson, men også useriøse bruktbilforhandlere er representert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det stilles tilnærmet ingen krav til bruktbilforhandlere. Du kan i praksis starte opp som bruktbilforhandler i morgen.

Molnes mener juks og svindel med bruktbilsalg er en ideell måte å tjene penger på for kriminelle. Det er ofte rask og høy profitt mot lav risiko.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Inntjeningen fra bilkriminalitet i Europa er like stort som inntjeningen fra kokain- og heroinsalget i Europa. Du ser politiet jage narkotika-industrien, men ikke bil-kriminelle.

Han påpeker at det foreløpig ikke finnes én eneste dom mot noen som har tuklet med kilometertallet på en bil, selv om det kan gi betydelig økonomisk gevinst.

Smugler du én kilo hasj fra Nederland til Norge kan du tjene 30.000 kroner på operasjonen, men det er en reell fare for å bli tatt i grensekontroll og da risikerer du 7-8 måneder ubetinget fengsel.

– Til sammenligning kan du kjøpe en bruktbil i Tyskland, kjøre den over grensa til Norge, og når du har kommet til Norge kan du nedjustere kilometeretallet med 60.-70.000 og tjene 30.000 kroner uten risiko for å bli tatt, påpeker Molnes.

Aktuelt: – Olsen Bil burde vært avdekket tidligere

Artikkelen fortsetter under annonsen

400-500 ulovlige verksteder

Det er kunden og forbrukeren som blir taperne. Bruktbiler som er jukset med kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. I tillegg betaler ofte kjøperen mer for bilen enn vedkommende bør, og går på økonomiske tap.

Selv i de tilfellene hvor svindleren blir tatt, er det lav sannsynlighet for at forbrukeren som har blitt lurt får pengene sine tilbake, ifølge kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis en svindler blir tatt medfører det liten økonomisk risiko for vedkommende. Det er krevende for en forbruker å faktisk få pengene tilbake. Du har jussen på din side, og et åpenbart krav. Men en useriøs aktør vil fort slå seg selv konkurs og dermed unngå tilbakebetaling, sier Ryste.

(Artikkelen fortsetter under)

Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste, og fagsjef for skade i Norges Bilbransjeforbund, Tor Simonsen i diskusjon om bilkriminalitet- og svindel i Norge i dag. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste, og fagsjef for skade i Norges Bilbransjeforbund, Tor Simonsen i diskusjon om bilkriminalitet- og svindel i Norge i dag. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Ved siden av bruktbilsvindel er ulovlige verksteder blitt et utstrakt problem. Krimenheten i Statens vegvesen har kartlagt 400-500 ulovlige verksteder i Norge. Det medfører en rekke problemer, ifølge avdelingsdirektør Jon Molnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– På de stedene finner vi sosial dumping og ansatte uten kompetanse. Mange verksteder mangler verktøy og kalibreringsutstyr. Det er vi, forbrukerne, som gir disse stedene livets rett. Vi vil spare kroner i egen lomme, og velger useriøse og ulovlige aktører.

Så hvordan vet du hvilke verksteder som er godkjent eller ikke?

– Veldig enkelt. Verkstedene som har et skilt hvor det står hvorvidt det er godkjente eller ikke.

Les også: Salgsmelding på papir: – Det har blitt avdekket svindel og misbruk

Dette kan du gjøre for å unngå svindel

Molnes oppfordrer forbrukerne til å bruke godkjente, lovlige bilverksteder. Det kan trygge dem og spare dem penger på sikt. Men juks og triksing på bruktbiler kan være svært vanskelig å oppdage. Hva kan du gjøre for å unngå å bli bruktbil-svindlet?

Camilla Ryste i NAF gir sine råd:

– Det er noen enkle tips som kan virke selvsagte, men som mange likevel ikke følger. Lag kontrakt mellom kjøper og selger. Ikke gi fra deg pengene før du har fått bilen. Sjekk i Brønnøysundsregisteret om det er noen økonomiske heftelser på bilen. Vær våken. Google den du skal kjøpe bilen av. Hvis han har svindlet tidligere, er han kanskje omtalt i mediene eller på nettforum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun opplyser også at NAF tilbyr to timer gratis juridisk hjelp til sine 500.000 medlemmer.

Det finnes seriøse bruktbilaktører der ute. Alle selgere som er medlem av Norges Bilbransjeforbund (NBF) har krav om å levere tilstandsrapport og kontrakt. Se etter forhandlere som tilbyr begge disse tingene.

Jon Molnes har en siste oppfordring:

– Trekk deg fra kjøpsprosessen hvis du har en dårlig magefølelse. Det finnes rundt 65.000 biler til salgs på Finn. Det finnes alltid en annen bil du kan kjøpe.