Norges første lyktestolpeladere for elbiler har åpnet

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) åpnet Norges første lyktestolpelading for elbiler i Stavanger tirsdag morgen. Her kobler han den første elbilen til ladeboksen.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) åpnet Norges første lyktestolpelading for elbiler i Stavanger tirsdag morgen. Her kobler han den første elbilen til ladeboksen. Foto: Klima- og miljødepartementet
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men du kan ikke lade rett fra stolpen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavanger er først ute i Norge med å teste gatelading fra lyktestolper, inspirert av et lignende prosjekt i London.

Tirsdag morgen åpnet klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) tre ladere på to lyktestolper i Olav Kyrres gate. Ytterligere seks ladere på tre stolper i Kyviks vei skal være ferdig i løpet av mai.

– Dette er en overraskende og nytenkende løsning. Det viser en av måtene vi kan få en ladeinfrastruktur for elbiler etablert i et bymiljø. Norge er inne i en elbilrevolusjon ingen andre land er i nærheten av. Innovative tiltak som dette er nødvendig om vi skal få på plass den ladeinfrastrukturen vi trenger, sier Elvestuen til ABC Nyheter.

I kaldt, men fint morgenvær spilte Stavanger kommunes musikkorps for de fremmøtte. Mens det ble servert boller og kaffe koblet Elvestuen den første elbilladeren inn i lyktestolpen. Eller rettere sagt strømboksen festet på lyktestolpen. Strømkretsen i lyktestolpen fører ikke høy nok strømeffekt til både å lade elbiler og å lyse opp gatene nattestid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lyktestolpelading i Stavanger:

  • Et pilotprosjekt som har fått statlig støtte gjennom klimasatsordningen.
  • Totalt ni stolpeladere er satt opp i Stavanger i samarbeid med energiselskapet Lyse AS.
  • Du må ha med egen ladekabel for å benytte deg av laderne.
  • Prisen er 18 kroner timen mandag til fredag mellom klokken 8.00-18.00 (10 kroner timen for parkering, 8 kroner timen for lading). Maksimal parkeringstid i dette tidsrommet er to timer. Resten av døgnet har du lov til å parkere så lenge du lader, og prisen er da 8 kroner timen.
  • Målet med prosjektet er å bedre lademulighetene for elbileiere som ikke kan lade på egen grunn.
  • De ni første lyktestolpeladerne er satt opp i boligsoner.
  • Prosjektet skal evalueres etter et års tid.
  • Stavanger parkering KF er også samarbeidspartner på prosjektet.
Kilde: Stavanger kommune

Over 300 lyktestolpeladere i London

Rådgiver i Stavanger kommune, Imme Dirks Eskeland, leder prosjektet hvor lyktestolpelading testes ut.

– Det var for lite strøm i lyktestolpene til at vi kunne etablere lading rett fra stolpen. Når infrastrukturen i bakken og lyktestolpene i Stavanger en gang i framtiden skal byttes ut må vi ha det i bakhodet at de bør ha kapasitet til å betjene både elbillading og belysning, sier Eskeland til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innsikt: Forskere mener tysk elbil-rapport er uvitenskapelig og grovt villedende

Å lade rett fra stolpen var Stavanger kommunes opprinnelige ambisjon. Det er også teknisk mulig å få til. I London åpnet selskapet Ubitricity sine første lyktestolpeladere i 2016. De har nå etablert over 300 slike i London, og i samarbeid med Siemens ønsker de å ha 1150 lyktestolpeladere i drift innen utgangen av 2020. Det skriver Siemens i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi måtte grave en liten grøft bort til nærmeste strømboks for å få til dette. Ladeboksen er montert på selve stolpen. Vi håper det vil gjøre folk mer kjent med sånn type lading. Om et års tid vil vi evaluere om dette er mulig å få til i stor skala.

Ikke gratis

Det blir ikke gratis for Stavangers elbileiere å ta i bruk de ni nye lyktestolpeladerne i byen. Mellom klokken 8.00-18.00 mandag til fredag koster det 18 kroner i timen å benytte seg av tilbudet, 10 kroner for parkering og 8 kroner for lading. I dette tidsrommet er det tillatt å stå parkert i opptil to timer.

Mellom klokken 18.00-8.00 er det ingen tidsbegrensning for bruk av tjenesten, og i dette tidsrommet betaler du kun for lading, 8 kroner i timen.

– Det er cirka dobbelt så dyrt som å lade med hjemmeladere, hvor prisen ligger på rundt 4 kroner per time for samme strømeffekt. Men folk slipper å kjøpe egen ladeboks, og sparer fort 15.000 kroner på det, sier Eskeland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Lyktestolpelading for elbiler er allerede vel etablert i London. Foto: AFP Relaxnews
Lyktestolpelading for elbiler er allerede vel etablert i London. Foto: AFP Relaxnews

Ladekabelkaos

Kostnaden ved å kjøpe ladeboks er en utfordring. En annen utfordring er at mange innbyggere i Norges største byer ikke eier garasje eller fast parkeringsplass med mulighet til å installere en ladeboks.

– Storbyer opplever at de som bor i boligsoner og borettslag mangler muligheter til å lade om natten. I mangel på andre løsninger ser vi at folk spenner ladekabel fra vinduet sitt over fortauet og ut til elbilen som står parkert på offentlig vei. Det er et voksende problem i Stavanger. Det er ikke tillatt ifølge Veiloven, påpeker Eskeland.

Per A. Thorbjørnsen (V) frykter en fremtid med ladekaos i Stavanger. Han håper lyktestolpelading kan være en del av løsningen. Foto: Venstra
Per A. Thorbjørnsen (V) frykter en fremtid med ladekaos i Stavanger. Han håper lyktestolpelading kan være en del av løsningen. Foto: Venstra

Bystyre-politiker Per A. Thorbjørnsen (V) har vært en pådriver for å få etablert lyktestolpelading i Stavanger, og deltok på åpningsarrangementet tirsdag morgen. Da ABC Nyheter intervjuet ham i august var han bekymret for hvordan byen skal klare å etablere en god ladeinfrastruktur, og kalte lyktestolpelading det første viktige steget på vei mot målet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis vi ikke lykkes med denne type lading i trehusbyen Stavanger, så er jeg alvorlig bekymret for ladesituasjonen. Ikke i dag, ikke i morgen, men når vi møter 2025, når så å si alt nybilsalget skal være elektrisk. Jeg er glad for at vi i alle fall har kommet så langt, for det hadde vært for seint å starte med dette om syv år, sa Thorbjørnsen den gang.

Les også:

Finnmark har fått sin første hurtiglader

NAF advarer mot ladekrise for elbiler

Ionity vil bygge 20 lynladere i Norge