Bertel O. Steen kutter hos bilforhandlere

Konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud, mener at dagens forhandlerstruktur ikke er bærekraftig og vil gjennomføre kutt over en flerårig periode.
Konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud, mener at dagens forhandlerstruktur ikke er bærekraftig og vil gjennomføre kutt over en flerårig periode. Foto: Jarle Nyttingnes / Bertel O. Steen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store endringer i bilbransjen fører til at konsernet vil kutte i antall forhandlere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bertel O. Steen vil kutte i antall bilforhandlere, blant annet på grunn av presset lønnsomhet i bransjen.

I en pressemelding uttaler selskapet at det også er et større krav til investeringer i fremtidsrettede løsninger som vil være utfordrende for mange forhandlere.

– Vi må først og fremst sikre at vi organiserer oss på en måte som gjør oss best mulig i stand til å ivareta kundens behov. Vi vet at dagens kunder har en annen kjøpsadferd når det gjelder bil enn tidligere, og vi er sikre på at kundene vil ha enda høyere forventninger til en bilforhandler i årene som kommer, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen i pressemeldingen.

Vil ta flere år

Konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud, uttaler til Dagens Næringsliv at han foreløpig ikke vet hvor omfattende kuttene blir, og at det er en prosess som kommer til å ta flere år. Han forteller at konsernet vil satse på bilbutikker på en annen måte enn tidligere:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bilbutikken tror jeg kommer til å bestå, men i en annerledes form med mer fleksibilitet. Mer der kundene er, slik som på handelssenter, eller Aker Brygge som eksempel, sier Maarud til Dagens Næringsliv, og legger til at de allerede har undersøkt lokaler i kjøpesentre.

200 forhandlere

Bertel O. Steen representerer syv ulike person-/varebilmerker i Norge: Mercedes-Benz, Kia, Opel, Peugeot, Citroën, DS og Smart. Disse bilene selges gjennom et nettverk med over 200 forhandlerpunkter i landet, og Maarud vet enda ikke hvor mange av disse som skal kuttes.

– Vi mener at dagens forhandlerstruktur ikke er bærekraftig i forhold til fremtidens krav til effektiv bildistribusjon, og de økte investeringer som kreves i den transformasjonen bransjen er inne i. Vi må sikre at de rette forhandlerne får økonomisk grunnlag og investeringsevne inn mot morgendagens krav og løsninger, sier Maarud i pressemeldingen.