Dagens bomstasjoner kan bli fjernet

Ap krever å få utredet veiprising som erstatning for dagens bompenger.
Ap krever å få utredet veiprising som erstatning for dagens bompenger. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bomstasjonene kan utgå til fordel for GPS-teknologi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ap foreslår å innføre veiprising i stedet for bompenger og bilavgifter for å få en mer treffsikker avgift enn det dagens system gir, melder ANB.

Veiprising går ut på at en GPS-sender registrerer hvor mye og hvor langt hver bilist kjører, for å få en nøyaktig utregning av avgiften den enkelte må betale.

FrP er imot forslaget, og mener ordningen er urettferdig for distriktene.

– Partiene som er for veiprising innfører samtidig en slags bomavgift på veier som ikke bygges eller blir bygd ut. Det er både distriktsfiendtlig, urettferdig og en dårlig idé, sier Frps Morten Stordalen til ANB.

Les også : Slik blir det nye bomsystemet i Oslo og Akershus fra 2019

FrP kan blokkere

Arbeiderpartiet får støtte for forslaget fra Senterpartiet. Høyre vedtok på årets landsmøte at de vil «tilrettelegge for mer korrekt veiprising gjennom GPS-sporing.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed kan det bli flertall for å fjerne bomringene - men FrP sitter på den endelige makten foreløpig.

Som regjeringsparti kan FrP blokkere en enighet mellom Høyre, Sp og Ap. Forutsetningen er at KrF velger å gå for et borgerlig samarbeid og ikke innsetter Jonas Gahr Støre som statsminister, skriver ANB.

Personvernhensyn

Dersom det blir innført, ønsker Høyre å teste ut ordningen på lastebiler først.

– I første omgang bør man gjennomføre det innen tungtransporten og se hvordan det vil slå ut. Så blir det et spørsmål om man vil utvide det til privatbilismen. Det er en litt mer komplisert problemstilling. Vi må i alle fall trekke erfaringer fra tungtransporten først og foreta avveininger mot personvernhensyn, har Helge Orten, Høyres samferdselspolitiske talsmann, uttalt til Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bekymret for personvernet

Fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet uttalte til NRK i fjor at han i utgangspunktet er skeptisk til GPS-teknologien ettersom det blir en kontinuerlig registrering av hvor vi kjører til enhver tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En mulig løsning er at personopplysningene blir lagret i hver enkelt bil, ikke sentralt, og at det kun er sammenfattet informasjon som sendes ut av bilen som er nødvendig for fakturering, sa han til NRK.

Forsker Jon Glenn Gjevestad ved Norges miljø- og biovitenskapelige Universitet på Ås var i 2014 med på å utvikle en prototype til GPS-teknologien.

– Det er klart det vil medføre en større teoretisk mulighet for overvåking. Men dette er ikke noe verre enn dagens sporbare data som registreres ved bruk av bankkort, mobiler og bompengeringer. Dessuten kreves hjemmel fra retten for at politiet skal kunne få ut slik informasjon, sa Gjevestad til forskning.no.