Meny

Hvorfor er det store prisforskjeller mellom bomstasjoner i Norge

Bomstasjon i Bærum og Bergen. Foto: NTB Scanpix
Hvor mye du må betale i bompenger kommer an på hvor du bor og kjører. Se vår fylkesbaserte oversikt og sammenlign priser mellom byene.

Lokale myndigheter avgjør hvorvidt de vil kreve inn bompenger for å finansiere lokale infrastrukturprosjekter. Hvor stort beløp de ulike byområdene i Norge velger å samle inn, varierer stort.

Makser du månedstaket før gratispasseringer i Harstad eller Førde hver måned, koster bompenger deg 7488 kroner i året. Makser du månedstaket for dieselbil i rushtid i Oslo, koster bompenger deg 38.880 kroner i året. Tallene gjelder for lette kjøretøy som veier mindre enn 3,5 tonn.

Les om AutoPASS, månedstak, rabatt og timesregel i faktaboks lenger ned i saken.

De to førstnevnte byene har Norges laveste bompriser av byene som har bomring. Oslo på den andre enden av skalaen byr særlig dieselsjåfører på Norges desidert dyreste bomring.

– De store forskjellene i bompengepriser er et resultat av lokalpolitiske beslutninger. Innføring av bomstasjoner og takstnivå fastsettes lokalt, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til ABC Nyheter.

Reaksjon: Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger

Se vår bybaserte fylkesoversikt

Den laveste enkeltprisen for en bompassering i en norsk by finner du i Harstad, hvor det koster 13 kroner å passere bomringen uansett tidspunkt. Bodø er nesten like rimelig med 16 kroner per passering. Likevel kan det koste deg 400 kroner mer i måneden å passere bomringen i Bodø fordi byen har et høyere månedstak for bilister med avtale.

I den andre enden av skalaen finner vi Norges to største byer: Oslo og Bergen. Kjører du dieselbil i rushtiden gjennom en bomstasjon her, koster det deg henholdsvis 60 og 54 kroner for én passering.

Dette koster bompenger i de største byene i landets fylker:

Oversikten tar for seg priser hovedsaklig i fylkenes største byer. Det er kun prisene for lette kjøretøy under 3,5 tonn (personbiler) som er inkludert i oversikten.

Akershus - Bærum:18 kroner hele døgnet - månedstak på 60 passeringer og 10 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Aust-Agder - Arendal og Grimstad: I skrivende stund ingen bomring i fylket. Bomring med pris på 15-20 kroner kommer i forbindelse med bypakke, men det er usikkert når.

Buskerud - Drammen: Ingen bomring i Drammen i dag, men den innføres snart i forbindelse med bypakke. Planlagt takst er 23 kroner i rushtidsavgift, og 18 kroner ellers i døgnet. Månedstak på 70 passeringer med AutoPASS-avtale.

Finnmark: Ingen bomring i fylket.

Hedmark - Kongsvinger:33 kroner hele døgnet. 20 prosent rabatt med AutoPASS-brikke, men ikke månedstak. Fylket største byer har ikke bomringer, og har heller ingen konkrete planer om å innføre dette i nær framtid. 

Hordaland - Bergen:54 kroner i rushtid for diesel - 29 kroner resten av døgnet. 49 kroner i rushtid for bensin/hybrid - 24 kroner ellers. Månedstak på 60 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Møre og Romsdal - Ålesund: Ingen bomring i Ålesund i dag, men den innføres snart i forbindelse med bypakke. Planlagt takst er 20 kroner hele døgnet. Månedstak på 60 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Nordland - Bodø:16 kroner hele døgnet. Månedstak på 80 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Oppland: Ingen av byene i Oppland har konkrete planer om å innføre bomring i nær framtid. Oppland har imidlertid bompengeinnkreving på fire veier: Fv. 34 - 33 kr, E16 - 36 kr, E6 - 18 og 24 kr, Rv. 4 - 43 kr.

Oslo:60 kroner i rushtid for diesel - 50 kroner resten av døgnet. 55 kroner for bensin/hybrid i rushtid - 45 kroner resten av døgnet. Månedstak på 60 passeringer og 10 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Rogaland - Stavanger (Nord-Jæren):44 kroner i rushtid - 22 kroner ellers (fra 1.10.18). Månedstak på 75 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Sogn og Fjordane - Førde:26 kroner hele døgnet. Månedstak på 30 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS.

Telemark - Skien og Porsgrunn:23 kroner i rushtid - 17 kroner ellers i døgnet (fra 1.10.18). Månedstak på 60 passeringer og 10 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Troms - Harstad:13 kroner hele døgnet. Månedstak på 60 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS-brikke. Tromsø har planlagt innføring av bomring i løpet av få år, og taksten blir 30 kroner i rushtid - 10 kroner ellers i døgnet.

Trøndelag - Trondheim:30 kroner i rushtid - 15 kroner ellers i døgnet. Månedstak på 110 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Vest-Agder - Kristiansand:21 kroner i rushtid - 14 kroner ellers i døgnet. Månedstak på 50 passeringer og 20 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Vestfold: Ingen av de største byene har bomring i dag. Tønsberg skal starte bompengeinnkreving i 2023-2024 i forbindelse med bypakke, men taksten er ikke bestemt. Langs E18 i Vestfold finnes det flere bomstasjoner som koster mellom 5 og 13 kroner å passere.

Østfold - Fredrikstad/Sarpsborg: Fredrikstad har én bomstasjon i dag som koster 25 kroner. Sarpsborg har ingen. Neste sommer åpner seks nye bomstasjoner i Fredrikstad som skal ha samme prisnivå. Senere åpner det også bomstasjoner i Sarpsborg. Månedstak på 50 passeringer og 10 prosent rabatt med AutoPASS-avtale.

Oslo og Bergen har per dags dato de eneste bomringene som differensierer diesel- og bensinbiler. Finnmark og Aust-Agder er i skrivende stund de eneste fylkene uten en eneste bomstasjon.

Aktuelt: Parti mot bompenger kan bli landsomfattende

– Tenk på hvem du stemmer på

Det er lokalpolitikere som bestemmer om bompenger skal innføres. Derfor oppfordrer samferdselsminister Jon Georg Dale innbyggerne til å tenke over hvilket parti de stemmer på ved kommunevalg. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

De aller fleste store byområdene i Norge har bypakker de skal finansiere, som inneholder prosjekter som skal forbedre lokal infrastruktur. I de fire største byene stiller staten opp med 50 prosent finansiering til utvalgte store prosjekter. Resten må de finansiere selv. Mindre byområder kan få enda mindre hjelp fra nasjonalt hold.

– Lokale myndigheter kan for eksempel bruke vekst i kommune- og fylkesinntekt til å betale en større del av regningen om de ønsker det, men vi ser at de fleste velger å bruke bompenger som hovedfinansiering. Hvilket parti man stemmer på i kommunevalg kan ha noe å si for hvor mye man ender opp med å betale i bompenger, forklarer samferdselsminister Dale.

Aktuelt:  Jon Georg Dale lover ikke mindre bompenger

Slik fungerer AutoPASS-ordningen:

Rabatt. De aller fleste bomstasjoner i Norge tilbyr i dag passering med AutoPASS-brikke. Har du en slik brikke, får du enten 10 eller 20 prosent rabatt for passeringer i din lokale bomring. Det gjelder uansett om det er rushtid eller ikke.

Timesregel. I tillegg kommer AutoPASS med en timesregel. Den innebærer at du kun betaler for én bompassering i løpet av 60 minutter. Passerer du for eksempel tre bommer som koster 20 kroner per stykk i løpet av 60 minutter, betaler du kun for den første. Med 20 prosent rabatt vil da de tre bompasseringene totalt koste deg 16 kroner.

Månedstak. De fleste steder har også noe som heter månedstak for bilister som kjører med AutoPASS-brikke. Det innebærer man betaler for et maksimum antall passeringer per stasjon eller selskap i løpet av en kalendermåned. Passeringer etter at taket er nådd er gratis. Månedstaket eksisterer for å dempe belastningen på bilister som kjører mye. Taket skaper en forutsigbarhet ved at det gir en makspris for hvor mye du kan ende opp med å betale i løpet av en måned.

Bruk. De alle fleste bilister som passerer bomstasjoner ofte har en AutoPASS-avtale. Ifølge tall fra Statens vegvesen har 2.104.058 lette kjøretøy AutoPASS-brikke i Norge. Totalt er det 2.719.395 personbiler i Norge. Bompengeselskapet Fjellinjen, som krever inn bompenger i Oslo og Bærum, oppgir at 87,3 prosent av registrerte passeringer i selskapets bomstasjoner i fjor skjedde med AutoPASS-brikker. 

Bergen: Har skapt ønsket miljøeffekt

Både Bergen og Oslo er dyre, men Bergen har en adskillig lavere pris utenfor rushtid enn det Oslo har. Mens Oslo krever 50 kroner av dieselbiler utenfor rushtid, krever Bergen kun 29 kroner.

Solveig Paule er sekretariatsleder for Miljøløftet i Bergen. Hun forklarer den tunge rushtidsavgiften slik:

– Bergen har lenge hatt utfordringer med blant annet høy luftforurensing, og samtidig et ønske om økt fremkommelighet, og bedre prioritering av kollektivreisende, syklende og gående. Det ble derfor innført tidsdifferensierte takster i februar 2016. Takstene i rushtiden ble økt betydelig, og redusert ellers i døgnet. Målsetningen var å få folk til å reise på andre tidspunkt, eller å endre reisemåte.

Bompengene i Bergen har blitt skrudd opp i rushtiden for å bedre luftkvaliteten i byen. Det førte til protester fra yrkessjåfører, som gjennomførte en kjør-sakte-aksjon på innfartsveiene til Bergen i fjor. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Paule påpeker at effektene på trafikken og miljøet i Bergen har vært gode. Biltrafikken inn mot sentrum har gått ned med 6 prosent fra 2015-2017, og er 20 prosent lavere enn den var i 1990.

– Når det gjelder luftkvalitet, viser målingene fra 2017 rekordlave målinger av nitrogendioksid. Målestasjonen på Danmarksplass (langs E16, red. anm.) viser et årsgjennomsnitt på 34,7 μg/m3. Dette er den laveste registreringen på Danmarksplass siden 2002, og er en nedgang på 14,5 prosent sammenlignet med 2016, sier sekretariatslederen til ABC Nyheter.

Få med deg siste nytt om bompenger her.

Oslo: dyrest per passering og per måned

I Oslo er ikke fordelen med å kjøre bil utenom rushtid like stor. Hovedstaden er den byen i Norge som er har høyest bompengepris for diesel, bensin- og hybridsjåfører både per passering og per måned.

Byrådsleder i Oslo kommune Raymond Johansen og miljøbyråd Lan Marie Berg har bidratt til å gjøre Oslo til en grønnere by. Derfor forsvarer Berg hovedstadens høye bompriser. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, forsvarer de høye satsene i Oslo med at pengene går til gode miljøtiltak istedenfor motorveiprosjekter.

– Tidligere gikk store deler av inntektene fra bomringen til motorveiprosjekter som øker biltrafikken, forurensningen og fører til mer kø og dårligere trafikksikkerhet - stikk i strid både med nasjonale og lokale mål for klima, miljø og byutvikling, sier byråden til ABC Nyheter.

Nå går mer enn 9 av 10 kroner til å bygge ut sykkelveier og kollektivprosjekter, ifølge Berg. Både biltrafikken, klimagassutslippene og luftforurensningen har gått ned.

– Det er bra at vi har fått på plass mer rettferdige bompenger i Oslo, og at det er bred partipolitisk oppslutning om de nye bompengene både i Oslo og i Akershus.

I mars 2019 åpner flere nye bomstasjoner i Oslo og Akershus. Se hvor de kommer og hvor mye du må betale her

Aktuelt:  Bompengeaksjoner i flere byer tirsdag

Trondheim og Stavanger: Lavere satser –høyere månedspris

Maks månedspris i utvalgte byer

  • Oslo: kr 3240/kr 2970* (diesel/bensin)
  •  Bergen: kr 2592/kr 2352* (diesel/bensin)
  •  Stavanger (Nord-Jæren): kr 2675*
  • Trondheim: kr 2640*
  • Skien og Porsgrunn: kr 1242*
  • Bodø: kr 1024
  • Ålesund: kr 960
  • Kristiansand: kr 840*
  • Førde: kr 624
  • Harstad: kr 624

*= Regnet ut med rushtidsavgift. Byene uten stjerne har ikke en egen rushtidsavgift.
Regnestykket er løst ved å gange rabattert pris gitt ved én passering med AutoPASS-brikke med månedstaket gitt med AutoPASS-brikke. Eksempel på regnestykke for dieselbil i Oslo: 54 kroner x 60 passeringer = 3240 kroner.
Total månedspris vil sannsynligvis være lavere enn oppgitt i oversikten for byene med rushtidsavgift, dersom du også kjører gjennom bomringen utenom rushtid.
Maks månedspris forutsetter at du har AutoPASS-avtale. Har du ikke det, finnes det ikke noen maksgrense for hvor mye du må betale.

Trondheim har mye lave rushtidssatser enn Oslo og Bergen, med 30 kroner per passering. Likevel kan det koste deg mer å kjøre personbil i Trondheim enn i Bergen per måned, dersom du bruker bilen veldig mye.

Det er fordi Trondheim har et månedstak på 110 passeringer før det blir gratis å kjøre gjennom bommen. Bergens månedstak er på nesten halvparten, med 60 passeringer før det blir gratis. Se maks månedspris for utvalgte byer i faktaboks.

Månedstak på passering forutsetter at bilen har AutoPASS-brikke.

På Nord-Jæren har deler av befolkningen gjort opprør mot bompengeordningen som skal innføres i regionen 1. oktober. Satsene er lavere enn i Bergen og Oslo, med 44 kroner for passering i rushtid og 22 kroner ellers i døgnet.

Likevel kan totalprisen per måned bli høyere for bilister som kjører hyppig i Stavanger enn i Bergen, da månedtaket er på 75 passeringer før det blir gratis.

Stine Haave Åsland leder Bymiljøpakken for Nord-Jæren. Hun sier prisene har blitt som de har blitt fordi regionen er helt avhengig av nok inntekter til å finansiere de lokale infrastrukturprosjektene som skal gjennomføres.

– Det er en stor forskjell på hvor mye penger som skal investeres i de ulike bypakkene rundt om i landet. Derfor er også totalrammen for de ulike bypakkene forskjellige. Våre takster ble satt da vi lagde bypakken Nord-Jæren i 2013-2014, sier Åsland til ABC Nyheter.

Hun mener det er så å si umulig og sammenligne bompengepriser fordi det er løst så ulikt fra by til by.

– Bare se på måten bommene er satt opp. De er satt opp helt annerledes i Oslo enn på Nord-Jæren for eksempel. 

Les også: 

Bompenger for elbiler: – Bergen viser hvordan det bør gjøres

Frp-profil protesterer mot bompenger: – Folk er skikkelig, skikkelig forbanna!

Bompengeparti vil utfordre Frp

Firefelts motorvei i Trøndelag gir bompenger til 2039

Vil ha omkamp om bompenger: – Det ble feil

Motor
Populært