Meny

Ny bompengeaksjon i Bergen: – Det blir den største noen gang

Yrkessjåfører har tidligere protestert mot en økning av bompengeavgiftene i Bergen, i regi av Nok er nok. Onsdag arrangerer aksjonskomiteen Nok er nok sin tredje bompengeaksjon i Bergen. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Aksjonskomiteen Nok er nok frykter for Bergens fremtid, og lover at de ikke kommer til å gi seg før bompenger forsvinner fra byen.

– Vi kommer ikke til å gi oss. Det som skjer i Bergen er svært alvorlig. Du risikerer at unger som skal på fotballtrening eller på øving med skolemusikken blir fanget i sine egne hjem økonomisk. Det er en usosial avgift som rammer de svakeste først, sier formann i aksjonskomiteen Nok er nok, Willy Padøy, til ABC Nyheter.

Førstkommende onsdag, mellom klokken 17 og 19, arrangeres en omfattende kjør sakte-aksjon fra åtte steder i Bergen i regi av Nok er nok.

Aksjonskomiteen har laget 828 meter banner med forskjellige slagord til onsdagens aksjon, i tillegg til en rekke klistremerker til mindre biler.

– Dette er den tredje aksjonen vi gjennomfører. Vi gjennomførte den første i desember 2016, den andre i april 2017. I tillegg hadde vi en protest i forbindelse med stortingsvalget i fjor, hvor vi sto ni dager på Torgalmenningen, forteller Padøy.

Aktuelt:  Motdemonstrasjon mot bompengeaksjonistene i Bergen

Avviser dårligere betingelser

Bakgrunnen for aksjonen er de 13 nye bomstasjonene som kommer i Bergens-området på grensen til omegnskommunene som etter planen skal settes i drift fra 1. januar 2019. I tillegg kommer det to nye bomstasjoner i sentrum.

«For å opprettholde inntjeningen i bompengeringen er det bare snakk om tid før det blir slutt på taket på 60 passeringer, timeregelen og det vil bli innført toveis innkreving på alt, slik som de 2 nye i sentrum», skriver aksjonskomiteen i en pressemelding om onsdagens politiske markering.

Byutviklingsbyråd i Bergen Anna Elisa Tryti (AP) sier til ABC Nyheter at det er feil at de to bomstasjonene i sentrum skal ha toveisinnkreving. Ingen av de 15 nye bomstasjonene skal ha det. Ifølge byråden eksisterer det heller ingen planer om å fjerne passeringstak eller timesregel for passering i bomringen. 

– Vi har moderat bompengeinnkreving sammenliknet med andre byer. Samtidig var det også et bevisst valg å gå for nye bomstasjoner i bydelene i stedet for å doble/øke takstene kraftig i eksisterende bomstasjoner. Slik deles byrden mellom flere, skriver Tryti i en e-post til ABC Nyheter.

Bompengene i Bergen har blitt skrudd opp i rushtiden blant annet for å bedre luftkvaliteten i byen. Det førte til protester fra yrkessjåfører, som gjennomførte en kjør-sakte-aksjon på innfartsveiene til Bergen i fjor. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Les også: Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger

Frykter for byens fremtid

Padøy i Nok er nok mener både næringsliv, privatpersoner og byen rammes hardt av bompenger og nye bomstasjoner.

– Det er allerede enorme kostnader for transportbransjen, som jeg jobber i. Vi rammes både når vi gjør leveringer i Bergen sentrum, og når vi kjører varer ut av byen. Skattetrykket er så høyt nå at det er lenge siden sitronen var tørr, mener Padøy.

Han frykter for byens fremtid, og tegner et scenario med økt fraflytting og færre arbeidsplasser.

– Kostnaden for å komme inn til byen er så høy at næringslivet må regulerer lønningene til ansatte så de skal ha råd til å reise på jobb. Det er inflasjonsdrivende. Sentrum dør ut. Snart er det bare restauranter og turister igjen.

– Kommer godt ut prismessig

Bergens byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti, sier regjeringen må på banen om regningen skal gå ned for bergensere. Foto: Vidar Langeland/Bergen kommune

 Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti er ikke fullt så bekymret. 

– Vi har betydelig færre stasjoner enn Oslo/Akershus og færre enn planene på Nord-Jæren, og kommer også godt ut med tanke på priser. I Bergen har vi stor forskjell på rushtidstakst og normaltakst – det har gitt stor effekt. Vi har fått vekk mye av køen, byluften er renere, klimagassene går ned og køene er dramatisk redusert på få år. Dette tjener alle.

Likevel kan hun sympatisere med motstanderne.

– Jeg har sympati med budskapet, men aksjonen rammer folk på vei hjem fra arbeid og barnehager - og skaper køer i alle retninger. Bompenger er en usosial skatt som rammer ulikt, og jeg mener samferdselsministeren raskt må få på plass mer rettferdige løsninger, som også kan regulere trafikken. Frem til det er på plass, må staten ta en større del av regningen.

Les også:  Ny bompengerekord i fjor – 10,2 milliarder

– Største aksjon noen gang

Willy Padøy er glad for å se at motstanden mot bompenger har spredt seg landet rundt siden Nok er noks første bompengeaksjon i 2016.

– Hvor mange tror du møter opp på aksjonen på onsdag?

– Det blir den største noen gang. Det er en enorm interesse. Tidligere har vi kjørt med lastebiler, vogntog og håndverkerbiler. Denne gangen skal personbiler også være med. Det blir en stor aksjon, kanskje den største som har vært her i landet noen gang.

Kjør sakte-aksjonen foregå fra åtte forskjellige steder i Bergen samtidig: Åsane, Rådalen, Sotra, Midtun, Askøy, Fyllingsdalen, Lønningen og Bergen Vest. Padøy understreker at de har valgt starttid for aksjonen etter den verste rushtiden er over for å gi minst mulig samfunnsmessige konsekvenser.

– Der det er to felt, kjører vi kun i ett, men vi må ha en politisk markering. Alt det praktiske er avklart med politiet, og de har fått telefonnummer direkte til alle aksjonsledere, avslutter Padøy.

Les også:  Bompenger for elbiler: – Bergen viser hvordan det bør gjøres

Motor
Populært