Meny

Norge følger EU - skjerper kravene til verkstedene

Regjeringen skjerper nå kravene til norske verksted. (Illustrasjonsfoto fra BMW)
Regjeringen skjerper nå kravene til norske verksted. (Illustrasjonsfoto fra BMW)
Regjeringen vil nå skjerpe kravene til norske verksted, med EUs regler som mal.

‒ Vi foreslår nå endringer som skal bedre kontrollen på bilverkstedene og kvaliteten på EU-kontrollen, kommenterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til bil24.

Vanskeligere å jukse

Regelverket for kontroll av fartsskrivere slik det eksisterer idag, gjør det mulig for sjåfører i veitransporten å jukse med hvor lenge kjøretøyet har kjørt og hvor mye hvile føreren har hatt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) Foto: NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) Foto: NTB scanpix

Det skal bli vanskeligere å jukse med fartsskriveren etter at de nye EU-reglene blir innført, og det vil gjøre konkurransen med de som følger reglene mer rettferdig.

‒ Det er trafikkfarlig å ha sjåfører som ikke følger reglene ute på veiene, sier samferdselsministeren.

Nær dobling av sjekkpunkter

NAF har også de siste årene skjerpet kontrollpunktene i EU-kontroller av biler. Antall kontrollpunkter ved EU-kontroll økte fra 85 til ca. 150 fra juni 2015. Nå skal verkstedene også undersøke noe av dette:

  • Feil på motorfester
  • Feil på SRS (airbagsystemet)
  • Åpenbar modifisering av motoreffekt
  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter

– Du skal føle deg trygg

Statens vegvesen fratok i 2016 så mange som 63 verksteder tillatelsen til å drive EU-kontroller, etter slurv og juks ved mange av verkstedene.

‒ Vi har tidligere registrert at enkelte jukser med fartsskriveren fortsetter Solvik-Olsen til bil24.

Endringene regjeringen nå skal gjennomføre, er i tråd med nye EU-regler og ble lagt fram 3. november i år.

Annonse
Populært