Vegvesenet advarer: Bilverksteder jukser med EU-kontroll

Statens Vegvesen har eksempler på at verksteder benytter EU-kontroller til å gi seg selv mer arbeid og høyere omsetning. (Illustrasjonsfoto)
Statens Vegvesen har eksempler på at verksteder benytter EU-kontroller til å gi seg selv mer arbeid og høyere omsetning. (Illustrasjonsfoto) Foto: Frank May / Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens Vegvesen frykter at tusenvis av biler på norske veier kan være trafikkfarlige selv om de er EU-godkjent. Årsaken er at verksteder manipulerer resultatet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I det rette miljøet går ryktene ofte fra munn til munn, eller over Facebook, om at noen selger fiksede EU-kontroller – gjerne til 1000, 1500 eller 2000 kroner stykket, sier kontorsjef, jurist Torbjørn Seljevoll, i Vegvesenet, til DinSide.

Ifølge Statens vegvesen godkjennes flere tusen kjøretøy ulovlig i Norge. Dette gjelder mange typer kjøretøy som personbiler, motorsykler og lastebiler.

– De som slår til har ofte en dårlig bil, og vil ikke bruke 30.000 kroner på å reparere den. Men de vil likevel at bilen skal vare i noen år til, sier Seljevoll.

Jukset skal ha pågått helt siden Norge startet med periodisk kjøretøykontroll på midten av 90-tallet.

– Vi trodde systemet var sikkert. Men de har greid å finne måter til å lure det på, sier rådgiver Jan Robert Halvorsen i Statens vegvesens tilsynsseksjon, region øst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet peker blant annet på bruktbilforretninger som noen av juksemakerne.

– Det kan godt hende at en utro medarbeider foretar ulovlige EU-kontroller. Folk tror jo de får en tipp-topp bil om de kjøper en som nylig er «EU-godkjent», sier kontorsjef Torbjørn Seljevoll i Vegvesenet til Din Side.

De har også eksempler på at verksted som benytter kontrollene til å gi seg selv mer arbeid og høyere omsetning.

– Vi har vært borti tilfeller der biler har framstått som vrak på papiret. De har hatt seks-sju toerfeil som aldri skulle vært der, sier Seljevoll.

En mekaniker ved en av landets mest velrenommerte bilbutikker ble nylig avslørt etter å ha trikset med minst 100 EU-kontroller.