Reise
Vanlige ferieproblemer: – Slike tilfeller kan koste millioner
Planlegger du ferie i sommer? Da bør du vite hvilke reiseproblemer som oftest oppstår – og når verken reiseforsikringen eller Utenriksdepartementet (UD) kan hjelpe deg.
Sommeren er høysesong for reiser – og med det kommer også toppene i henvendelser til både Utenriksdepartementet og forsikringsselskapene. De vanligste problemene vi møter er alt fra mindre problemer som urene hotellrom og mistet bagasje. Men Marius Solberg Anfinsen fra Frende Forsikring, forteller også om større, vanlige problemer som kan ende med å koste millioner.
Når går det oftest galt for nordmenn på ferie? Og når kan du lene deg på reiseforsikringen eller Utenriksdepartementet?
Reiseskader øker kraftig
Kommunikasjonsrådgiveren hos Frende sier til ABC Nyheter at tett på én av fem kunder faktisk får bruk for reiseforsikringen hvert år.
Tall fra Finans Norge viser at det i fjor (2024) ble meldt inn over 420.000 reiseskader til norske forsikringsselskaper, med en samlet kostnad på over tre milliarder kroner. En økning på 16 prosent fra året før.
Vanlige reiseproblemer
Ifølge Utenriksdepartementet og Frende Forsikring er dette de vanligste problemene nordmenn møter på ferie:
- Tap av pass eller reisedokumenter
- Innreiseproblemer (manglende visum eller ugyldig pass)
- Behov for medisinsk hjelp i utlandet
- Tyveri av eiendeler som mobil, briller og vesker
- Forsinkelser og kanselleringer
- Bagasje som ikke kommer frem
- Skader og ulykker
- Klager på hotellstandard og skadedyr
- Utgifter knyttet til leiebil og egenandeler
Les også: Eksperten svarer: Hvorfor ha reiseforsikring?
Slike tilfeller kan koste millioner
I sommer har det vært mye bagasjetrøbbel og mange som har opplevd forsinkelser. I tillegg er det alltid mange uhell og tyverier av eiendeler, sier kommunikasjonsrådgiveren hos Frende.
– Det finnes også de som skader seg eller blir syke i utlandet. Da kan det være behov for legehjelp, innleggelse og i noen tilfeller hjemtransport. Det er da du virkelig er glad du har en reiseforsikring, for slike tilfeller kan koste millioner.
Les også: Dette sier reiseforsikringen at du alltid må oppbevare i håndbagasjen
Dette blir folk overrasket over at ikke dekkes av reiseforsikringen
En helårs reiseforsikring dekker mye – men ikke alt.
Blant det som ofte overrasker folk:
Kjent sykdom: Reiseforsikringen dekker ikke forverring av en kjent sykdom som det er forventet kan bli verre på reise.
Avbestilling: Bare gyldig ved akutt sykdom eller hvis UD fraråder reise til reisemålet. Den dekker for eksempel ikke varmt vær, at hotellet ikke lever opp til forventningene, eller andre ikke tungtveiende grunner.
Krig og uroligheter: Avbestilling som følge av krig og uroligheter i seg selv dekkes ikke av forsikringen. Som nevnt over gjelder det kun hvis UD går ut og fraråder reiser til landet du hadde tenkt å reise til.
Bilhavari: Heller ikke bilproblemer på biltur dekkes av
reiseforsikringen.
Husk at for at en reiseforsikring skal gjelde på ferien din må den være kjøpt før du reiser og før problemene du vil melde inn har skjedd.
Les også: Leiebil i ferien: Mange betaler mer enn de må
Husk: Utenrikstjenesten kan ikke alltid hjelpe
Utenriksdepartementet kan gi råd, informasjon og konsulær bistand – men det er grenser for hva norske myndigheter kan hjelpe med i utlandet, sier rådgiver Ingeborg Gloppen Johnsen i Utenriksdepartementet, til ABC Nyheter.
Det er vertslandet som har ansvar for sikkerhet, helsetjenester og grensekontroll, sier Johnsen. Norske myndigheter kan for eksempel ikke hjelpe deg inn i et land hvis du mangler gyldig visum.
– På samme måte som andre land ikke kan bestemme hvem som slipper inn i Norge.
UD har reiseinformasjon for rundt 200 land på sine nettsider, og gir offisielle reiseadvarsler når situasjonen tilsier det. En slik advarsel er et råd, ikke et forbud. Men det sender et klart signal:
Det er økt sikkerhetsrisiko i området.
Utenrikstjenesten har begrenset mulighet til å hjelpe om noe skjer.
– Nordmenn klarer seg som oftest godt på reise, og de aller fleste reisende har ikke behov for å kontakte norske myndigheter. Hvis uhellet likevel skulle være ute kan man kontakte nærmeste utenriksstasjon eller UDs operative senter for råd og bistand.