Reise

Vanlige ferieproblemer: – Slike tilfeller kan koste millioner

Planlegger du ferie i sommer? Da bør du vite hvilke reiseproblemer som oftest oppstår – og når verken reiseforsikringen eller Utenriksdepartementet (UD) kan hjelpe deg.

Reiseproblemer kan snu ferieglede til frustrasjon. Her illustrert ved en kvinne som har satt seg ned i trappen med ansiktet i hendene – et vanlig bilde på reisestress, kansellerte avganger eller tapte forbindelser. En ung kvinne sitter sammenkrøpet i en trapp ved siden av en lilla koffert. Hun dekker ansiktet med hendene og ser ut til å være opprørt eller stresset.
Hotell som ikke står til forventningene, forsinkelser eller mer alvorlige problemer på reisen; Hele én av fem reisende får bruk for reiseforsikringen, men flere blir også overrasket over hva den ikke dekker.
Publisert Sist oppdatert

Saken har annonselenker som gir ABC Nyheter inntekter.

Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.

I livsstil-seksjonen finner du noen saker med annonselenker. Hvis du kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener ABC Nyheter penger. Disse annonselenkene er koblet på av vår kommersielle avdeling, og de er alltid tydelig merket. Journalister og redaktører er ikke involvert i kommersielle koblinger.

Hvilke produkter ABC Nyheter skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger redaksjonen og ingen andre. Alt vi omtaler av produkter hos ABC Nyheter, gjør vi fordi det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

Sommeren er høysesong for reiser – og med det kommer også toppene i henvendelser til både Utenriksdepartementet og forsikringsselskapene. De vanligste problemene vi møter er alt fra mindre problemer som urene hotellrom og mistet bagasje. Men Marius Solberg Anfinsen fra Frende Forsikring, forteller også om større, vanlige problemer som kan ende med å koste millioner. 

Hvorfor er dette viktig?

Fordi ferieproblemer er vanligere – og dyrere – enn mange tror. Ifølge Finans Norge ble det meldt inn over 420 000 reiseskader til norske forsikringsselskaper i fjor, med en samlet kostnad på mer enn tre milliarder kroner.  

Samtidig viser tall fra Frende at nesten én av fem nordmenn faktisk får bruk for reiseforsikringen hvert år. Likevel er det mange som blir overrasket når de ikke får dekket utgifter fordi de har misforstått vilkårene. 

Når går det oftest galt for nordmenn på ferie? Og når kan du lene deg på reiseforsikringen eller Utenriksdepartementet?  

Reiseskader øker kraftig

Kommunikasjonsrådgiveren hos Frende sier til ABC Nyheter at tett på én av fem kunder faktisk får bruk for reiseforsikringen hvert år.

Tall fra Finans Norge viser at det i fjor (2024) ble meldt inn over 420.000 reiseskader til norske forsikringsselskaper, med en samlet kostnad på over tre milliarder kroner. En økning på 16 prosent fra året før. 

Vanlige reiseproblemer

Ifølge Utenriksdepartementet og Frende Forsikring er dette de vanligste problemene nordmenn møter på ferie:

  • Tap av pass eller reisedokumenter
  • Innreiseproblemer (manglende visum eller ugyldig pass)
  • Behov for medisinsk hjelp i utlandet
  • Tyveri av eiendeler som mobil, briller og vesker
  • Forsinkelser og kanselleringer
  • Bagasje som ikke kommer frem
  • Skader og ulykker
  • Klager på hotellstandard og skadedyr
  • Utgifter knyttet til leiebil og egenandeler
få tilbud på forsikring

Sammenlign tilbud på forsikringer

Velg forsikringene du trenger. Få opptil 3 ulike pristilbud ved å bruke vår gratis tjeneste.
Gratis og uforpliktende
Marius Solberg Anfinsen, seniorrådgiver i Frende Forsikring. Han har kort, mørkt hår og mørk genser står utendørs i en bygate. Han smiler svakt og ser rett mot kamera. Det er bygninger, biler og flagg i bakgrunnen.
Marius Solberg Anfinsen er kommunikasjonsrådgiveren hos Frende Forsikring.

Les også: Eksperten svarer: Hvorfor ha reiseforsikring?

Slike tilfeller kan koste millioner

I sommer har det vært mye bagasjetrøbbel og mange som har opplevd forsinkelser. I tillegg er det alltid mange uhell og tyverier av eiendeler, sier kommunikasjonsrådgiveren hos Frende. 

– Det finnes også de som skader seg eller blir syke i utlandet. Da kan det være behov for legehjelp, innleggelse og i noen tilfeller hjemtransport. Det er da du virkelig er glad du har en reiseforsikring, for slike tilfeller kan koste millioner. 

Les også: Dette sier reiseforsikringen at du alltid må oppbevare i håndbagasjen

Dette melder nordmenn selv at de opplever

Frende Forsikring har fått Norstat til å spørre et representativt utvalg nordmenn om hvilke ferieproblemer de har hatt:

  • Blitt forsinket – 62 %

  • Blitt syk – 36 %

  • Matforgiftet – 31 %

  • Oppsøkt lege – 28 %

  • Mistet bagasjen – 27 %

  • Kommet til urent hotellrom – 26 %

  • Opplevd kanselleringer – 24 %

  • Funnet skadedyr på hotellrommet – 20 %

  • Blitt skadet – 11 %

  • Mistet flyet – 10 %

Nærbilde av flere veggedyr (brunrøde insekter) som kryper i sømmene på en hvit madrass. Det er også synlige egg og svarte ekskrementflekker rundt dem. Veggedyr i senga er noe mange reisende frykter. Flere nordmenn melder om ubehagelige møter med skadedyr på hotell og overnattingssteder – noe som dekkes av enkelte reiseforsikringer.
Skadedyr som veggedyr er blant problemene nordmenn møter på ferie.

Dette blir folk overrasket over at ikke dekkes av reiseforsikringen

gratis og uforpliktende

Få den beste og billigste reiseforsikringen - få tilbud fra flere selskaper helt gratis!

Få tilbud her

En helårs reiseforsikring dekker mye – men ikke alt.

Blant det som ofte overrasker folk:

  • Kjent sykdom: Reiseforsikringen dekker ikke forverring av en kjent sykdom som det er forventet kan bli verre på reise.

  • Avbestilling: Bare gyldig ved akutt sykdom eller hvis UD fraråder reise til reisemålet. Den dekker for eksempel ikke varmt vær, at hotellet ikke lever opp til forventningene, eller andre ikke tungtveiende grunner.

  • Krig og uroligheter: Avbestilling som følge av krig og uroligheter i seg selv dekkes ikke av forsikringen. Som nevnt over gjelder det kun hvis UD går ut og fraråder reiser til landet du hadde tenkt å reise til.

  • Bilhavari: Heller ikke bilproblemer på biltur dekkes av 

    reiseforsikringen.

Husk at for at en reiseforsikring skal gjelde på ferien din må den være kjøpt før du reiser og før problemene du vil melde inn har skjedd.

Les også: Leiebil i ferien: Mange betaler mer enn de må

Disse henvendelsene får Utenriksdepartementet flest av:

Ifølge Utenriksdepartementet er dette gjengangere i henvendelsene de får fra nordmenn i utlandet:

  • Tap av pass eller reisedokumenter

  • Innreiseproblemer – ofte på grunn av manglende visum eller ugyldig pass

  • Behov for helsehjelp

  • Tyveri eller andre lovbrudd

  • Arrestasjoner

  • Ulykker og dødsfall

Husk: Utenrikstjenesten kan ikke alltid hjelpe

Utenriksdepartementet kan gi råd, informasjon og konsulær bistand – men det er grenser for hva norske myndigheter kan hjelpe med i utlandet, sier rådgiver Ingeborg Gloppen Johnsen i Utenriksdepartementet, til ABC Nyheter.

Det er vertslandet som har ansvar for sikkerhet, helsetjenester og grensekontroll, sier Johnsen. Norske myndigheter kan for eksempel ikke hjelpe deg inn i et land hvis du mangler gyldig visum.

– På samme måte som andre land ikke kan bestemme hvem som slipper inn i Norge. 

UD har reiseinformasjon for rundt 200 land på sine nettsider, og gir offisielle reiseadvarsler når situasjonen tilsier det. En slik advarsel er et råd, ikke et forbud. Men det sender et klart signal:

  • Det er økt sikkerhetsrisiko i området.

  • Utenrikstjenesten har begrenset mulighet til å hjelpe om noe skjer.

– Nordmenn klarer seg som oftest godt på reise, og de aller fleste reisende har ikke behov for å kontakte norske myndigheter. Hvis uhellet likevel skulle være ute kan man kontakte nærmeste utenriksstasjon eller UDs operative senter for råd og bistand.

Les også: Hva skal man velge av pass og nasjonalt ID-kort?