Leiebil i ferien:
Mange betaler mer enn de må
Dette bør du vite før du bestiller leiebil på ferie.

Det er flere fallgruver du bør være klar over, ifølge NAFs kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal. Han anbefaler å være tidlig ute og å lese kontrakten grundig – for det som ser billig ut, kan bli dyrt i lengden.
– Det første å tenke på er hvilket behov du har når det gjelder størrelse på bilen, barneseter og annet tilleggsutstyr. Mange går kun etter pris, men det er ikke gitt at billigste tilbud er det som blir billigst i lengden, sier Sødal.
Han anbefaler å holde seg til de store internasjonale leiebilselskapene, og helst bestille hjemmefra. Det gir bedre oversikt og trygghet.

– Fordelen med å bestille hjemmefra er at du kan forholde deg til den norske avdelingen av leiebilselskapet. Da kan du også klage til dem om det skulle dukke opp noe i etterkant, forklarer han.
Bestill tidlig – og les kontrakten
Leiebil er ferskvare, og prisene endres raskt.
– Tommelfingerregelen er at jo tidligere ute du er med å bestille, desto lavere er prisen og utvalget er bedre, sier Sødal.
Han anbefaler å være særlig nøye med leiekontrakten før man skriver under.
– Alt du skal betale og lignende må være med i kontrakten. Forsikringer er et typisk punkt man bør lese ekstra nøye, for kaskoforsikringen dekker ikke nødvendigvis like mye i utlandet som i Norge. Det er for eksempel steder der kasko ikke dekker glasskader og skader på dekk, sier han.
Unngå dyre gebyrer
Drivstoffpolitikken er også noe mange ikke tenker over.
– Tidligere var det vanligst at du fikk bilen med full tank og skulle levere den tilbake med full tank. Nå er det flere som leverer ut leiebilene med rundt kvart tank. Da skal det være det samme ved tilbakelevering, forklarer Sødal.
Han mener det i noen tilfeller kan være bedre at det ikke er krav til full tank, fordi det fjerner stress på vei til flyplassen. Men han understreker:
– Uansett hva som er kravet, er det viktig å levere tilbake bilen med så mye drivstoff det er avtalt at skal være der. Leieselskapene tar en solid drivstoffpris for å tanke, så det er billigere å gjøre det selv.

Viktig med dokumentasjon
Ved henting er det viktig å dokumentere bilens tilstand.
– Du bør kreve en gjennomgang av bilen og dens skader sammen med en representant for det lokale leiebilkontoret. Det du uansett må gjøre, er å se over bilen selv etter skader og sammenholde det med det leiebilselskapet har registrert. Ser du skader som ikke er registrert, ta bilder, sier Sødal, og legger til:
– Det er lurt å ta bilder uansett.
Han minner også om å sjekke hvilken type drivstoff bilen bruker, og at alt fungerer – som lys og vindusspyler.
Ikke betal dobbelt for forsikring
Mange kjøper forsikringer fra leiebilselskapene de ikke egentlig trenger. Sødal forklarer:
– I Europa er det normalt at følgende forsikringer er inkludert: Kasko, ansvar og tyveri. Da er du egentlig godt nok dekket.
Han anbefaler å sjekke om kaskoen i landet du skal til også dekker glass og hjul. Hvis ikke, kan det være fornuftig å kjøpe ekstra dekning for akkurat det.
– Leiebilforsikringene har høye egenandeler om du får en skade. De ligger fort på rundt 15 000 kroner. Sjekk om du har en egenandelsforsikring gjennom andre forsikringer. Er du medlem av NAF med veihjelp, har du egenandelsforsikring for leiebil, påpeker han.
Reiseforsikring eller kredittkortforsikring kan også gi dekning for blant annet tyveri av eiendeler og personskade. Sødal anbefaler å gå gjennom hva man har før man takker ja til ekstra forsikringer fra leiebilselskapet.
Ved forsinkelser og skader
Skulle du komme for sent til utlevering, gjelder det å være proaktiv.
– Blir flyet ditt forsinket, er det viktig å melde fra om dette. Gjør gjerne det til det lokale kontoret du skal hente bilen hos, sier Sødal.
Om bilen du har bestilt ikke er tilgjengelig, skal du ha krav på en tilsvarende bil. Dette bør fremgå av leiekontrakten.
Hvis uhellet er ute og bilen blir skadet, er fremgangsmåten klar:
– Får du en skade på bilen, skal du melde fra til politiet og så til leiebilselskapet, avslutter Sødal.