Aktiv

Unge trekker ut i naturen – spesielt én ting har inspirert dem 

Johan Haugsrud (24) var voksen da han «forelsket» seg i friluftsliv. Nå inspirerer han flere hundre tusen til å bruke naturen. Tall viser at det har en effekt. Økningen er stor.

Johan Haugsrud på en av hans mange turer, her på Hardangervidda.
Publisert Sist oppdatert

DNT-hyttene ser en økning i antall unge mennesker på tur. 

I tillegg kommer det frem av en ny undersøkelse at 8 av 10 av unge lar seg inspirere til tur og friluftsliv gjennom sosiale medier – en stor økning fra tidligere. 

Men naturen har alltid vært der, og sosiale medier i mange år nå – så hva er det som har endret seg?

Johan Haugsrud (24) deler reise- og friluftsinspirasjon for sine 322.000 følgere på Instagram.

Han deler med ABC Nyheter hva han tror har endret seg de siste årene, og hans opplevelse av hvilket type innhold unge voksne ønsker seg.

«Ukas eventyr»

Haugsrud har alltid vært glad i å være utendørs, men den skikkelige kjærligheten kom først for rundt fire år siden.

Sammen med en kompis, startet han noe de kalte «ukas eventyr». Målet var å finne på én ting i uken som de skulle huske livet ut.

Det første eventyret ble en hengekøyetur på Vettakollen.

– Da ble jeg ordentlig forelsket. For min del er det noe med frihetsfølelsen. Det å føle at man er helt fri og kan glemme litt bekymringene fra hverdagslivet – ta en liten pause, sier Haugsrud.

Johan Haugsrud ved Preikestolen tidligere i år.

Rundt samme tid begynner influenseren å poste om opplevelsene på TikTok og Instagram. Allerede i 2021 får han en del følgere på førstnevnte, mens i 2023 begynner han å vokse seg stor på Instagram.

I dag har han til sammen over 532.000 følgere på de to plattformene.

Les også: Her kan du få årets siste bad

Interessert i skjulte skatter i Norge

I dag publiserer Haugsrud hovedsakelig på Instagram og TikTok, men også litt Snapchat og Youtube.

Han får ofte tilbakemeldinger av følgere om at de har besøkt steder han har anbefalt.

– Det er noe av det som er morsomst med å legge ut – å vite at det man legger ut kan hjelpe til med å skape fine opplevelser for andre.

Turene har blitt mange de siste årene. Her sitter Haugsrud på Skandinavias tredje høyeste fjell.

Det er nettopp slik han tror at folk bruker sosiale medier til å bli inspirert:

– Hvis jeg skal reise rundt et sted, søker jeg på TikTok og Instagram etter videoer og innlegg som forteller meg om ting jeg kan gjøre i det området. Da får du et litt mer ærlig innsyn i hva du reiser til, i motsetning til på nettet. Da vil du gjerne få opp markedsførte eller betalte innlegg.

– Det er min «go-to» reiseplanlegger, sier han.

Haugsrud forteller at han opplever at mange er spesielt interesserte i skjulte skatter.

At folk blir inspirert er riktignok ikke utelukkende positivt, mener han.

– Det er en litt vanskelig balanse, for skjulte skatter vil man gjerne beholde skjult. Det er ikke alle plasser som tåler så mye trykk, så det er noen steder jeg besøker som jeg ikke gir nøyaktig lokasjon på, forteller influenseren.

Se eksempel på en av de mange videoene Haugsrud poster i sosiale medier her:

@explorewithjohan Hva er egentlig Norges fineste vann? Tagg noen du har lyst til å ta med deg til noen av disse stedene!😉 #norge #mittnorge #fjordnorway ♬ original sound - Haugsrud

Friluftsliv i på sosiale medier: Økning blant menn og eldre 

8 av 10 blant de mellom 18 og 29 år lar seg inspirere til tur og friluftsliv gjennom sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Ipsos.

Undersøkelsen ble gjennomført også i 2020 og 2022. Etter en svak økning i pandemitiden, er det nå klart at trenden ikke var forbigående. Tvert imot har tallene økt betydelig siden sist.

– Funnene viser tydelig at friluftslivet for alvor har inntatt skjermen og blitt en viktig del av feeden til folk. Det er flott å se at den digitale hverdagen ikke bare holder oss inne, men faktisk får mange opp av sofaen og ut i naturen, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv, i en pressemelding. 

Generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Bente Lier, ved Sognsvann.
Generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Bente Lier, ved Sognsvann.

Undersøkelsen viser at de yngste lar seg inspirere mest. 

Det er flest kvinner som lar seg inspirere, men det er imidlertid menn som har stått for den største økningen, fra 29 til 45 prosent siden 2022. Også blant de over 60 år har andelen økt vesentlig, fra 20 til 28 prosent.

Blant de over 60 år er det Facebook som er den viktigste plattformen, og 77 prosent av dem som blir inspirert i denne aldersgruppen henter turinspirasjon derfra. 

Undersøkelsen viser også store endringer i hvilke plattformer som inspirerer. TikTok har hatt en eksplosiv økning som inspirasjonskilde, fra 6 prosent i 2022 til 35 prosent i 2025. YouTube har gått fra 2 til 26 prosent, mens Instagram holder stand som den største inspirasjonskilden totalt sett.

Les også: Reiseekspertenes favoritt-reisemål

Nøkkeltall fra undersøkelsen:

  • 50 % av befolkningen lar seg inspirere til friluftsliv i sosiale medier, opp fra 35 % i 2022. 
  • 78 % av unge mellom 18 og 29 år lar seg inspirere.
  • 55 % av kvinner og 45 % av menn lar seg inspirere. 
  • 60+: Økt fra 20 % til 28 %. 77 % av dem inspireres via Facebook. 
  • TikTok: Økning fra 6 % i 2022 til 35 % i 2025. 
  • YouTube: Økning fra 2 % i 2022 til 26 % i 2025. 
  • Instagram: Fortsatt størst – 76 % blant unge og 69 % blant kvinner. 

– Større fokus på opplevelser

Naturen har vært der i alle år, og sosiale medier i mange år. Likevel viser undersøkelsen at antall folk som blir inspirert til å ta turen ut via sosiale medier, har økt betraktelig bare det siste året.

Hvorfor? Haugsrud tror at årsaken er todelt: 

– Nå har det vært veldig mye sosiale medier og skjerm, og da ser jeg at flere folk har litt mer lyst til å komme seg ut. Jeg tror ikke sosiale medier blir borte, men jeg tror det er et større ønske om å bruke mer tid ute og med større fokus på opplevelser, sier han.

Sosiale medier fører med seg både positive og negative ting, mener Haugsrud. Her er han på en randonetur i soloppgangen i januar.

Det andre handler om at folk har sett hvor effektivt sosiale medier er for å skape opplevelser, tror influenseren.

– Jeg brukte brukte for eksempel ikke sosiale medier før når jeg skulle gjøre research på ting å finne på, fordi jeg visste ikke hvor effektivt det var. 

Dessuten er det flere som skaper den type innhold nå, mener Haugsrud. 

– Hvis du for tre år siden for eksempel dro til Alta og søkte på ting å finne på i Alta, så fant du kanskje en eller to som hadde postet noe. Nå vil jeg tro at det er et mye større utvalg.

Les også: Overturisme i Europa: Slik påvirkes Barcelona, Venezia og Roma

Rekord for DNT-hyttene: Flere unge besøker

DNT opplever også at unge voksne vil ut i naturen. Flere under 30 år besøker hyttene deres, og det øker, forteller generalsekretær i DNT, Lise Blyverket. 

– De siste par årene har vi sett at flere unge voksne besøker hyttene våre. Jeg tror det henger sammen med at de søker seg mot enkle naturopplevelser og et roligere tempo, i en hellers hektisk hverdag. Kanskje er det også et pluss at flere av hyttene ikke har mobildekning, sier generalsekretæren.

Generalsekretær Inger Lise Blyverket ved Sognsvann.
Generalsekretær i DNT, Inger Lise Blyverket, ved Sognsvann.

Det er riktignok ikke bare unge som vil ut i naturen.

Aldri før har DNT hatt flere medlemmer enn i 2025. Gjennom året har 338.381 personer fornyet medlemskapet sitt eller meldt seg inn i DNT.

I 2024 hadde de totalt 526.746 overnattinger på DNT-hytter.

DNT-tour og norsk turånd 

Haugsrud var på en «DNT-tour» i sommer, og besøkte flere av DNTs mest besøkte hytter. 

Han er stor tilhenger av konseptet.

– Jeg synes den norske turånden er veldig fin. Det er ikke så snobbete. Du har en enkel seng, får du god mat, også er folk hyggelige. 

– Man merker veldig stor forskjell på nordmenn når de er ute i naturen og når de er i byen. Du merker det bare de første 100 meterne opp på fjellet, eller til og med på parkeringsplassen. 

Haugsrud i Fyresdal i Telemark.