Reisenyheter
Thai Airways saksøker passasjer for injurier
Dårlig sikt skal ha tvunget flyet til å lande i Sydney i stedet for Melbourne. En passasjer mente Thai Airways bløffet om årsaken til at de landet i feil by, og kritiserte flyselskapet på Facebook. Nå blir passasjeren saksøkt av flyselskapet.
Thai Airways Airbus A350 var underveis fra Bangkok til Melbourne 28. januar da tett tåke la seg over flyplassen, skriver avisen The Nation.
Ifølge nettstedet Simple Flying hadde pilotene bare 200 meter sikt foran flyet og dermed ble det ansett som for farlig å lande. Etter å ha sirklet over Melbourne i 20 minutter, satte flyet i stedet kursen for Sydney.
Halvannen time etter planlagt ankomst til Melbourne, landet flyet i Sydney hvor det ble stående til forholdene ble bedre. Til slutt, mer enn fire timer forsinket, ankom passasjerene Melbourne.
En av passasjerene tok hendelsen og forsinkelsen særlig ille opp. I et innlegg på Facebook klaget han over pilotens dømmekraft: – Været var fint og mannskapet burde ha stått opp mot flygelederne bedre, sa passasjeren og spekulerte i at det kunne ha vært et spørsmål om mangel på drivstoff og at mannskapet ikke behersket engelsk godt nok.
– Han hevdet at det sett fra hans sete var klarvær ute, og han så flere fly som landet mens de sirklet over flyplassen, ifølge Simple Flying.
– Skader tilliten til Thai
Passasjerens innlegg har fått Thai Airways til å tenne på alle plugger: I en kunngjøring uttaler selskapet at mannens innlegg på sosiale medier hadde skadet flyselskapets rykte og kan påvirke passasjerenes tillit.
– Thai Airways bestemte seg derfor for ta rettslige skritt mot passasjeren for å beskytte rettighetene og de ansatte, og å sette en standard for å forhindre slike handlinger som kan forårsake offentlig misforståelse i fremtiden, sier Thai.
I et Facebook-innlegg hevder Thai Airways at piloten deres bestemte seg for å lande flight TG465 i Sydney på grunn av ugunstige værforhold på flyplassen i Melbourne i det sørøstlige Australia. Flyselskapet forsikret også kundene om at alle flybesetningene strengt fulgte internasjonale standarder for flynavigasjon og sikkerhet, og at de er sertifisert av nasjonale og internasjonale tilsynsorganer.
Ifølge Simple Flying skal passasjeren øyeblikkelig ha slettet innlegget, bedt om unnskyldning og også sagt at han «planla å be om unnskyldning personlig til kapteinen og Thai Airways-ledelsen ved retur til Thailand».
Mister bonuspoengene
Flyselskapet fortsetter imidlertid med sin rettssak.
Simple Flying ser ikke bort fra at søksmålet kan ha motsatt effekt av det Thai Airways håper, ettersom det tegner et bilde av et flyselskap som nekter å forbedre seg og er dårlig på å håndtere passasjerklager.
– Thai Airways er imidlertid ikke det eneste flyselskapet som er hårsår i møte med kritikk. British Airways forbeholder seg retten til å stenge bonuskontoen din hvis du kritiserer dem, og Aeroflot tilbakekaller bonusstatusen din, skriver nettstedet som er spesialisert på luftfart.