Bil
Testduell Volvo EX30 mot Toyota bZ4x: - Begge taper!
Toyota har fått mye kjeft for sin elbil, men selger som aldri før. Nå kommer Volvo med en liten utfordrer som tar opp kampen om å bli førstetaper.
(Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor).
I årets første kvartal var det Toyota med sin bZ4X i spissen som ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble førstetaper (alpinist Kjetil Jansruds definisjon av andreplass) etter suverene Tesla.
Nå ypper riktignok VW ID.4, Hyundai Kona og den gamle traveren Nissan Leaf seg sammen med den helt nye Volvo EX30, men det er fortsatt Banan-cupen de slåss om (oppkalt etter kampen om andreplassen i storslalåmcupen etter Marco Odermatt som vant 12 renn på rad).
Toyota kom riktignok litt skjevt ut fra hoppkanten med sin spesielle tilnærming til batterikapasitet, lading og avlesning av dette. Siden er modellen oppgradert på en rekke punkter, som forbedringer i varmeveksleren for bedre hurtiglading i kaldt vær, men bilen har fortsatt ikke varmepumpe.
Lite effektiv
Infrarød strålevarme i fotbrønnene foran skal gjøre det mer effektivt for bilen og mer behagelig for passasjerene før kupeen blir varm, men så veldig effektivt fremstår det ikke. Spesielt for sjåføren som gjerne har knærne på hver side av den lille varmeflaten. Ved å frigi litt mer av bruttokapasiteten til kjøring er den praktiske rekkevidden dessuten økt, men den er fortsatt relativt kort, selv om WLTP-tallene viser 459 kilometer for testbilen.
Nå kan det jo hende at de fornøyde Toyota-kundene sjelden kjører 40 mil om sommeren eller 30 mil om vinteren, noe de vil slite med å gjøre. Da må de i så fall ta en ladepause, noe de antagelig ikke har noe i mot, da bollene på Espa er gode, glillpølsene ved Hallingporten saftige og kyllingfiletene ved Uddevalla er billige, og tilsvarende hvis de bor andre steder enn i Oslo-området.
Under 30 mil
Våre kjøreturer i en håndfull varmegrader viste i følge batteriprosent, kjørelengde og gjettometeret at vi ville klart inntil 292 kilometer hvis vi kjørte batteriet fra 100 til null prosent. I rettferdighetens navn skal det legges til at en del av dette var strømspisende motorveikjøring, men det blir det jo gjerne.
Ladehastigheten som oppgis til maksimalt 150 kW viste samtidig at vi ladet batteriet fra 28 til 70 prosent, eller fra 99 til 255 kilometer på 30 minutter. Dette er dårligere enn mange andre sammenlignbare modeller på markedet, men testbilen bZ4X Excecutive til 521.600 kroner, og for øvrig også bZ4x Active til 433.000 med forhjulsdrift, har mange gode egenskaper også, men mer om det senere.
Mindre bil
Konkurrenten i dette tilfellet er ikke helt sammenlignbar, da EX40 ville vært likere i størrelse og pris, men EX30 viser tydelig hva Volvo har å by på, i dette tilfellet den bakhjulsdrevne bilen med stort batteri til priser fra 369.900 kroner. Testbilen i utstyrsversjon Ultra koster riktignok 417.000 kroner og med 20 tommers felger, like store vinterhjul, mørke vinduer og hengefeste i tillegg koster bilen 470.300 og nærmer seg prisen på den store og velutstyrte firehjulstrekkeren fra Toyota.
Firehjulstrekk fra 424.900 uten ekstrautstyr i Plus utstyrsversjon eller lite batteri til 329.900 i den enkleste Core-versjonen er ytterligere to alternativer for Volvo, men duellanten er den de fleste burde velge. Med mindre du er uvenn med vaktmesteren eller ikke har brøyteavtale på fjellet.
Ultra-versjonen har panoramatak, 360-graders kamera, Park Pilot Assist, elektrisk bakluke, adaptiv fartsholder og det meste du ønsker, uten at luksusfølelsen er påtrengende. Det at Volvo har samlet praktisk talt alt av betjening og funksjoner i den sentrale berøringsskjermen, vitner om at kostnadsavdelingen hos Geely har hatt minst en finger med i spillet. Så er da bilen også en søstermodell av Zeekr X og smart#1, noe som bekreftes gjennom det kinesiske klimaanlegget.
Kinesisk klima
Med forbehold om at journalisten har kommet i overgangsalderen bør ikke temperaturen måtte stilles inn på 19 grader en dag og 28 den neste for å få en behagelig opplevelse ombord. Her har flere kinesiske bilprodusenter fortsatt mye å lære, noe Finansavisen Motor har omtalt en rekke ganger. Om det at bilen er kinesisk i stedet for svensk vil påvirke kjøpsinteressen er usikkert, men Volvo-navnet står sterkt i Norge, slik både MG og Polestar med sine kinesiske forbindelser også gjør.
Testbilen fra Volvo har opptil 472 kilometers WLTP-rekkevidde, men med større hjul og en del utstyr blir det teoretiske tallet redusert. Det blir ikke minst den praktiske også, da vi i temperaturer på hver side av null med en del motorveikjøring kun fikk 214 kilometer ut av de 78 prosentene av batteriet vi brukte, noe som ville gitt 274 kilometer om vi tømte batteriet fra 100 prosent.
Ladeeffekten som oppgis til 153 kW klarte vi ikke å oppnå og effekten var spesielt lav de første minuttene uten bruk av varmepumpen. Snart økte effekten til 88 kW, men det tok 35 minutter å lade batteriet fra 11 til 66 prosent. Det er også svakere enn mange andre, så disse to testbilene forsvarer taperstempelet med bravur.
Tøft design
Tilbake til de gode egenskapene, hvor Toyota har mange. Både utvendig og innvendig design er det lett å mene noe om, men i en verden av såpestykker med én skjerm skiller den seg positivt ut. Smale frontlykter bundet sammen av en linje og en bred front med luftinntak ytterst gir et tøft førsteinntrykk. Fra siden er hjulbuene mer markert enn hos de fleste og hekken skrå og spiss. Baklyktene har en helt egen signatur, diffusoren er høy og en todelt takspoiler kler bilen godt.
Innvendig er spesielt rattet unikt, med en stor klump i midten og en markert kanal frem til instrumentpanelet. Den store berøringsskjermen i midten er ikke revolusjonerende og noen hurtigknapper for klimaanlegg og kjørefunksjoner forenkler betjeningen. Rattet har også noen betjeningsfunksjoner, inkludert en vippebryter for volumet som fungerer bedre enn trykknappene i midtkonsollen.
Materialkvaliteten er langt fra premium, men noen spesielle stoffer på paneler og kunstskinn i de komfortable setene gjør det lett å trives ombord. Plassen i baksetet er relativt god, mens bagasjerommet ikke imponerer med en enkel 60/40-delt bakseterygg.
Å kjøre bilen vil de fleste også trives med da ytelsene er gode nok til all normal kjøring, selv om forbikjøringene tar litt tid med kun 218 hestekrefter til disposisjon. Styring og bremser oppfører seg slik du ønsker i en familie-SUV av denne typen og komfortnivået er høy. Er du glad i aktiv kjøring blir bilen for myk på mange måter, inkludert et strengt ESP-system.
Kjøreglad
Selv med bakhjulsdrift, men 272 hestekrefter fremstår EX30 betydelig raskere, og det er ikke bare fordi vekten er 255 kilo lavere. Bilen er komfortabel og lettkjørt, men er du glad i å akselerere ut av svingene egner bilen seg godt til det også.
Innvendig benytter også Volvo seg av nye og alternative materialer, noe det er lett å bli vant til. Utformingen er samtidig minimalistisk på øverste nivå med praktisk talt all betjening plassert i berøringsskjermen. Det fungerer greit med litt tilvenning, men mange operasjoner som kunne vært løst med et tastetrykk krever flere trykk, scrolling og trykk igjen. For å være så liten utvendig er plassen grei ombord, bortsett fra for baksetepassasjerene, som ikke bør være langbente.
Småkrøll
Utvendig design har noe Volvo-DNA i seg, men den lukkede fronten, kontrasten mellom tak, paneler og skjørtene og spesielle baklyktene skiller seg ut. Det er nok fortsatt Volvos folk som tegner, men med Geely i bakgrunnen og Zeekr X og smart#1 på siden er det en ny hverdag også for den kinesiskproduserte bilen. Om det er derfor listen over radiokanaler en stund var begrenset og et øyeblikk levde sitt eget liv og rullet opp og ned gjentatte ganger, eller at den elektriske bakluken ikke ville opp vites ikke, men den fikset seg selv igjen ganske raskt.
Å kalle disse to bilene tapere er kanskje slemt, men når hverken rekkevidden eller ladehastigheten er bedre enn dette, sliter de mot mange andre. Materialvalgene og den opplevde kvalitetsfølelsen ombord er heller ikke på topp, mens Toyota har den mest komfortable bilen og Volvo den mest kjøreglade.
Prisen på EX30 er i utgangspunktet lav, men med stort batteri, høy utstyrsversjon og noe ekstrautstyr blir den likevel dyr. bZ4X begynner også lavt for den enkleste utstyrsversjonen med forhjulsdrift, men når du må betale noen tusenlapper i moms er alternativene mange og gode. Ikke minst fra vinneren.