Motor

Test av Kia EV3, Ford Puma og Volvo EX30: En klar vinner

Mange fnyser av de rimelige innstegsmodellene, men alle trenger ikke stor plass, mye utstyr og firehjulsdrift.

Trippel-biltest av Kia EV3, Ford Puma og Volvo EX30.
Denne vinkelen viser at Ford Puma er minst, men den er ikke så liten som bildet skulle tilsi.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

De billigste elbilene, som Dongfeng Box, Citroën e-C3, Hyundai Inster, Mazda MX-30 og Jac E30X koster så vidt over 200.000 kroner. Skal du ha noe mer enn små enkle biler med kort rekkevidde må du øke prisen, men for rundt 350.000 kroner begynner det å bli interessant.

Ford Puma har færrest hestekrefter, men lav vekt og fint understell gjør den morsom å kjøre.
Ford Puma har færrest hestekrefter, men lav vekt og fint understell gjør den morsom å kjøre.

Da kan du velge og vrake i biler som Kia EV3, Ford Puma og Volvo EX30. Bortsett fra startprisen som er ganske lik er det heldigvis en rekke forskjeller som gjør det enkelt å velge riktig.

Følelser

Ford Puma kommer dårligst ut på papiret når du ser på viktige kriterier som rekkevidde, ytelser og plass. Bil er heldigvis også følelser, i alle fall for noen, og da kommer Puma bedre ut.

Kia EV3 har et kantede design, men det er fint noen skille seg ut fra de mange såpestykkene på veien i dag.
Kia EV3 har et kantede design, men det er fint noen skille seg ut fra de mange såpestykkene på veien i dag.

Ford har riktignok fått kjeft for å bruke klassiske modellnavn på sine nye elbiler, som Mustang og Capri. Den nye elektriske Puma låner navnet fra den rare tredørs coupe-varianten av Fiesta rundt årtusenskiftet og dagens fossilbil, så her bør de slippe kritikk.

Utformingen av interiøret i EX30 er vellykket, men luften som komme ut av dysene har ikke alltid riktig temperatur
Utformingen av interiøret i EX30 er vellykket, men luften som komme ut av dysene har ikke alltid riktig temperatur

Den elektriske Ford Puma skal heller få ros for vekten som er på under 1.500 kilo og slår de andre småbilene med rundt et kvart tonn. Det har mye å si for kjøreegenskapene i bilen, noe som dessverre ofte kommer i bakleksen.

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Ford har fått kjeft for bruk av de legendariske navnene Mustang og Capri på sine elbiler, men Ford Puma slipper billigere unna.
Ford har fått kjeft for bruk av de legendariske navnene Mustang og Capri på sine elbiler, men Puma slipper billigere unna.

Forhjulsdrift

Ford Puma er den eneste bilen av de tre som har forhjulsdrift, noe som gjerne kler en småbil godt. Med 18-tommers felger, seter med god sidestøtte og et tøft og nesten firkantet ratt som sitter godt i hendene er det morsomt å kjøre bilen når veien er målet.

Førermiljøet i Kia EV3 er mer tradisjonelt med to skjermer, rattbetjening og en del fysiske knapper.
Førermiljøet i Kia EV3 er mer tradisjonelt med to skjermer, rattbetjening og en del fysiske knapper.

Understellet tar godt unna både ujevnheter og sentrifugalkrefter mens styringen føles behagelig og presis med gode tilbakemeldinger som gjør det gøy å svinge. 168 hestekrefter riktignok i minste laget for å bruke ordet gøy, men holder du deg unna bremsen kan du kjøre fort nok.

Biltest av Volvo EX30 er umiskjennelig en Volvo, selv om den er liten, enkel og bygget i Kina.
EX30 er umiskjennelig en Volvo, selv om den er liten, enkel og bygget i Kina.

Raskere

Fortere går det da i Volvo EX30 som med 272 hestekrefter og bakhjulsdrift gjør unna akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,6 sekunder mot Pumas 8,0. Denne bakhjulsdriften gjør noe med effektiviteten og kjøredynamikken i bilen, men ESP-systemet holder deg i ørene, selv om du skrur det litt av.

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

Både Ford Puma (avbildet) og Kia EV3 har en startknapp du må trykke på før du kjører.
Både Ford Puma (avbildet) og Kia EV3 har en startknapp du må trykke på før du kjører.

Kia EV3 med 204 hestekrefter på bakhjulene bruker 7,5 sekunder på sprinten og er heller ikke spesielt rask. ESP-systemet her har tre trinn, men så veldig leken er ikke bilen, før du eventuelt kjører den på snø og is.

Volvo har droppet flest mulig fysiske elementer og klarer seg met et ratt og en skjerm.
Volvo har droppet flest mulig fysiske elementer og klarer seg met et ratt og en skjerm.

Toppfarten på henholdsvis 180, 170 og 160 kilometer i timen bør samtidig holde til norske forhold.

Størst

EV3 er imidlertid den største bilen, både på papiret og i virkeligheten, selv om Puma har det største og dypeste bagasjerommet. EV3 har også den største nyttelasten, men hengervekten på 500 kilo er dårligere enn Pumas 750 og ikke minst Volvos 1.400 kilo.

Lyktene er ofte det som kjennetegner merke og modell, men nå er det spå mange nye merker og modeller på markedet at det er krevende å holde seg oppdatert.
Lyktene er ofte det som kjennetegner merke og modell, men nå er det spå mange nye merker og modeller på markedet at det er krevende å holde seg oppdatert.

Rekkefølgen når det kommer til rekkevidde begynner med Volvo foran Kia og Ford, men vår lille uhøytidelige test viser at rekkefølgen på avvik i forhold til WLTP er lik. 19, 13 og 10 prosent avvik betyr 389 kilometer for Volvo, 378 for Kia og 329 for Puma på kjølige høstdager.

Kia EV3 har noen vippebrytere for klimaanlegget, noen knapper for kjørefunksjoner og et rullehjul for volumet.
Kia EV3 har noen vippebrytere for klimaanlegget, noen knapper for kjørefunksjoner og et rullehjul for volumet.

Ingen av bilene er spesielt gode på hurtiglading heller, men Volvo er best også her. Det høres derfor kanskje ut som Volvo EX30 er vinneren, men så enkelt er det ikke.

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

Alle de tre bilene, kia ev3, ford puma og volvo ex30, har girspaken på høyre side av ratt, dog i litt forskjellig utforming og funksjonalitet.
Alle de tre bilene har girspaken på høyre side av ratt, dog i litt forskjellig utforming og funksjonalitet.

Kinesisk

Denne Volvo-en er nemlig mer kinesisk enn svensk og da er ikke klimaanlegget like godt kalibrert som på bilene laget i Sverige. 21 grader er ikke alltid 21 grader, eller i alle fall føles det ikke slik når termostaten må justeres underveis for behagelig temperatur.

Trippel-biltest av Kia EV3, Ford Puma og Volvo EX30.
Denne vinkelen viser at Ford Puma er minst, men den er ikke så liten som bildet skulle tilsi.
Denne vinkelen viser at Ford Puma er minst, men den er ikke så liten som bildet skulle tilsi.

Kjipe løsninger som kun to brytere for vindusheisene mellom forsetene betyr at baksetepassasjerene må be om luft, og forsetepassasjerene må trykke på «Rear» før de kan etterkomme ønsket. Rattbetjeningen er også enkel, mens den elektriske setejusteringen er litt spesiell, men den fungerer utmerket, inkludert tilt av seteputen.

Biltest av kia ev3, ford puma og volvo ex30. De to eneste fysiske knappene ombord i Volvo EX30 er de to som betjener de fire vindusheisene.
De to eneste fysiske knappene ombord i Volvo EX30 er de to som betjener de fire vindusheisene.

Manuelle

De andre to har manuell og enklere justeringsmuligheter av setene, men bedre rattbetjening, inkludert det som styrer instrumentpanelet Volvo har kuttet ut. De har også kuttet ut volumbryter og andre fysiske knapper, mens Ford og Kia har behold noen få.

Ford Puma har hentet inspirasjon fra fossilbilen med samme navn til interiøret og ser derfor ikke ut som en typisk elbil.
Ford Puma har hentet inspirasjon fra fossilbilen med samme navn til interiøret og ser derfor ikke ut som en typisk elbil.

Puma og EV3 har dessuten noen flere valg når det gjelder kjøreoppsett selv om det er gassresponsen som fremstår som den største variasjonen. I Volvo følger gassresponsen høyrefoten, noe som er like greit.

Betjening av rattvarme og setevarme er plassert i døren på Kia EV3
Betjening av rattvarme og setevarme er plassert i døren på EV3

Alle bilene har valgfri regenerering, men bare Kia har hendler på rattet for raske endringer.

Utstyr

Selv om disse bilene begynner på rundt 350.000 kroner er Puma i versjon Premium og EX30 i Ultra. Det betyr blant annet større felger, 360 graders kamera, elektrisk bakluke og bedre materialer til en høyere pris. Det skal ikke avgjøre kåringen her, for dette er valgfritt.

Med 19-tommers felger i store hjulsbuer på den lille bilen ser Volvo EX30 ganske tøff ut fra siden.
Med 19-tommers felger i store hjulsbuer på den lille bilen ser Volvo EX30 ganske tøff ut fra siden.

Utseende er også av betydning for noen, mens sittestilling burde være det for alle. Dette er også subjektive vurderinger som er viktigere om du kjøper en sportsbil i millionklassen, så vi lar heller ikke dette avgjøre.

Setene i såkalt Nordico Vinyl/Tekstil Indigo i Volvo EX30 ser bra ut og er gode å sitte i.
Setene i såkalt Nordico Vinyl/Tekstil Indigo i Volvo EX30 ser bra ut og er gode å sitte i.

Volvo EX30 kan leveres med firehjulsdrift, noe åtte av ti har kjøpt så langt i år ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken med totalt 2.884 registreringer så langt i år.

Ford Puma Electric ser ganske lik ut som den fossildrevne versjonen, bortsett fra eksosrørene.
Ford Puma Electric ser ganske lik ut som den fossildrevne versjonen, bortsett fra eksosrørene.

Firehjulsdrift

EV3 kommer imidlertid med firehjulsdrift neste år, og da vil nok en populær bil med 1.577 registreringer hittil i år bli enda mer populær. EV3 kan allerede leveres med et større batteri, men da øker prisen med 70.000 kroner. Den kan også leveres i oppgraderte utstyrsversjoner, men da øker prisen med ytterligere like mye.

Les også: Riktig hvileplass nå gir bedre veigrep senere – slik lagrer du dekkene dine riktig. 

Utformingen av interiøret i Volvo EX30 er lekker, ikke minst de fysiske døråpnerne.
Utformingen av interiøret i Volvo EX30 er lekker, ikke minst de fysiske døråpnerne.

Selv om interiøret i denne innstegsmodellen er enkel, med stoffseter og en del plast, er infotainmentsystemet og brukervennligheten god, plassen stor og rekkevidden tilfredsstillende. Registreringstallene til Ford Puma med 228 hittil i år bekrefter at den treffer litt feil, mens Volvo EX30 fremstår mer som en kinesisk billigbil enn svensk Premium.

Vi ender da opp med Kia EV3 og gleder oss til bilen kommer med firehjulsdrift.

[ Kia EV3]

Skjermbilde av oppsummering etter biltest av Kia EV3, laget av Finansavisen.
Get the data. Created with Datawrapper.

Ford Puma

Skjermbilde av oppsummering etter biltest av Ford Puma, laget av Finansavisen.
Get the data. Created with Datawrapper.

Volvo EX30

Skjermbilde av oppsummering etter biltest av Volvo EX30, laget av Finansavisen.
Get the data. Created with Datawrapper.