Motor
Test av Kia EV3, Ford Puma og Volvo EX30: En klar vinner
Mange fnyser av de rimelige innstegsmodellene, men alle trenger ikke stor plass, mye utstyr og firehjulsdrift.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
De billigste elbilene, som Dongfeng Box, Citroën e-C3, Hyundai Inster, Mazda MX-30 og Jac E30X koster så vidt over 200.000 kroner. Skal du ha noe mer enn små enkle biler med kort rekkevidde må du øke prisen, men for rundt 350.000 kroner begynner det å bli interessant.
Da kan du velge og vrake i biler som Kia EV3, Ford Puma og Volvo EX30. Bortsett fra startprisen som er ganske lik er det heldigvis en rekke forskjeller som gjør det enkelt å velge riktig.
Følelser
Ford Puma kommer dårligst ut på papiret når du ser på viktige kriterier som rekkevidde, ytelser og plass. Bil er heldigvis også følelser, i alle fall for noen, og da kommer Puma bedre ut.
Ford har riktignok fått kjeft for å bruke klassiske modellnavn på sine nye elbiler, som Mustang og Capri. Den nye elektriske Puma låner navnet fra den rare tredørs coupe-varianten av Fiesta rundt årtusenskiftet og dagens fossilbil, så her bør de slippe kritikk.
Den elektriske Ford Puma skal heller få ros for vekten som er på under 1.500 kilo og slår de andre småbilene med rundt et kvart tonn. Det har mye å si for kjøreegenskapene i bilen, noe som dessverre ofte kommer i bakleksen.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Forhjulsdrift
Ford Puma er den eneste bilen av de tre som har forhjulsdrift, noe som gjerne kler en småbil godt. Med 18-tommers felger, seter med god sidestøtte og et tøft og nesten firkantet ratt som sitter godt i hendene er det morsomt å kjøre bilen når veien er målet.
Understellet tar godt unna både ujevnheter og sentrifugalkrefter mens styringen føles behagelig og presis med gode tilbakemeldinger som gjør det gøy å svinge. 168 hestekrefter riktignok i minste laget for å bruke ordet gøy, men holder du deg unna bremsen kan du kjøre fort nok.
Raskere
Fortere går det da i Volvo EX30 som med 272 hestekrefter og bakhjulsdrift gjør unna akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,6 sekunder mot Pumas 8,0. Denne bakhjulsdriften gjør noe med effektiviteten og kjøredynamikken i bilen, men ESP-systemet holder deg i ørene, selv om du skrur det litt av.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Kia EV3 med 204 hestekrefter på bakhjulene bruker 7,5 sekunder på sprinten og er heller ikke spesielt rask. ESP-systemet her har tre trinn, men så veldig leken er ikke bilen, før du eventuelt kjører den på snø og is.
Toppfarten på henholdsvis 180, 170 og 160 kilometer i timen bør samtidig holde til norske forhold.
Størst
EV3 er imidlertid den største bilen, både på papiret og i virkeligheten, selv om Puma har det største og dypeste bagasjerommet. EV3 har også den største nyttelasten, men hengervekten på 500 kilo er dårligere enn Pumas 750 og ikke minst Volvos 1.400 kilo.
Rekkefølgen når det kommer til rekkevidde begynner med Volvo foran Kia og Ford, men vår lille uhøytidelige test viser at rekkefølgen på avvik i forhold til WLTP er lik. 19, 13 og 10 prosent avvik betyr 389 kilometer for Volvo, 378 for Kia og 329 for Puma på kjølige høstdager.
Ingen av bilene er spesielt gode på hurtiglading heller, men Volvo er best også her. Det høres derfor kanskje ut som Volvo EX30 er vinneren, men så enkelt er det ikke.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Kinesisk
Denne Volvo-en er nemlig mer kinesisk enn svensk og da er ikke klimaanlegget like godt kalibrert som på bilene laget i Sverige. 21 grader er ikke alltid 21 grader, eller i alle fall føles det ikke slik når termostaten må justeres underveis for behagelig temperatur.
Kjipe løsninger som kun to brytere for vindusheisene mellom forsetene betyr at baksetepassasjerene må be om luft, og forsetepassasjerene må trykke på «Rear» før de kan etterkomme ønsket. Rattbetjeningen er også enkel, mens den elektriske setejusteringen er litt spesiell, men den fungerer utmerket, inkludert tilt av seteputen.
Manuelle
De andre to har manuell og enklere justeringsmuligheter av setene, men bedre rattbetjening, inkludert det som styrer instrumentpanelet Volvo har kuttet ut. De har også kuttet ut volumbryter og andre fysiske knapper, mens Ford og Kia har behold noen få.
Puma og EV3 har dessuten noen flere valg når det gjelder kjøreoppsett selv om det er gassresponsen som fremstår som den største variasjonen. I Volvo følger gassresponsen høyrefoten, noe som er like greit.
Alle bilene har valgfri regenerering, men bare Kia har hendler på rattet for raske endringer.
Utstyr
Selv om disse bilene begynner på rundt 350.000 kroner er Puma i versjon Premium og EX30 i Ultra. Det betyr blant annet større felger, 360 graders kamera, elektrisk bakluke og bedre materialer til en høyere pris. Det skal ikke avgjøre kåringen her, for dette er valgfritt.
Utseende er også av betydning for noen, mens sittestilling burde være det for alle. Dette er også subjektive vurderinger som er viktigere om du kjøper en sportsbil i millionklassen, så vi lar heller ikke dette avgjøre.
Volvo EX30 kan leveres med firehjulsdrift, noe åtte av ti har kjøpt så langt i år ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken med totalt 2.884 registreringer så langt i år.
Firehjulsdrift
EV3 kommer imidlertid med firehjulsdrift neste år, og da vil nok en populær bil med 1.577 registreringer hittil i år bli enda mer populær. EV3 kan allerede leveres med et større batteri, men da øker prisen med 70.000 kroner. Den kan også leveres i oppgraderte utstyrsversjoner, men da øker prisen med ytterligere like mye.
Les også: Riktig hvileplass nå gir bedre veigrep senere – slik lagrer du dekkene dine riktig.
Selv om interiøret i denne innstegsmodellen er enkel, med stoffseter og en del plast, er infotainmentsystemet og brukervennligheten god, plassen stor og rekkevidden tilfredsstillende. Registreringstallene til Ford Puma med 228 hittil i år bekrefter at den treffer litt feil, mens Volvo EX30 fremstår mer som en kinesisk billigbil enn svensk Premium.
Vi ender da opp med Kia EV3 og gleder oss til bilen kommer med firehjulsdrift.
[ Kia EV3]
Ford Puma
Volvo EX30