MC
Super Hooligan - rå gateracer fra Indian
Indian har fått med seg MC-racer og custom-bygger Roland Sands til å lage en rå «Flat Track» Super Hooligan. Prisen er 312.900 kroner.
«Flat Track Racing» kan kalles speedway for viderekomne, men motorsyklene veier jevnt over dobbelt så mye, har gir og ikke minst bremser bak.
I mai forventer Indian-forhandleren Big Twin i Råde, nær Moss, at de første eksemplarene av nye Indian FTR x RSD Super Hooligan ankommer landet.
Men er du interessert, bør du nok være rask på avtrekkeren. Spesialutgaven lages nemlig bare i 300 eksemplarer, og kun 150 stykker skal selges utenfor Nord-Amerika.
Basert på FTR R Carbon
Spesialutgaven er basert på den allerede outrerte FTR R Carbon-modellen, inspirert av Flat Track Racing.
Den nye gategodkjente versjonen frister med en 6-trinns væskeavkjølt 1.203 ccm V-twin. Det er mange oppgradere komponenter, deriblant har den inverterte forgaffelen en fullt justerbar Öhlins demper, det er doble Brembo bremseskiver, en 4-tommers berøringsskjerm med «Ride Command»-navigasjon og Bluetooth. Denne lar deg også velge kjøremodi og bla gjennom settinger på sykkelen. Bensintanken rommer 12,9 liter.
– Super Hooligan er en evolusjon av den mest punkrockete tingen som finnes, det å videreutvikle og kappkjøre disse håndbygde motorsyklene uten kåpe, i hastigheter over 240 km/t, bemerker Roland Sands.
Rammen er lakkert i sort metallic, med Super Hooligan-logoer og autentiske sponsormerker.
– Mest for de rutinerte
Ifølge salgs- og markedsføringsleder Børge Grefslie hos MC-forhandleren Big Twin i Råde, er Super Hooligan en voksen sykkel for mer erfarne MC-førere.
– Mange kan ha lyst på versting-utgaven Hooligan og FTR-modellene generelt, men vi opplever at det ikke er så mange førstegangskjøpere. Ofte er det de mer rutinerte som går for en FTR, forteller Børge Grefslie.
Utgangspunktet Indian FTR tilhører segmentet til Ducati Streetfighter, Monster og Diavel, men kan også sammenlignes med blant andre BMW R 12 Nine T, som koster adskillig mindre, priset fra 248.100 kroner.
Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.