Motor

Splitter ny BMW sjokkerer: Dette er mektig

– Den viktigste lanseringen noensinne, sier BMW-sjefen i Norge. Helt nye BMW iX3 viser tall du aldri har sett fra BMW før.

BMW iX3 er selskapets første bil med den såkalte Neue Klasse-teknologien.
BMW iX3 er selskapets første bil med den såkalte Neue Klasse-teknologien.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Det er store endringer på gang i München. Den helt nye elbilen BMW iX3, som nå lanseres, markerer starten på en stor utrulling av nye modeller. Det tyske navnet Neue Klasse benyttes, og betyr ganske enkelt «ny klasse» – et navn som har en spesiell betydning for tyskerne. 

– Det er et slags nikk i bakspeilet til 60-tallet, da BMW lanserte modellen 1500. Det var en radikal endring i retning for selskapet, forteller Sindre Sandberg, administrerende direktør hos BMW Norge. 

Nye BMW iX3 har maksimal ladeeffekt på 400 kW. Da går det så fort å lade at du knapt rekker å kjøpe pølse og kaffe.
Nye BMW iX3 har maksimal ladeeffekt på 400 kW. Da går det så fort å lade at du knapt rekker å kjøpe pølse og kaffe.

Sedanen BMW 1500 ble lansert på Frankfurt-messen i 1961 og kom med nyutviklede motorer, noe BMW ikke hadde gjort på mange år. Planen var å legge perioden med svært vanskelig økonomi bak seg. 

«Superhjerner»

– Dette er den viktigste lanseringen vi har gjort i nyere tid, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør hos BMW Norge.
– Dette er den viktigste lanseringen vi har gjort i nyere tid, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør hos BMW Norge.

AVGJØRENDE: – Dette er den viktigste lanseringen vi har gjort i nyere tid, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør hos BMW Norge. Foto: Håkon Sæbø

Like alvorlige økonomiske problemer som på 50-tallet har ikke BMW i dag, men hele bilindustrien står i en storm. På den ene siden må det satses på elbiler, men det er slett ikke enkelt å selge dyre elbiler i alle markeder. Derfor må europeiske bilprodusenter fortsatt satse på forbrenningsmotorer. 

Krympende marginer, strengere krav til utslipp, priskrig og toll truer. Konkurransen mellom de tradisjonelle produsenter og kineserne trappes opp. 

– Det er mange øyne på Norge. For oss er BMW iX3 utrolig spennende og for Norges del er dette den viktigste lanseringen noensinne. Vi gelder oss voldsomt til å få bilen til landet, sier Sandberg.

Lenger ned i saken kan du lese om spesifikasjonene til BMWs nye elbil. Sandberg forklarer de store endringene med at bilens teknologi nå styres av fire såkalte «superhjerner». Det snakkes om et nyutviklet, digitalt nervesenter med over 20 ganger mer prosessorkraft enn dagens elbiler fra BMW.

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

Maksimal rekkevidde oppgis å ligge på 805 kilometer (WLTP). Den laveste rekkevidden, antagelig med store hjul og alt utstyr, ligger på 678 kilometer.
Maksimal rekkevidde oppgis å ligge på 805 kilometer (WLTP). Den laveste rekkevidden, antagelig med store hjul og alt utstyr, ligger på 678 kilometer.

– Du tar en tur til Hemsedal første helgen i desember. Det er bare og fine veier frem til Gol, men der opphører saltingen og det er skikkelig glatt. De fire «superhjernene» i bilen jobber i bakgrunnen, men du vil merke at BMW iX3 har ekstremt kort responstid i førerassitentsystemene. Med et helt nyutviklet 3D head up-display og førerinformasjon i frontruten er det mer behagelig å holde fokus på veien, og du får mer kjøreglede og økt fokus, forklarer Sandberg.

Heftige tall

Nye BMW iX3 kan skilte med svært solide tall. Frem til 2027 er det ventet 40 nye elbiler fra BMW, med teknologien som nå presenteres. Blant annet rimeligere versjoner av iX3 er også på vei. 

Den første modellen som kommer, heter iX3 50 xDrive og får to elektriske motorer. Én kraftig synkronmotor bak og én mindre, asynkronmotor foran. Til sammen yter de 469 hestekrefter og vrir ut et dreiemoment på 645 Nm.

Det er mange øyne på Norge. For oss er iX3 utrolig spennende og for Norges del er dette den viktigste lanseringen noensinne – Sindre Sandberg, administrerende direktør hos BMW Norge.

0 til 100 skal ta 4,9 sekunder og toppfarten er på 210 kilometer i timen, men de virkelig imponerende tallene handler om rekkevidde og ladeeffekt. 

Batteriet er på generøse 108,7 kWh (netto) og rekkevidden på iX3 50 xDrive spenner seg fra 678 til hele 805 kilometer (WLTP). Hvor langt bilen går, er som alltid avhengig av hvilket ekstrautstyr som puttes på.

Det er imidlertid verdt å merke seg at alle disse tallene gjelder for BMW iX3 med firehjulsdrift, ikke en eller annen sær modell med bakhjulsdrift, som selvfølgelig ingen nordmenn er interessert i. 

Interiøret i nye BMW iX3 er riktig så nytenkende, sammenlignet med det BMW allerede tilbyr. Interiøret er betydelig digitalisert.
Interiøret i nye BMW iX3 er riktig så nytenkende, sammenlignet med det BMW allerede tilbyr. Interiøret er betydelig digitalisert.

Selve fremdriftsbatteriet har fått sylinderformede celler som gir 20 prosent høyere energitetthet og 30 prosent raskere lading. Cellene er integrerte direkte i batteripakken som ifølge BMW skal øke både energitetthet og redusere vekt. I tillegg er batteriet i seg selv en del av bilens bærende struktur.

Med 800-volt teknologi kan bilen motta strøm til nye 372 kilometers kjøring på 10 minutter. 10 til 80 prosent lading skal ta 21 minutter og maksimal effekt er på 400 kW. 

Bilen kan både lades på 400- eller 800-volt ladestasjoner. I tillegg kommer BMW for første gang med såkalt Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G), der bilen blant annet kan gi fra seg strøm til energimarkedet.

Ved hjelp av kunstig intelligens styres lokket til ladeluken, slik at bilen skal forstå når du ønsker å lade, og luken åpnes automatisk.

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Nye BMW iX3 koster fra 679.900 kroner. Fire forskjellige pakker tilbys fra start og prisen med den mest kostbare utstyrspakken gir en pris på 779.900 kroner.
Nye BMW iX3 koster fra 679.900 kroner. Fire forskjellige pakker tilbys fra start og prisen med den mest kostbare utstyrspakken gir en pris på 779.900 kroner.

Så stor er den

Nye BMW iX3 måler 4.782 millimeter i lengde og er 1.895 millimeter bred. Det tilsier at den er omtrent på størrelse med en Tesla Model Y. Bak skal det rommes 520 liter med alle seter i bruk, eller 1.750 liter om baksetene slås ned. Under panseret er et rom på 58 liter – et godt stykke unna Teslas 117 liter. 

Også nye Mercedes' nye el-SUV, GLC EQ, slår BMW på plass. Den nye elbilen til Mercedes lanseres om få dager og har visstnok 570 liters bagasjerom bak og hele 128 liter under panseret. Imidlertid kan nye BMW iX3 trekke tilhenger på 2.000 kilo, mens Tesla Model Y med firehjulsdrift kan trekke 1.600 kilo. 

Selv om størrelsen ligner Tesla Model Y, er det mer naturlig å tenke seg at BMW iX3s hovedkonkurrenter er nevnte Mercedes GLC EQ, Audi Q6 e-tron og Porsche Macan.

Det skal komme 40 nye modeller med teknologien BMW presenterer nå. Også iX3 kommer i rimeligere variant senere.
Det skal komme 40 nye modeller med teknologien BMW presenterer nå. Også iX3 kommer i rimeligere variant senere.

Store designendringer

Som bildene viser, er det tatt store skritt rent visuelt. Om du ikke liker utseendet på nye iX3, har du mye å irritere deg over i årene som kommer. BMWs nye designspråk, som sies å være en moderne tolkning av selskapets klassiske design, skal dukke opp på mange nye modeller. 

Blant annet er det interessant å merke seg at «grillen» minner mye om det BMW holdt på med på 70- og 80-tallet.

Innvendig er det et nytt betjeningssystem, «BMW Panoramic iDrive», som dominerer. Mye av betjeningen skal foregå via rattet og stemmestyring, men det finnes også noen fysiske knapper, bedyrer BMW. Informasjon skal projiseres over hele frontrutens bredde og innholdet skal kunne tilpasses individuelt. 

I tillegg er det en 17,9-tommers skjerm, så det skal bli spennende å se hvordan alt dette fungerer i praksis, og i hvilken grad alt det digitale faller i smak hos norske bilkjøpere.

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

BMW iX3 er slett ikke alene i markedet. Den vil konkurrere med Audi Q6 e-tron, Porsche Macan og kommende Mercedes GLC EQ.
BMW iX3 er slett ikke alene i markedet. Den vil konkurrere med Audi Q6 e-tron, Porsche Macan og kommende Mercedes GLC EQ.

Pris og levering

Selv om norske forhandlere åpner for bestillingen av BMW iX3 nå, er ikke bilen rundt hjørnet ennå. Lanseringen i Europa forventes å komme i gang mot våren neste år. 

Med tallene for effekt og rekkevidde, kan dette likevel være en bil mange er villig til å vente litt på. BMW iX3 50 xDrive starter på 679.900 kroner og da er elektriske seter, nøkkelfri adgang, 20-tommers hjul og «Panoramic Vision» standardutstyr. 

BMW iX3 er 4,78 meter lang og har et bagasjeromsvolum på 520 liter. Under panseret er det plass til 58 liter, langt mindre enn det Mercedes’ nye elbil har.
BMW iX3 er 4,78 meter lang og har et bagasjeromsvolum på 520 liter. Under panseret er det plass til 58 liter, langt mindre enn det Mercedes’ nye elbil har.

Det er imidlertid logisk å tenke at noe ekstrautstyr skal puttes på. Derfor har BMW flere pakker på lur, til forskjellige priser. 

  • «M-Sport edition»: Inkluderer «M-Sport» design innvendig og utvendig samt metallic lakk. Da koster bilen 699.900 kroner.
  • «Fully Charged»: Her inkluderes også 3D Head-up display, rattvarme, Harman
  • Kardon lydanlegg, 3-soners klimaanlegg og hengerfeste. Prisen blir 729.900 kroner.
  • «Fully Charged M-sport edition»: Begge de ovennevnte pakkene satt sammen, til 749.900 kroner.
  • «Supercharged»: Samme som «Fully Charged M-sport edition», men inkludert blant annet glasstak, og parkeringshjelp. Dette er den største utstyrspakken og koster fra 779.900 kroner Kampanjedrevet

Nordmenn elsker BMW. Så langt i år er det Norges 5. mest solgte bilmerke, et godt stykke foran både Audi og Mercedes-Benz. Men det høye volumet har sin pris, for kampanjene er aldri langt unna, virker det som. Norske bilkjøpere er nærmest blitt dopet på «gode tilbud», og da kan det bli krevende å overbevise dem som venter på avslag. 

BMW iX3 kommer med langt mer datakraft enn tidligere elbiler. Det snakkes om fire «superhjerner» som kontrollerer alt fra kjøreegenskaper til sikkerhetssystemer.
BMW iX3 kommer med langt mer datakraft enn tidligere elbiler. Det snakkes om fire «superhjerner» som kontrollerer alt fra kjøreegenskaper til sikkerhetssystemer.

Som kjent har BMW kjørt på med kampanjer på både BMW i4 M50 (nå M60), den lille SUV-en BMW iX1 og den oppdaterte utgaven av BMW iX. Sistnevnte fikk kampanjepris nærmest umiddelbart etter at den kom på markedet tidligere i år.

– Når kommer det kampanje på nye BMW iX3?

– Vi lanserer iX3 med mulighet for å velge «Charged editions» allerede fra start. Det er attraktivt utstyr satt inn i utstyrspakker som vil være konkurransedyktig i markedet, sier BMW-sjefen.

Om virkelig gode tilbud eventuelt dukker opp, vil ikke Sandberg si noe om. Dette på tross av at BMW har lang tradisjon med å bruke pris for å lokke kundene inn. 

Det kan samtidig se ut til at BMW prismessig har plassert seg omtrent på nivå med Audi. For tiden koster en Q6 e-tron fra 699.900 kroner, mens en bil med utstyrsnivået «S line Pro» koster fra 799.900 kroner. Audi Q6 e-tron har en rekkevidde på opptil 619 kilometer (WLTP), men kan trekke tilhenger på 2.400 kilo.

Blir fort gammelt

Samtidig er det er risikabelt for et stort selskap som BMW å bruke et såpass kraftfullt budskap som Neue Klasse. Resultatet kan være at det eksisterende utvalget biler rett og slett risikerer å bli oppfattet som gammelt. Hvem vil ha «gammel klasse» når det er så mye nytt på gang? 

Les også: Slik sjekker du mønsterdybden enkelt selv.

0 til 100 skal gå unna på 4,9 sekunder selv om nye BMW iX3 nesten har 470 hestekrefter. Det indikerer at bilen er tung.
0 til 100 skal gå unna på 4,9 sekunder selv om nye BMW iX3 nesten har 470 hestekrefter. Det indikerer at bilen er tung.

– BMW tilbyr både elbiler, nå også med Neue Klasse, men også ladbare hybrider og biler med forbrenningsmotorer. Vi er en global produsent og det er ulik grad av modenhet for elbiler i forskjellige markeder. BMW i Norge har en elbilandel som er høyere enn markedet forøvrig, selv om vi fortsatt kan tilby modeller som BMW M3 og M5, sier han.

Glasstak er ikke inkludert i prisen.
Glasstak er ikke inkludert i prisen.

Sandberg peker på at begge disse modellene nå er tilgjengelig som stasjonsvogn, noe M5 ikke har vært siden 2010, og M3 aldri tidligere er blitt levert som. 

– Det har vært ettertraktet for norske kunder. Under Villa d'Este i år dro vi sløret av M2 CS så det er mye spennende som rører seg også for puristene, sier Sandberg.