Bil

Smart#3: Lynkjapp elbilnyhet til Norge

Husker du Smart fra tiden med Daimler på eiersiden og småbiler til bybruk? Siden det er kinesiske krefter kommet inn og en ny elbil er rett rundt hjørnet.

Den nye elbilen Smart #3
Publisert Sist oppdatert

Smart har aldri vært noen utpreget suksess i Norge. Siden de første bilene dukket opp i 1999, er det registrert i underkant av 1.700 stykker i Norge, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det var Daimler som eide bilmerket med det passe kløktige navnet, men i 2019 kom kinesiske Geely inn på eiersiden. Smart-bilene skal bygges i Kina og det er Geelys elbilplattform som benyttes.

Det gjelder også for den nye modellen Smart #3 som nå vises i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Smart #3 produseres av kinesiske Geely, som også eier Volvo og Polestar, men er designet av Mercedes-Benz. Det er lett å se. Foto: Smart
Smart #3 produseres av kinesiske Geely, som også eier Volvo og Polestar, men er designet av Mercedes-Benz. Det er lett å se.

Kina-bil

Nye Smart #3 er 4,4 meter lang og kan derfor være et spennende alternativ til biler som Hyundai Kona og Volkswagen ID.3.

Volvo EX30, som også faller under den kinesiske Geely-paraplyen, måler til sammenligning 4,23 meter og har et bagasjeromsvolum på 318 liter mot 370 liter i nye Smart #3.

Smart #3 skal med tiden komme i tre utgaver. I første omgang kommer den såkalte Pro+ som har bakhjulsdrift, 272 hestekrefter og rekkevidde på 435 kilometer. I tillegg lanseres toppmodellen Smart #3 Brabus umiddelbart. Denne har med firehjulsdrift, 428 hestekrefter og 415 kilometers rekkevidde.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Nye Smart #3 er 4,4 meter lang Foto: Smart
Nye Smart #3 er 4,4 meter lang

Dette blir prisen

En såpass liten bil med så mye motoreffekt, betyr at Brabus-utgaven blir skikkelig kjapp. 0 til 100 skal gå unna på bare 3,7 sekunder, mens Pro+-utgaven med bakhjulsdrift skal klare samme øvelse på 5,8 sekunder.

Felles for alle modellene er at de kan hurtiglades med en effekt på 150 kW og det loves ladetid fra 10 til 80 prosent på 30 minutter. Forøvrig skal det kunne trekkes tilhenger på opptil 1.600 kilo.

Smart #3 Pro+ starter på 439.990 kroner mens Brabus-utgaven skal koste fra 539.900 kroner.

En annen versjon, Smart #3 Pulse, skal visstnok dukke opp senere i år, mens de to førstnevnte modellene forventes å kunne leveres før sommeren.

Smart-bilene designes fortsatt av Mercedes-Benz, men produseres av Gleely i Kina. Til Norge importeres bilene av Bertel O. Steen som blant annet tar inn Mercedes-Benz.

At bilene designes av Mercedes-Benz er lett å se, for denne nye modellen ligner mye på blant annet den tidligere bestselgeren Mercedes EQC og erstatteren EQE SUV. Det er neppe tilfeldig.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.