Reisenyheter

Slik kan Hurtigrutens fremtidige cruiseskip se ut

Planlegger for reiser med nullutslipp.

Målet er at de første forurensningsfrie skipene kan seile i 2030. Ved hjelp av enorme batterier, seil, solcellepanel og andre innovasjoner skal null-visjonen realiseres. Seilene skal kunne heves og senkes etter behov. (Foto: Vard/Hurtigruten)
Publisert Sist oppdatert

– Cruisingindustrien er en betydelig forurenser, og det er avgjørende at vi nå tar store grep for å redusere utslippene.

Det sier administrerende direktør i Hurtigruten, Hedda Felin, til Electrive.com.

Opptil 50 prosent lavere energiforbruk

Det er den nye generasjonen Hurtigruten-skip som nå er på tegnebrettet. Selskapet tar det grønne skiftet på alvor og tar nå mål av seg å anskaffe skip som ikke forurenser.

Energiforbruket på de nye skipene vil være opptil 50 prosent lavere enn sammenlignbare skip. Den primære energikilden vil være batterier.

Ifølge selskapet jobber det for tiden med en modernisering av skipene i størrelsesorden 100 millioner euro. Ombyggingen vil innebære at flere av dagens dieseldrevne skip konverteres til batteridrift.

Enorme batterier, seil og solcellepanel

Allerede i oktober 2022 røpet Hurtigruten at de var i gang med «Sea Zero-prosjekt». Sommeren 2023 ble de første modellene av de fremtidige nullutslipps-cruiseskipene presentert.

Nå har selskapet kommet enda lenger i planleggingen, og presenterer nye bilder av hvordan hurtigruteskipene langs norskekysten kan bli seende ut om få år.

Målet er at de første forurensningsfrie skipene kan seile i 2030. Ved hjelp av enorme batterier, seil, solcellepanel og andre innovasjoner skal null-visjonen realiseres. Seilene skal kunne heves og senkes etter behov.

Se video: Cruise-kritikerne har talt: Fire priser til Hurtigruten

270 lugarer med plass til 500 gjester

De nye «Sea Zero»-skipene får 270 lugarer med plass til 500 gjester og 99 besetningsmedlemmer. Skipets lengde er i følge de nye planene 135 meter.

– Vårt mål er å ha et utslippsfritt skip i drift rundt 2030. Vi er fortsatt i forsknings- og utviklingsfasen, men vi har gjort betydelige fremskritt, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten.Huritigruten er en av Norges største turistattraksjoner og har flere hundre tusen passasjerer hvert år. Hurtigruten startet i 1893 som en stamrute for post, passasjerer og ekspressgods, og utviklet seg til å bli den viktigste forbindelsen mellom landsdelene, ifølge SNL.

Siden 1990-tallet har ruten mistet mye av sin tradisjonelle betydning, men anløper fortsatt 34 steder langs kysten.

(I tillegg til å være redaktør i Finansavisen, er Trygve Hegnar også styreleder i Hurtigruten AS. Trygve Hegnars Periscopus eier 4,89 prosent av aksjene i selskapet, ifølge E24. Periscopus eier i tillegg til Finansavisen, også ABC Nyheter, gjennom ABC Startsiden. ABC Nyheters redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.)