Motor
Rolls-Royce gjør som du vil
Bare taktrekket koster like mye som en ny elbil i Norge. Skal du sitte rundt bordet hos Rolls-Royce kan prisen bykse, men mengden spesialutstyr er nærmest uendelig.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Når Rolls-Royce lager verdens mest luksuriøse biler er det med detaljer du ikke ante fantes. Det er fordi britene skaper dem, for deg. I et spesialrom tar Rolls-Royce deg imot, gitt at du faktisk har til hensikt å kjøpe en av deres høyst eksklusive biler – noe de fleste ikke har.
«Take the best and make it better». Sitatet til Sir Henry Royce sier egentlig det meste om hva Rolls-Royce ønsker og faktisk gjør når de lager sine biler.
Som når en av fabrikkens trekunstnere tar bittesmå biter fra en av de rundt 80 tresortene i sortimentet og varmer dem individuelt i en stekepanne med sand. Det gjør de for å få frem de riktige fargenyansene i treverket og fletter dem sammen til et panel for å lage en illustrasjon av bilkjøperens hund eller en kinesisk drage. Da skjønner du at ting koster.
Fult så dyrt er det ikke når skinnmakerne bruker varmepistol og fiskebein for å flate ut og stramme det håndsydde skinnet fra lykkelige okser på seter, hodestøtter og andre paneler til perfeksjon uten å skade det.
Likevel bruker 90 prosent av Rolls-Royce-kundene et tresifret beløp på å få taklinningen til å se ut som en stjernehimmel med inntil 2.000 håndlagde hull strukket med lysfiber.
Den intrikate konstruksjonen kan selvfølgelig spesiallages og for eksempel gjenskape stjernehimmelen slik den så ut på din fødselsdag mens varierende stjerneskudd kan lyse opp i ny og ne, bokstavelig talt.
Les også: Disse vinterdekkene vinner årets tester i 2025.
Bygger ut fabrikken
At så mange kunder ønsker slike tidkrevende og kostbare detaljer betyr at kapasiteten ved fabrikken i Goodwood sør for London er sprengt, og en ny fabrikkbygning er påbegynt og vil stå klar i 2028.
– Dette betyr ikke at vi skal øke produksjonen nevneverdig fra dagens kapasitet på snaue 6.000 biler, men at vi kan tilby enda flere skreddersydde Bespoke-elementer og Coachbuild-kreasjoner til våre kravstore kunder, sier nordmannen Marius Tegneby med den ambisiøse tittelen «Head of Global Luxury and Corporate Communications».
Gått gradene
Tegneby er kjent for mange i norsk bilbransje etter nesten 20 år som kommunikasjonssjef hos Audi og BMW, før han fikk muligheten til å ta vare på kunder, gjester, samfunnstopper, media og partnere hos en verdens mest kjente og eksklusive bedrifter.
– Vi kjenner våre kunder svært godt. Vi vet gjerne hva slags andre biler de har i garasjen, hvilke klokker de liker å har på armen og hvilke hotell de foretrekker – det forteller oss mye om hva de enkelte kundene verdsetter. Rolls-Royce er selve målestokken for kvalitet og luksus. Vi verner godt om den posisjonen og gjør ytterst få samarbeid med andre brands og bransjer, legger han til.
Visste du dette? Snart kommer det nye krav til bildekk.
Helt fra Charles Rolls og Henry Royce møttes i 1904 og etablerte selskapet i 1906, har man strevet for å lage det absolutt beste av det beste. Sistnevnte er kjent for sine sitater som «Small Things make perfection, but perfection is not a small thing» og «Accept nothing nearly right or good enough».
BMW hevet listen
Da BMW i 1998 kjøpte merkenavnet Rolls-Royce fra Vickers mens Volkswagen endte opp med Bentley, ble ikke listen lagt noe lavere enn det grunnleggerne så for seg.
Da første nye Phantom ble lansert i 2003 reagerte mange på den enorme grillen, litt puslete lyktene og spesielle fasong, men kundene og alle andre som satt seg inn i, kjørte og ikke minst opplevde bilen sørget for dens suksess. Rolls-Royce hevder nemlig at de ikke bare lager biler, men skaper opplevelser for kundene.
En litt mindre Ghost og derivativene coupeen Wraith og kabrioleten Dawn fulgte etter, før SUV-en Cullinan overtok tronen som deres klart mest solgte bil. Den elektriske coupéen Spectre er nå i ferd med å slå seg opp i flere markeder.
Black Badge-modellene byr på et mørkere snitt med en del sorte og spesielle detaljer sammen med mer effekt og andre litt tøffere kjøretekniske innslag. Flere nye modeller er dessuten på trappene, selv om Rolls-Royce foreløpig holder kortene tett til brystet.
Uendelige muligheter
Et fabrikkbesøk gir kundene et dypere innblikk i hva de er i ferd med å innlate seg på. Der møter de også menneskene som bygger bilene og Tegneby forteller at mange kunder lar seg inspirere av farger og detaljer de ser underveis på omvisningen.
Har vinterdekkene dine god nok mønsterdybde? Slik sjekker du selv.
Har man ikke allerede bestemt seg kan det riktignok bli krevende, for du må velge blant over 20.000 kombinasjoner av trevirke og andre typer materialer til interiøret. Lakkpaletten har 44.000 farger tilgjengelige pluss eventuelt din egne unike inspirert av personlige faktorer.
Nøyer du deg ikke med rene skinnoverflater, kan du få de brodert, eller perforert, etter eget ønske. Bespoke-desigerne hjelper deg gjerne med ditt helt eget design. Blomster og fauna er den store hypen, men nye trender melder seg også.
Tegneby forteller mange kunder gjerne henter inpirasjon fra egen oppvekst. Legg til overnevnte stjernehimmel, trekunst og andre ønsker, så sier det seg selv at mulighetene er tilnærmet uendelige og ingen biler er like.
Observerer kunden
– Mange kunder velger å få produksjonen av sin bil dokumentert med egen Build Book, med bilder og detaljer fra produksjonen. Noen bestiller sågar en 1:18 modell av akkurat sin bil med riktig skinn- og fargekombinasjoner, og en del kommer på besøk, gjerne for å se når deres bil produseres. Kunden kjøper ikke bare en bil, men en rekke opplevelser, bekrefter Tegneby.
Før dette prøver forhandlerne som har direkte kontakt med kundene, Tegneby og andre i organisasjonen å observere og danne seg et bilde av kunden for å kunne tilby vedkommende det de ønsker og komme med best mulige råd og innspill om materialer, farger og ikke minst alle detaljene. - Man blir veldig oppmerksom pa små finesser vi begge kan ha glede av i prosessen, forteller han.
Dette gjøres hos en av deres rundt 130 forhandlere i 50 land, og ikke minst hvis man blir invitert til et av deres fire Private Offices, i Dubai, Shanghai, Seoul og New York, i tillegg til det på fabrikken i Goodwood.
– Man lærer mye om ulike kulturer. Som indiske menn som vil holde deg i hånden som et symbol på vennskap og tillit, til svært høflige asiatiske ritualer for utveksling av visittkort. Djevelen ligger i detaljene, men også i forståelsen og respekten for andre kulturer, sier Tegneby.
Inngangsbilletten
Et eget program for brukte biler kalt Provenance er for mange inngangsbilletten til Rolls-Royce-verden. Flere av de har senere blitt noen av deres beste kunder og kjøpt med en rekke spesielle nye Rolls-Royce.
– På linje med Porsche antar vi at rundt 70 prosent av alle Rolls-Royce produsert fortsatt ruller på veiene. Mange biler har også en spesiell historikk, så det er noe å velge i for alle, fremholder Fredrikstad-mannen.
Mye tilbehør
I tillegg til bilene tilbyr Roll-Royce en rekke livsstilsprodukter til sine kunder. Sist ut, et sjakkbrett inspirert av kundens bil til 400.000 kroner og et koffertsett gjerne tilpasset bilen til tilsvarende beløp. Du kan også bestille et pikniksett til en halv million, eller noe enklere som halsbånd og lenke til hunden – da i samme skinn og detaljer som bilen.
Mer eller mindre subtile Bespoke-detaljer kan dessuten integreres i bilen og enkelte får spesiallaget helt egne biler (Coachbuild) med priser som ryktes å beløpe seg til 30 millioner pund (sic). Dette vil selvfølgelig ikke Rolls-Royce kommentere, men når vi vet at diamantstøv har vært brukt i lakken, som kan være opptil 30 lag tykt, er det langt fra utenkelig at sluttsummen i hvert fall er et høyt tosifret millionbeløp i norske kroner.
Da er det på sin plass og trekke frem enda et Henry Royce-sitat: «The quality will remain when the price is forgotten».
Yngre kunder
Det har samtidig skjedd mye med Rolls-Royce-kundene de siste årene. I 2010 var gjennomsnittsalderen 56 år, nå er den 43. Tidligere satt de fleste eierne i baksetet, nå kjører de selv.
Gjennomsnittskunden har for øvrig syv biler i garasjen og prisen på bilen er ikke det viktigste, da de vet hva de får.– En kuriositet er om vi øker prisen på enkelte detaljer og spesielle løsninger, fordi de er krevende med dyrbare materialer, stiger gjerne etterspørselen, forteller Marius Tegneby.
Noe for økonomer å klø seg i hode over med andre ord.
Les også: Når bør du egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.