Bil
Oslo er Norges minst bilavhengige by: – Langt fra nok
Selv om det relativt sett er få bileiere i Oslo, ønsker byråd Lan Marie Berg at enda færre skal eie bil.
I Oslo finnes det kun 0,38 biler per innbygger, langt lavere enn landssnittet på 0,51. Det viser en statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Det er gledelig, men plass er fortsatt et knapphetsgode i byen. Biltrafikken i Oslo går ned, men langt fra nok, sier byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) til ABC Nyheter.
Oslo har sjette lavest biltetthet av alle kommunene i Norge. Ifølge Den nasjonale reisevaneundersøkelsen skiller Oslo seg ut ved at byen har en lavere andel innbyggere som kjøper bil, og en lavere andel som tar førerkort enn landssnittet.
– Det er gledelig at stadig flere velger bort bilen. Oslo, som mange andre byer, har blitt bygd på bilens premisser i alt for mange år. Det har ført til dårlig luft, høye klimagassutslipp, utrygge skoleveier, få og dårligere sykkelveier og at både biler, busser og trikker står og stanger i kø. Sånn kan vi ikke ha det, sier Berg.
– Hvorfor trenger Oslo å få ned biltrafikken når byen er blant kommunene med færrest biler per innbygger?
– Biltrafikk er den største kilden til både klimautslipp og helsefarlig luftforurensning i Oslo, så vi er helt avhengig av å redusere biltrafikken for å løse disse problemene. Mindre kø, kork og kaos på veiene betyr at næringsliv og andre som virkelig trenger bilen kommer seg raskere frem.
Les også: Disse ti kommunene er mest bilavhengige i Norge
Stavanger flest biler av storbyene
De tre andre store byene ligger også under landssnittet på antall biler per innbygger.
- 6. lavest biltetthet i landet: Oslo – 0,38 biler per innbygger og 2,6 innbyggere per bil.
- 17. lavest biltetthet i landet: Bergen – 0,41 biler per innbygger og 2,4 innbyggere per bil.
- 23. lavest biltetthet i landet: Trondheim – 0,43 biler per innbygger og 2,3 innbyggere per bil.
- 30. lavest biltetthet i landet: Stavanger – 0,45 biler per innbygger og 2,2 innbyggere per bil.
Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI) Aud Tennøy sier bilavhengighet - hvor nødvendig det er å ha bil for å få hverdagen til å gå opp - er en viktig faktor for hvor stor andel av befolkningen som eier en.
– I større byer bor mange sentralt med god tilgang til kollektivtransport, og det er enkelt å sykle og gå. Slike steder er det lettere å klare seg uten bil. Det er derfor ikke overraskende at Norges fire største byer har lavere biltetthet enn landssnittet, sier Tennøy til ABC Nyheter.
Les også: Dette kreves for å elektrifisere et lands bilpark
Mål om at færre skal eie og kjøre bil
Stavanger har en høyere andel biler per innbygger enn de andre storbyene i Norge. Ordfører Christine Sagen Helgø (H) sier det er et mål å redusere biltetthet og bilavhengighet i byen.
– Det har vært typisk for vår region at vi er veldig bilbaserte. Vi har et næringsområde som ligger utenfor byen som veldig mange kjører til som gir mange jobbreiser med bil, sier Helgø til ABC Nyheter.
Les også: Bompenger har skapt opprør i Norge: Derfor krangler partiene
Ordføreren sier bymiljøavtalen for Nord-Jæren som kom på plass i oktober i fjor, er viktig for å få ned bilbruken i Stavanger.
– Etter at bymiljøpakken ble innført har biltrafikken blitt redusert med seks prosent. Antall kollektivreisende har økt med 11 prosent, og antall syklister har økt med 60 prosent.
Helgø fortsetter:
– Det er et mål å få flere over til å bruke kollektiv, gå eller sykle. For denne regionen er i vekst. Vi har utfordringer med kø, men det er også et miljøproblem. Med færre biler får vi renere luft. Det er viktig for oss å få færre til å kjøre bil.
– Tror du vi vil se en endring i tallene i denne statistikken for Stavanger i årene fremover?
– Det er jeg helt overbevist om. Vi ser allerede at antall husstander i Stavanger uten bil har økt fra 12 prosent til 16 prosent på fire år. Det er ganske mange husstander som har to biler, men antall husstander som ikke har bil øker.