Motor
Ole Ertvaag: Punger ut 160 millioner for tre legendariske Ferrarier
Bilgale Ole Ertvaag har med sine tre siste kjøpt fullført den helligste rekken av Ferrarier. Nå teller samlingen 27 superbiler verdt 650 millioner.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Madlamannen Ole Ertvaag er grunnlegger av Hitecvision og en av Norges rikeste menn, med en formue på 16,5 milliarder kroner. Han er også landets desidert største samler av supersportsbiler. Som han selv har uttalt gjentatte ganger: «Jeg er helt vill etter biler!»
Favorittmerket er Ferrari, og Ertvaags samling av biler fra det prestisjefylte italienske merket er i verdensklasse. Han har 18 stykker stående i garasjen, fra splitter nye SP3 Daytona og SF90 XX til klassikere som 275 GTB og 365 Daytona. Alle er på norske skilter.
Men ingen Ferrari-samling er komplett uten de fem ettertraktede «Big 5»-bilene. Dette er Ferraris crème de la crème fra de siste førti årene. De raskeste, mest eksklusive og dyreste modellene for de viktigste og mest kresne kundene.
Ertvaag har lenge hatt to av de fem bilene i garasjen. Hans rød 2004-modell Ferrari Enzo med 650 hestekrefter fikk norske skilter i 2017. Hans grå 2015-modell Ferrari LaFerrari med 6,3 liters V12 hybrid og 963 hestekrefter ble registrert i 2022.
Nå har Ertvaag fullført den hellige femenigheten. Denne våren har han nemlig handlet eksemplarer av hver av de gjenstående «Big 5»-bilene. En 1996-modell Ferrari F50, en 1990-modell Ferrari F40 og en Ferrari 288 GTO fra 1985. Han har trolig betalt rundt 160 millioner kroner for de tre samlet.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Tre legender
Vi starter med den mest ikoniske. Ferrari F40 er for mange verdens mest kjente superbil, og den siste bilen Enzo Ferrari personlig godkjente før hans bortgang. Med en 3,9 liters V8 med to turboer og 471 hestekrefter, var F40 den første serieproduserte bilen med en toppfart på over 200 miles per hour (322 km/t). Etterspørselen var så enorm at 1.311 biler ble bygget, tre ganger mer enn planlagt.
Ertvaags nykjøpte eksemplar ble registrert i juli, og er i den ikoniske rødfargen Rosso Corsa med røde stoffseter. Bilen har rullet 19.100 kilometer og ble handlet fra Formula Automobile i København, som annonserte bilen for 2,7 millioner euro, rundt 32 millioner kroner, i fjor høst. Med norsk merverdiavgift gir dette en pris på 40 millioner kroner.
Ferrari F50 fikk til sammenligning en mer lunken mottakelse da den ble annonsert, men har siden virkelig tatt av i popularitet. V12-motoren på 4,7 liter er en videreutvikling av motoren i Ferraris Formel 1-bil fra 1990, kjørt av verdensmesterene Alain Prost og Nigel Mansell. 513 hestekrefter og en manuell girkasse gjør kjøreopplevelsen helt unik, og de 349 eksemplarene bygget har sett en eksplosiv prisvekst de seneste årene.
Også denne bilen kjøpte Ertvaag av den danske Ferrari-forhandleren. Det røde eksemplaret har rullet 10.400 kilometer og ble kjøpt off-market til ukjent pris. Trolig snakker vi over 50 millioner kroner før moms, som tar prisen opp til omtrentlig 65 millioner kroner. Bilen kom på skilter i april.
Ingen Ferrari-samling er komplett uten ett av de 272 eksemplarene laget av 288 GTO, som i utgangspunktet var bygget som en homologeringsspesial for Gruppe B-racing. Bilen er utstyrt med en turboladet 2,9 liters V8 med 400 hestekrefter, og var den første Ferrarien med den legendariske GTO-betegnelsen siden den mytiske 250 GTO, en av verdens mest ettertraktede biler.
Det røde eksemplaret Ertvaag har kjøpt, måtte han helt til Canada for å finne. Der handlet han av luksusbilforhandleren Automobiles Etcetera i Montreal, som annonserte den til 4,5 millioner dollar, eller 46 milloner kroner. Om dette var summen Ertvaag måtte ut med, snakker vi rundt 55 millioner med norsk moms. Bilen, som fikk skilter i mars, er kun kjørt 5.300 kilometer på 40 år.
Les også: Eksperten forklarer hva du ikke må gjøre når du lagrer dekkene dine.
Fremst i køen
– Ferrari er anerkjent som et av verdens sterkeste merkenavn. At vi i Norge har en samling av gullrekken som gir den høyeste statusen man kan få hos Ferrari, er noe helt unikt.
Det sier Herman Smidt, en av Norges fremste Ferrari-eksperter.
– Det er kun bygget 272 eksemplarer av 288 GTO i hele verden, så av alle de hundretusener av Ferrarier bygget er det kun mulig med 272 samlinger av «Big 5».
Smidt påpeker at Ferrari som merke har vært gjennom store endringer siden de ble børsnotert i 2015. Mer fokus på individualisering og volumproduksjon har drevet opp marginene, samtidig som popularitetseksplosjonen i Formel 1 har skapt en lang rekke nye entusiaster. Resultatet er at Ferrari er mer ettertraktet enn på lenge, og dermed er det enda hardere konkurranse om de mest eksklusive bilene.
I fjerde kvartal kommer nye Ferrari F80, arvtakeren til LaFerrari og det nyeste tilskuddet i gullrekken, som følgelig vil bli omdøpt til «Big 6». Bilen deler hjerte med Ferraris Le Mans-vinnende 499P fra 2023, en 3 liters V6 hybridmotor som produserer hele 1.200 hestekrefter. Det skal bygges 799 eksemplarer til over 40 millioner hver, og alle ble solgt før bilen ble offentliggjort. Mye tyder på at en av disse vil havne i garasjen til Ertvaag.
– Har du de bilene som han har, er du langt frem i køen. Jeg vet ikke om noen andre nordmenn som står høyere på Ferraris liste, sier Smidt.
Handler med Haaland
Selv om Ferrari er favoritten, har Ertvaag en bred og variert garasje med en rekke merker og årganger representert. Totalt inngår 27 sportsbiler, til en estimert verdi på 653 millioner kroner. Samtlige av bilene er på skilter, og Ertvaag har vært tydelig på at bilene kjøres jevnlig.
Sammen med fotballstjernen Erling Braut Haaland fikk han i mai overlevert en Mercedes-AMG One til 35 millioner. Supersportsbilen har samme motor som merkets Formel 1-bil fra 2016, som spytter ut hele 1.000 hestekrefter fra en V6 og fire elektriske motorer. Denne er, i likhet med flere av Haalands sportsbiler, registrert i Luxembourg.
Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Duoen har også en Bugatti Tourbillon i bestilling, for 55 millioner. Den vil gå hånd i hånd sammen med Ertvaags to andre Bugattier: en 2018-modell Bugatti Chiron, som han handlet i fjor for rundt 40 millioner, og en 2008-modell Bugatti Veyron. Begge er utstyrt med en 8 liters W16-motor med henholdsvis 1.500 og 1.001 hestekrefter. Han har også en Porsche 918 Spyder fra 2015, og en Porsche 911R fra 2016.
Det er ikke bare nye biler det går i. Ikonet Mercedes 300SL fra 1955 er i garasjen, sammen med et eksemplar av James Bond-bilen Aston Martin DB5 fra 1964 og en 1992-modell Porsche 911 ombygget av Sooner. Ertvaag selv har uttalt at favorittbilen i garasjen er hans 1969-modell Lamborghini Miura.
Interessant nok har han også hatt de tre eksklusive Ferrariene i garasjen tidligere. Både 288 GTO, F40 og F50, i andre eksemplarer enn de han nå har handlet, inngikk i samlingen frem til 2015. Da ble de tre, sammen med en rekke andre biler fra samlingen, solgt ut av Norge.
Ole Ertvaag har gjennom 35 år bygget Hitecvision, Norges største oppkjøpsfond, med hovefokus på olje- og gassinvesteringer, og i nyere tid grønn energi. Der har han skapt en formue på 16,5 milliarder kroner, som gjør han til Norges 15. rikeste mann.