Biltest
Nye BMW M5 Stajonsvogn: Skikkelig kupp
15 år etter at den forsvant fra prislistene er BMW M5 Touring tilbake. Er den et meningsløst blaff, eller familiebilen du alltid har drømt om?
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Det er ingen lyd. I alle fall ikke på utsiden. Befinner du deg bak rattet hører du en dyp, dempet dur – en datalyd som skal minne om en V8.
Nye BMW M5 Touring er en ladbar hybrid som betyr at den starter med elektrisk fremdrift når du setter deg inn.
Et kjapt trykk på en av de røde knappene på rattet gir heldigvis den ekte V8-lyden du lengter etter.
Spørsmålet er om denne ekstreme familiebilen med over 700 hestekrefter er verdt over to millioner kroner. Pengene har du tjent på hardt arbeid for ekle klienter, krevende pasienter eller umulige kunder. Skal du gidde å strekke deg til en M5 Touring?
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Slik ble den til
BMW M5 har fraktet sementfabrikkeiende tyskere med strenge blikk og dårlig tid i 40 år. Mellom grå storbyer har de stormet Autobahn. Det var i 1984 Münchens bilstolthet turte å ta steget fra M535i – i seg selv en ganske raust motorisert sedan med 3,4-liters rekkesekser og friske 218 hestekrefter – til første generasjon M5.
Motoren fra sportsbilen M1 ble skohornet ned i den forholdsvis anonyme M5 og 286 hestekrefter kunne slippes løs.
Finanskrise og magrere tider gjorde ikke det neste fremskrittet så stort. 2. generasjon M5 fikk først 315 hestekrefter som senere ble jekket opp til 340 med 3,8-liters slagvolum. Fortsatt fra en rekkesekser.
Audi hadde sine alternativer, S4/S6 med 2,2-liters turbofemmer eller 4,2-liters V8, og den Porsche-bygde Mercedes-Benz 500 E med 5,0-liters V8 og 326 hestekrefter var et naturlig valg, selv om den var ultradyr og sær.
I et forholdsvis bedagelig tempo utviklet Audi, Mercedes-Benz og BMW sine respektive modeller, men i litt forskjellige retninger. Mercedes, som tidligere hadde ganske liten interesse for sportslige business-sedaner, begynte å få tettere bånd til AMG som på slutten av 90-tallet fortsatt ikke var en integrert del av selskapet.
BMW lanserte nevnte 3,8-liters M5 som stasjonsvogn i 1994 mens Mercedes-Benz (210) E 55 AMG kom skliende inn med sin digre bakluke like før år 2000.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Motorkappløpet
Så skjedde det noe som skrudde opp temperaturen. Audi lanserte sin RS 6 med ekstreme 450 hestekrefter fra en bi-turbo 4,2-liters V8, Mercedes-Benz slo til med sin legendariske M113K-motoriserte E 55 AMG med 476 kompressorladede hestekrefter og BMW hadde for lengst parkert rekkesekseren. I M5 satt det en 5,0-liters V8 med 400 hestekrefter og 500 Nm.
Motoreffektkappløpet kom for alvor i gang på midten av 2000-tallet og ingen ville gi seg.
BMW svarte Mercedes-Benz og Audi med en ny 5,0-liters selvpustende V10 på 507 hestekrefter i 2005. Audi tok fullstendig av med sin turboladede 5,2-liters V10 på hele 580 hestekrefter og Mercedes-AMG lanserte en helt ny generasjon selvpustende V8-ere på 6,2 liter, som pussig nok alltid har hatt navnet «63».
Derfra økte effekten på nye sedaner og stasjonsvogner opp til 612 hestekrefter for Mercedes-AMGs del, 630 fra Audi og 635 hestekrefter hos BMW med spesialversjonen av forrige generasjon BMW M5 CS.
Finansavisens vurdering av ny BMW M5 Touring
Tekniske data og pris på nye BMW M5 Touring:
Nytt skille
Det spesielle med nye M5 og M5 Touring er at de markerer nok et skille. Som da de tre store alle hadde V8 på samme tid på tidlig 2000-tall, og V10 ble en greie like etterpå.
Nå er det de ladbare hybriders tid, og BMW er på en måte først ute selv om Porsche allerede har sin Panamera Turbo S E-Hybrid med 782 hestekrefter.
I BMW M5 Touring er det 727 «systemhestekrefter», som det gjerne kalles. Dette er den kombinerte motoreffekten fra både elmotoren foran åttetrinnsautomaten og V8-motoren under panseret. Betraktes forbrenningsmotoren alene er motoreffekten tilbake på 2010-nivå med «bare» 585 hestekrefter.
Om penger og plass ikke spiller noen rolle, er Porsches ladbare motstykke sammenlignbar, men i Norge koster den for tiden 3.027.827 kroner før utstyr. Pressebilen du ser på bildene har ekstrautstyr for ca. 300.000 kroner og starter på like under to millioner kroner.
Audi har ikke presentert sin nye RS 6 ennå, en bil som ryktes å få en V8-drivlinje fra Porsche, lignende den i nye M5.
Mercedes-AMG selger for tiden sin sekssylindrede E 53 4Matic med 612 hestekrefter, i påvente av en ny E 63-arvtaker som muligens beholder rekkesekseren. Vil noen av disse få 750 hestekrefter? Eller kanskje det fleskes til med over 800?
Gløtter du bort på Lamborghini, som benytter Porsches drivlinje i SUV-en Urus med 800 hestekrefter, kan det tenkes at motoreffektkappløpet lever i beste velgående. Det står i så fall på vilje.
Kritikkverdig
Bak rattet i M5 Touring er det lett å finne seg til rette med alle disse tankene. Du føler ikke at du går glipp av noe ved å være her, snarere enn å vente på det Mercedes-AMG og Audi måtte finne på.
Med sin mektige systemeffekt skal M5 Touring ta deg fra 0 til 100 km/t på herlige 3,6 sekunder, og på vei til Kvitfjell en glatt dag senere i år vil det være mer enn nok. Også på sommerføre er det mye som tilsier at motoreffekten tilfredsstiller. Den har tross alt 1.000 Nm.
BMW M5 har allerede fått litt kritikk for å ikke være luksuriøs nok, og det er kanskje en større bekymring enn den ladbare hybriddrivlinjen. Dashbordet kan ikke bestilles skinntrukket, det er ikke mulig å åpne soltaket og servolukking av dørene er tatt av ekstrautstyrslisten.
Ikke de helt store manglene, kanskje, men litt trist er det likevel å tenke på at en av Münchens absolutte toppmodeller fremstår litt gjerrig.
Hvor er det myke, tykke skinnet og elegansen du før tok som en selvfølge? Dessverre ikke lett å finne i en ny M5 stasjonsvogn, men setene foran er i alle fall svært sportslige og på samme tid komfortable.
Så langt går den på strøm
En annen bekymring, som muligens er av mer graverende art, er den enorme vekten. Hele 2.500 kilo veier M5 Touring før du har satt deg inn. Det er på alle måter ubegripelig mye, men forklaringen er at du drar rundt på et 18,6 kWh stort hybridbatteri.
Helelektrisk kjøring er over etter ganske brukbare 66 kilometer, men nevnte Mercedes-AMG E 53 har 100 kilometers rekkevidde.
Hvorfor holdt ikke BMW seg til oppskriften gamle M5 fikk mye skryt for? Før fikk du en V8 i snuten, firehjulsdrift og snaue to tonn vekt. Begrunnelsen er at stadig strengere krav til utslipp visstnok ikke muliggjør dette, men da burde noen kanskje fortelle det til Land Rover, som selger Defender Octa og Range Rover Sport SV med BMWs V8 på 635 hestekrefter uten noe hybridbatteri.
Ikke like komfortabel som...
Ja, vekten er høy, men trøsten er at nye BMW M5 Touring likevel fremstår som en morsom bil på vanlig vei. Tyskerne har vært gode på å få deg til å glemme vekten, og tar du plass bak rattet vil du raskt få lyst til å kaste bilen inn i skarpe svinger. Veigrepet er mesterlig og underholdningsfaktoren stor.
Sammen med den forlokkende V8-lyden og en akselerasjon som kiler i magen, er M5 fortsatt et mesterverk.
Også når du ikke skal kjøre fort, er M5 en høyst velfungerende familiebil.
Det er en mørk og kjip tirsdag i oktober, du er sur, sulten og på vei hjem fra tannlegen. Det er ingen tvil om at en M5 er langt stivere enn din svigerfars Audi e-tron med luftfjæring, men behagelig nok til at du ikke irriterer deg på slike vanlige dager. Fartshumpene i Holmenkollen overlever du nok.
På langtur, de gangene du ikke prøver å gjøre passasjerene kvalme, kan det regnes med et gjennomsnittlig bensinforbruk på nærmere 0,75 liter på mila. Mer om du ikke bryr deg og setter bilen i Sport.
Konklusjon
At BMW nå – etter 15 år uten M5 stasjonsvogn i prislistene – velger å tilby den praktiske karosseriformen, er gledelig. Den smakfulle spesialfargen Oxford green metallic koster rampete 59.500 kroner ekstra, men gjør i det minste at bilen fremstår litt mer spesiell.
Med 500 liter bagasjerom er den like praktisk som en vanlig 5-serie, og med firehjulsdrift kan du brøyte deg frem på hytteveiene slik en M5-eier gjør ellers i livet.
Vil du ha lyden av en V8, plass til familien og ikke sitte høyt, har du uansett ikke så mange valg, for sammenlignet med en Porsche Panamera fremstår M5 Touring som et skikkelig kupp. Mercedes-AMG E 53 gir mange hestekrefter, men V8-en mangler og startprisen på 1,4 millioner kroner bykser mot en forsiktig utrustet M5 når ekstrautstyret lastes på.
Konklusjonen er derfor at BMW M5 fortsatt er en drømmebil folk snur seg etter, peker på og lar seg fascinere av. Er du opptatt av motor og moro vil du stortrives her, men et mer påkostet interiør er ikke å forakte.
Hva Audi finner på med nye RS 6 blir samtidig enormt spennende.