Bil

Nå klør mange bilkjøpere seg i hodet

Aldri tidligere har det vært vanskeligere å velge bil. Mens dieselsalget stuper og elbilsalget når nye høyder, er mange fortsatt i tvil om de skal kjøpe bensin, hybrid eller elbil.

I en undersøkelse gjort for NAF svarer 48 prosent at rekkevidde eller tilgang på lading er hovedhinderet for at de skaffer seg elbil. Illustrasjonsfoto:
Publisert Sist oppdatert

– De er usikre på hva som skjer på ebil-fronten, og på hva de skal gjøre. Det kommer veldig mye nytt, blant annet biler med lengre rekkevidde. Skal jeg vente ett år eller skal jeg vente to, sier salgssjef Jarle Midtbø hos Gompens Auto i Skien til NRK.

Hittil i år er det solgt nærmere 16.000 nye elbiler i Norge. Elbilsalget vokser, men ikke raskt nok til å nå myndighetenes mål, viser beregninger fra NAF.

Hittil i år er det solgt rundt 16.000 nye elbiler i Norge. Foto: Scanpix
Hittil i år er det solgt rundt 16.000 nye elbiler i Norge.

– Folk er motiverte til å kjøpe elbil, og det er lange ventelister på de mest attraktive modellene. Men bilenes rekkevidde og tilgang på trygg lading er fortsatt et hinder for mange, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

Det må selges 5.500 nye elbiler hver måned i løpet av 12018 for at politikerne skal nå målet om at det kun skal selges nye nullutslippsbiler fra 2025.

Les også: Nå blir det 16.000 kroner i «vrakpant» på over 400.000 biler

Diesel-kutt gjør at flere mister jobben

Venter på avklaring

Mens bilkjøpere venter på avklaring om rekkevidde, nullmoms på hjemmelader og parkeringsplasser med ladepunkter, velger mange å sitte på gjerdet.

Dermed har antall som velger å lease biler økt.

– Det har aldri vært mer risikabelt å kjøpe ny bil som nå for markedet er så usikkert, sier Knut Skogstad i Broom.no til TV2.

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeninge.n Foto: Aksel Jermstad/ elbil.no
Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeninge.n Foto: Aksel Jermstad/ elbil.no

Ifølge kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Elbilforeningen er en av de største utfordringene nå de lange ventelistene på biler med lang rekkevidde. Noen må vente opptil ett år.

Men blir du sittende for lenge på gjerdet, kan det bli dyrt.

– Hvis du lurer på å bytte bil, så gjør det iallfall i år, for vi vet at avgiftene sannsynligvis kommer til å gå en del opp, sier salgssjef Jarle Midtbø i Gumpens Auto i Skien til NRK Telemark.

Les også: – Bilkjøperne blir holdt for narr

Rekkevidde og lading

I en undersøkelse gjort for NAF av InFact, svarer 48 prosent at rekkevidde eller tilgang på lading er hovedhinderet for at de skaffer seg elbil.

– Rekkevidden på bilene som kommer framover blir svært god. Derimot tror jeg ikke politikerne helt skjønner lade-alvoret. Det bygges langt fra nok ladere. Det må bygges 1.600 hurtigladepunkter bare i 2019, viser våre beregninger. Det er like mange hurtigladere som det finnes i dag til sammen, sier fungerende kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal.

Les også: Hver fjerde nye bil er elbil

– Dieselbilen er død om syv år

– Eventyrlig vekst

1. oktober i fjor økte satsene i bomringen i Oslo. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden. Foto: NTB scanpix
1. oktober i fjor økte satsene i bomringen i Oslo. Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden.

I løpet av det siste året har antall elbiler som passerer bomringen i Oslo, økt med 50 prosent.

– Denne veksten er helt eventyrlig, og viser at elbil-revolusjonen for alvor er i gang i Oslo. Dette bekrefter at endringene i bomringen fungerer, og at det nytter å være offensive på å legge til rette for elbiler. Nå er det viktig at vi fortsetter å satse stort på å legge til rette for at flere skal kunne bytte bil, sier byråden for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) til Dagsavisen.