MC
Nå dukker motorsyklistene opp i blindsonen
– Både MC-entusiaster og bilførere må være ekstra oppmerksomme på hverandre.
Selv om vinteren ikke har sluppet helt taket ennå, er synet av gule hestehov som trenger seg opp mellom brunt gress og stein i veikanten et sikkert tegn på at våren omsider er her. Et like sikkert tegn er lyden når menn og kvinner tar sine første famlende turer på en for anledningen blankpolert tohjuling.
Samtidig betyr det at en ny trafikantgruppe har returnert på veiene etter en lengre vinterdvale. Overgangen fra vinter til vår betyr usikkert veigrep for MC-førere, og i fjor mistet 19 motorsyklister livet på norske veier, melder Trygg Trafikk.
Pass godt på blindsonen
– Et økende antall motorsyklister på veiene er et sikkert vårtegn. Men det gjør også at både MC-entusiaster og bilførere må være ekstra oppmerksomme på hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.
Forsikringsbransjen har fått meldt 1.638 personskader på førere av lett og tung motorsykkel, og moped, de siste fem årene, 21 prosent av dem i april og mai.
– Spesielt bør du passe godt på blindsonen før du skifter felt i rushtiden. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, fortsetter Ytre-Hauge.
Les også: MC-fører (60) filmet sin egen villmannskjøring
Jo flere, desto tryggere
Når du nå børster støv av motorsykkelen din må du først og fremst være klar over at det er noen måneder siden sist du satt på sykkelen. MC-kjøring er såpass krevende at du må vedlikeholde ferdighetene dine.
– Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
– Gå gjerne sammen med andre MC-venner du har og frisk opp kjøreferdighetene. Det er både sosialt og en trygg måte å luke ut rustenheten på, supplerer Frende-eksperten.
Både Frende Forsikring og Trygg Trafikk varsler om at vei- og føreforholdene kan være skumle for motorsyklister de første vårukene.
– I år som i fjor, ligger det igjen grus og rester etter vinterfesten på veiene og det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggepartier, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
Les også: Batterirevolusjon kan gjøre elbilene billigere de neste årene
Ansvaret går begge veier
Det er viktig at sykkelen er i god stand etter vinterdvalen, at førerne ikke blir for ivrige i starten og at det brukes tilstrekkelig beskyttelsesutstyr.
– Det er også viktig at både MC- og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som håper hensynet går begge veier utover våren og sommeren.
Som MC-fører skal ha en god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker er det mest essensielle.
– Gå over utstyret når du tar det frem igjen etter vinteren. Det er viktig å sjekke at utstyret er intakt og ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist, sier Roger Ytre-Hauge.
Les også:
Oslo-pendling med elbil kan koste 71 kroner innen 2025
Volvo XC40 T5: Denne blir starten på en stor offensiv
Her er bilen som vant verdens tøffeste rally