Russlands siste sidevogn-maker seiler på retrobølge

Her i Ural finnes den siste produsenten av sidevogn til motorsykkel i Russland.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er stadig færre i verden som fremstiller sidevogner. I byen Irbit holder imidlertid Russlands siste selskap stand, takket være økt amerikansk retro-interesse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens den tidligere figurerte på plakater og i klassiske filmer, er sidevogn blitt et stadig sjeldnere syn i dag. Kjøretøyet på ett hjul, som monteres på siden av en motorsykkel slik at de sammen utgjør en sidevognsekvipasje, var tidligere et populært transportmiddel. I dag er det stadig færre som produserer sidevogner.

Men fremdeles er det liv i en gammel russisk kjempe.

Verdens mest produserte

Ved foten av Sibirs endeløse sletter ligger den lille handelsbyen Irbit. Her har russiske IMZ-Ural produsert tunge motorsykler med sidevogn siden fabrikken ble flyttet dit fra Moskva i 1939, i frykt for at den skulle bli rammet av tyske bombefly.

Opprinnelig var Ural en tysk BMW fra 1938 som datidens sovjetrussiske myndigheter skaffet fem eksemplarer av - som de deretter demonterte og kopierte.

IMZ-Ural motorsykkel med sidevogn.
IMZ-Ural motorsykkel med sidevogn.

I dag er Ural den siste fabrikken i Russland som produserer sidevogner. Under Sovjettiden nøt de monopolsituasjon, og etter andre verdenskrig er det blitt laget mer enn 3,2 millioner eksemplarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med Sovjets sammenbrudd i 1991 og påfølgende nedgang i landets økonomi, så det imidlertid svært alvorlig ut for Ural.

– Innkjøpskraften til den russiske befolkningen falt kraftig på 1990-tallet, og vi produserte flere motorsykler enn vi klarte å selge, forklarer assisterende utviklingsdirektør for Irbit Motorcycle Factory, Eduard Miller, til nyhetsbyrået AP.

Les også: Plukket opp Bruce Springsteen i veikanten

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elendig kvalitet

Selskapets redning kom fra uventet hold - en boom i etterspørselen etter sidevogner i USA har sørget for at virksomheten har kommet seg tilbake på bena igjen. Siden 1993 har produsentene eksportert motorsykler til USA med stort sett positiv tilbakemelding. Men for å lykkes var det nødvendig å gjøre endringer.

Etter vestlig standard har Ural vært forbundet med elendig kvalitet, blant annet plukket norske Ural-importører ned syklene og gikk grundig over dem før salg. Det ble gjort en rekke forbedringer, blant annet ble trommelbremser erstattet med skivebremser, forgasseren forsvant på tegnebordet og sidevognen har nå en drivaksel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Satt ved siden av sin sovjetiske forgjenger, skiller dagens Ural seg drastisk. For selv om sykkelen fortsatt gir inntrykk av å være en veteran av den gamle skolen med sine nesten 360 kilo metall i Sovjet-stil, kan den nå vise til økt pålitelighet og ytelse lik den man finner hos en moderne motorsykkel.

De viktigste fordelene er dog intakt: Den har sidevogn, bakgir og mulighet til å ta seg frem de fleste steder.

Les også: MC-fører (60) filmet sin egen villmannskjøring

(Saken fortsetter under)

Ural Gear Up Sahara. Foto: Wikimedia
Ural Gear Up Sahara. Foto: Wikimedia

Ikke råd til å kjøpe nye

I dag produserer Irbit-fabrikken cirka 1.500 kjøretøy i året, hvorav 95 prosent selges i Europa og USA. Urals suksess har i sin tur hatt smitteeffekt for de som lever av å restaurere de gamle sovjetiske fremkomstmidlene, deriblant Alexander Myasnikov som er en av regionens største renovatører med oppussingsgarasje i Jekaterinburg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Folk føler på nostalgien, og det er en viss etterspørsel for brukte, men renoverte, Ural-motorsykler, sier han til AP.

Ural 650 Sportsman sidevogn
Ural 650 Sportsman sidevogn

Myasnikovs sykler er spesielt etterspurt blant lokale innbyggere som lever på et stramt budsjett. Den økte interessen for Ural i Vesten, samt forbedringene som er blitt gjennomført, har gjort at mange russere ikke har råd til å kjøpe seg ny.

I nabobyen Artyomovskij kjører Maksim Karfidov omkring på en Ural produsert i 1974 som han arvet etter sin far.

– Til tross for at det er vanskelig å finne reservedeler, er den fremdeles verdifull for å kunne komme seg rundt i byen. Mange innbyggere vil fremdeles komme til å måtte kjøpe brukt ettersom de ikke har råd til å kjøpe nytt, forteller Karfidov.

Les også:

Volkswagen legger Ducati-salg på is

Motorsyklister raser etter P-avslag i Oslo