Mobil-fellene: – Mange betaler for tjenester de ikke bruker

Nordmenn er for trofaste mobilkunder – og det koster. Ifølge Nkom kan en vanlig familie spare flere tusen i året på å velge et billigere abonnement.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet mener nordmenn bytter mobilabonnement for sjeldent.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken inneholder annonselenker som gir ABC Nyheter inntekter

I vår livsstil-seksjon har noen av sakene annonselenker, som fører til butikker hvor du kan kjøpe produktene vi har omtalt, eller til tjenester som lar deg sammenligne priser. Når du klikker på en av disse lenkene, får ABC Nyheter annonseinntekter. Disse lenkene er alltid merket. Annonselenkene er valgt fordi vi mener de er relevante og nyttige, og det er våre medarbeidere som bestemmer hvilke saker vi skal skrive om og hvilke produkter som skal omtales.Vårt mål er alltid å guide deg til det mest relevante innholdet og de beste produktene. Annonsørene påvirker ikke innholdet i sakene.

Inger Vollstad, seksjonssjef i Nkom

Norske mobilkunder er lite villige til å bytte abonnement, og mange ender derfor opp med å betale mer enn de trenger. Det viser statistikk og erfaringer fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Ifølge Nkom har bare 26 prosent av befolkningen byttet mobilabonnement i løpet av de siste to årene. Det lave tallet bekymrer myndighetene.

– Sluttbrukere er lite prisbevisste og lite villige til å bytte. Mange er fornøyde med den operatøren de har, forklarer Inger Vollstad, seksjonssjef i Nkom.

Ubevisst forbruk koster

Mange forbrukere tror det er liten forskjell mellom mobilabonnementene som tilbys, og er ikke spesielt opptatt av pris.

– Vi ser at mange kunder er svært lojale, særlig kundene til de etablerte tilbyderne, sier Vollstad til ABC Nyheter. 

30GB til kun 249 kr

Sommerkampanje 30GB

FolkePakka 30 GB + Fri Tale og SMS. Kampanje frem til 31.august.
Sjekk tilbudet hos OneCall

Hun påpeker at dette svekker forbrukernes insentiv til å holde seg oppdatert eller bytte.

Dårlig oversikt over eget forbruk er en vanlig felle.

– Dersom du ikke er bevisst ditt eget forbruk og hvilke tjenester du betaler for, går du glipp av muligheten til å bytte til alternativer som passer ditt behov bedre og som kan gi deg en bedre pris, sier Vollstad.

Det er særlig enkelte typer tjenester nordmenn betaler for uten å bruke.

– Vårt inntrykk er at mange betaler for mer data og større hastigheter enn de egentlig trenger, utdyper hun.

gratis sammenligningstjeneste

Finn beste mobilabonnement for deg

Sjekk hvilket abonnement som er best for deg

Store summer å spare

Det er potensielt mye å hente på å gjøre et bytte, særlig for større husholdninger.

– Vi har tidligere vist til at en familie på fire som ønsker ubegrenset data kan spare om lag 5000 kroner per år på å velge abonnement fra en av utfordrerne i markedet, sier Vollstad. Hun legger til at gevinsten kan bli enda større dersom man også går gjennom hvilke tjenester man faktisk har behov for.

Økt byttefrekvens styrker konkurransen

Nkom mener at forbrukernes atferd er avgjørende for å sikre reell konkurranse i mobilmarkedet.

– Vi ser at utfordrere til de etablerte netteierne tilbyr mobilabonnement med samme dekning som de etablerte netteierne til lavere priser. Likevel forblir deres markedsandeler stabile og relativt lave, sier Vollstad. Hun understreker at for at disse utfordrerne skal lykkes, må flere forbrukere være villige til å prøve nye tilbydere.

Samtidig erkjenner hun at endringer tar tid:

– Arbeidet med å tilrettelegge for konkurranse er et langsiktig arbeid. Det finnes ikke raske løsninger, avslutter Vollstad.

Slik anbefaler Nkom at du bytter mobilabonnement: 

  • Velg riktig abonnement: Kanskje finner du et bedre alternativ hos din nåværende operatør – eller hos en ny. 
  • Bestill nytt SIM-kort fra operatøren du vil bytte til. Du beholder nummeret ditt, og den nye operatøren sier opp det gamle abonnementet for deg. 
  • Bytt SIM-kort når du får beskjed. Enkelt og greit!