Mobil-fellene: – Mange betaler for tjenester de ikke bruker
Nordmenn er for trofaste mobilkunder – og det koster. Ifølge Nkom kan en vanlig familie spare flere tusen i året på å velge et billigere abonnement.


Norske mobilkunder er lite villige til å bytte abonnement, og mange ender derfor opp med å betale mer enn de trenger. Det viser statistikk og erfaringer fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Ifølge Nkom har bare 26 prosent av befolkningen byttet mobilabonnement i løpet av de siste to årene. Det lave tallet bekymrer myndighetene.
– Sluttbrukere er lite prisbevisste og lite villige til å bytte. Mange er fornøyde med den operatøren de har, forklarer Inger Vollstad, seksjonssjef i Nkom.
Ubevisst forbruk koster
Mange forbrukere tror det er liten forskjell mellom mobilabonnementene som tilbys, og er ikke spesielt opptatt av pris.
– Vi ser at mange kunder er svært lojale, særlig kundene til de etablerte tilbyderne, sier Vollstad til ABC Nyheter.
Hun påpeker at dette svekker forbrukernes insentiv til å holde seg oppdatert eller bytte.
Dårlig oversikt over eget forbruk er en vanlig felle.
– Dersom du ikke er bevisst ditt eget forbruk og hvilke tjenester du betaler for, går du glipp av muligheten til å bytte til alternativer som passer ditt behov bedre og som kan gi deg en bedre pris, sier Vollstad.
Det er særlig enkelte typer tjenester nordmenn betaler for uten å bruke.
– Vårt inntrykk er at mange betaler for mer data og større hastigheter enn de egentlig trenger, utdyper hun.
Store summer å spare
Det er potensielt mye å hente på å gjøre et bytte, særlig for større husholdninger.
– Vi har tidligere vist til at en familie på fire som ønsker ubegrenset data kan spare om lag 5000 kroner per år på å velge abonnement fra en av utfordrerne i markedet, sier Vollstad. Hun legger til at gevinsten kan bli enda større dersom man også går gjennom hvilke tjenester man faktisk har behov for.
Økt byttefrekvens styrker konkurransen
Nkom mener at forbrukernes atferd er avgjørende for å sikre reell konkurranse i mobilmarkedet.
– Vi ser at utfordrere til de etablerte netteierne tilbyr mobilabonnement med samme dekning som de etablerte netteierne til lavere priser. Likevel forblir deres markedsandeler stabile og relativt lave, sier Vollstad. Hun understreker at for at disse utfordrerne skal lykkes, må flere forbrukere være villige til å prøve nye tilbydere.
Samtidig erkjenner hun at endringer tar tid:
– Arbeidet med å tilrettelegge for konkurranse er et langsiktig arbeid. Det finnes ikke raske løsninger, avslutter Vollstad.
Slik anbefaler Nkom at du bytter mobilabonnement:
- Sammenlign priser: Bruk en pålitelig prissammenligningstjeneste. Nkom anbefaler blant annet: Tek.no, Mobiltelefoni.no, Mobilabonnement.no
- Velg riktig abonnement: Kanskje finner du et bedre alternativ hos din nåværende operatør – eller hos en ny.
- Bestill nytt SIM-kort fra operatøren du vil bytte til. Du beholder nummeret ditt, og den nye operatøren sier opp det gamle abonnementet for deg.
- Bytt SIM-kort når du får beskjed. Enkelt og greit!