Motor

Mercedes’ første robottaxi: S-Klasse får nivå 4

Mercedes-Benz går inn i robotaxi-markedet og vil ta nivå 4-automatisert kjøring i bruk i neste generasjon S-Klasse, som etter planen lanseres i januar.

Mercedes-Benz og kinesiske Momenta samarbeider med Lumo Mobility om å rulle ut et robotaxi-tilbud med S-Klasse i Abu Dhabi.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Mercedes-Benz inngår et samarbeid med den kinesiske programvareutvikleren Momenta om å rulle ut selvkjørende biler for Lumo Mobility i Abu Dhabi. Det blir Mercedes’ første satsing på robotaxier, melder Bloomberg

Ifølge en uttalelse fra Mercedes skal selskapene ta i bruk nivå 4-automatisert kjøring i neste generasjon S-Klasse, som etter planen lanseres i januar. 

Nivå 4 innebærer at bilen kan kjøre selv i definerte områder og situasjoner, uten at føreren må følge med kontinuerlig.

Utrullingen skjer for Lumo Mobility, et datterselskap av teknologiselskapet K2 Group. Lumo har fått tillatelse til å operere autonome kjøretøy i De forente arabiske emirater, med oppstart i Abu Dhabi.

Kinesisk avhengighet

Samarbeidet føyer seg inn i en trend der globale bilprodusenter i økende grad knytter til seg kinesiske programvarepartnere for å få opp farten i utviklingen av selvkjørende teknologi og holde kostnadene nede. 

Det øker samtidig avhengigheten av Kina i en tysk bilindustri som allerede er presset av hard elbilkonkurranse, svakere salg og fallende marginer.

Mens amerikanske aktører som Waymo og Cruise har ledet an i tidlige robotaxi-utrullinger, ekspanderer kinesiske selskaper som Momenta og WeRide raskt internasjonalt gjennom partnerskap med etablerte bilprodusenter. 

Momenta leverer allerede systemer til BMW i Kina, og forbereder ifølge opplysningene en robotaxi-pilot med Uber i Tyskland fra 2026.

Les også: 870.000 biler utgjør en fare på veiene

Mercedes tar kontroll på programvare

Prosjektet i Abu Dhabi skal baseres på Mercedes’ nye programvareplattform MB.OS. Plattformen gjør det mulig for partnere å bygge avanserte applikasjoner på toppen av Mercedes’ operativsystem, inkludert høyt automatisert kjøring. 

Strategien skal gi Mercedes kontroll over kjerneprogramvaren, samtidig som selskapet henter inn partnere til spesialiserte og kostbare komponenter som algoritmer for selvkjøring.