Gardermoen kåret til verdens mest punktlige storflyplass

Slår dansker, chilenere og saudiere i kampen om punktligheten.

Reisende på Oslo lufthavn Gardermoen i 2024.
Publisert Sist oppdatert

Denne saken inneholder annonselenker som gir ABC Nyheter inntekter

I vår livsstil-seksjon har noen av sakene annonselenker, som fører til butikker hvor du kan kjøpe produktene vi har omtalt, eller til tjenester som lar deg sammenligne priser. Når du klikker på en av disse lenkene, får ABC Nyheter annonseinntekter. Disse lenkene er alltid merket. Annonselenkene er valgt fordi vi mener de er relevante og nyttige, og det er våre medarbeidere som bestemmer hvilke saker vi skal skrive om og hvilke produkter som skal omtales.Vårt mål er alltid å guide deg til det mest relevante innholdet og de beste produktene. Annonsørene påvirker ikke innholdet i sakene.

Oslo lufthavn topper listen over verdens mest punktlige storflyplasser, med en imponerende avgangspresisjon på 91,22 prosent. Det viser ferske tall fra luftfartsanalyseselskapet Cirium, som overvåker millioner av flyvninger globalt hver måned.

Lufthavndirektør Thorgeir Landevaag

– Dette er en stor anerkjennelse og en felles seier for alle som jobber på flyplassen, sier lufthavndirektør Thorgeir Landevaag i Avinor.

I Ciriums rapport for mai ble Gardermoen rangert som nummer én blant alle store lufthavner i verden – flyplasser som har mellom 25 og 40 millioner seter per år. Hele 99,35 prosent av flyplassens avganger ble registrert og analysert. 18 136 flyvninger ble målt ved Oslo lufthavn i løpet av måneden, fordelt på 111 ruter og 39 flyselskaper.

Slår storflyplasser verden over

På plassene bak Gardermoen finner vi Riyadh King Khalid internasjonale lufthavn i Saudi-Arabia (89,97 %) og Santiago Arturo Merino Benitez lufthavn i Chile (89,78 %). Av europeiske storflyplasser ligger København på femteplass med 88,72 prosent punktlige avganger.

Med andre ord slår Oslo både større og mer værmessig stabile flyplasser i Sør-Amerika, Asia og Midtøsten.

– At vi klarer dette i et værutsatt land som Norge, er ekstra gledelig, sier Landevaag.

Slik ser de fem topp-plasseringene ut i den ferske rapporten.

Forøvrig er Stavanger lufthavn (SVG) rangert som nummer fem blant verdens mest punktlige småflyplasser i samme rapport, med en punktlighetsrate på 92,03 prosent for avganger.

Verdensklasse

Punktligheten ved en flyplass avgjøres ikke bare av luftrommet, men i stor grad av det som skjer på bakken.

– Gode bakkeoperasjoner er nøkkelen: innsjekk, bagasjehåndtering, tanking og vedlikehold. Dette krever tett koordinering mellom Avinor, flyselskapene og handlingselskapene. Det er dette samspillet som har gjort oss verdensledende, sier Landevaag.

Han peker også på det omfattende vintervedlikeholdet som kreves for å holde flyplassen operativ i norsk klima. Brøytemannskaper, flygeledere og bakkemannskap jobber tett for å sikre stabil drift også i snø, is og vind.

– Sikkerhet er alltid viktigst, men vi har likevel klart å holde punktligheten oppe – også når værforholdene har vært utfordrende, forklarer han.

Årlig ryddes det store snømengder på Oslo lufthavn for å holde flyene i rute.

Teknologi hjelper – men mennesker gjør jobben

Oslo lufthavn regnes som en svært moderne og effektiv flyplass. Landevaag mener likevel det er samarbeidet mellom folk som er den viktigste suksessfaktoren.

– Vi har gode teknologiske systemer og høy effektivitet i terminalen, men det er helheten og samspillet mellom mennesker og prosesser som gjør dette mulig, sier han.

Ifølge Ciriums metode defineres en flyvning som punktlig dersom den går fra gate innen 15 minutter etter planlagt tid. 

I mai hadde Gardermoen ikke bare høyest andel punktlige avganger, men også en høy «tracking rate» og lav gjennomsnittlig avgangsforsinkelse sammenlignet med andre flyplasser i toppsjiktet.

– Dette nivået skal vi holde

Gardermoen har jevnlig vært blant de mest punktlige flyplassene i verden, og Landevaag forsikrer at ambisjonsnivået ikke blir lavere fremover.

– Vi har alltid hatt et tydelig mål om sikker, effektiv og stabil drift – og det skal vi fortsette med. Punktlighet er en viktig del av passasjeropplevelsen, og dette gir oss motivasjon til å bli enda bedre, avslutter han.