Motor
Land Rover Defender Octa – Ikke bare prisen som er tøff
Land Rover Defender Octa er trolig den beste terrengbilen på markedet. Dessuten er den luksuriøs, lynrask, tøff og dyr.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
SUV-modellene Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Aston Martin DBX 707, Bentley Bentayga og Ferrari Purosangue er raskere enn Land Rover Defenders nye toppmodell, Octa. Flere av dem er også dyrere, men de har alle beskjedne terrengegenskaper.
Mercedes-AMG G63 og Toyota Land Cruiser kan i varierende grad måle seg med Octa i terrenget, men de er tregere og på mange måter mindre sofistikerte. Luksusfetteren Range Rover SV er også tregere og dyrere med svakere terrengegenskaper.
Romslig budsjett
Derfor er Defender Octa et godt valg hvis 3,5 millioner kroner er innenfor budsjettrammen for din nye bil. Vi skriver bil, fordi den er så mye mer enn bare en SUV.
Det første som slår deg er kanskje den nye motoren, akkurat som det ikke var nok med konsernets egen femliters kompressormatede V8-motor på 425 hestekrefter i Defender V8. Den 4,4 liter store turbomatede V8-eren lånt fra BMW på 635 hestekrefter som sitter under panseret på Octa er ekstremt heftig, men mer om det senere.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Avansert understell
Det er nemlig understellet med navnet 6D Dynamics Air Suspension som er det beste ved Octa. Systemet har fått oppgraderte luftfjærer mens de fire demperne er hydraulisk sammenkoblet for en raskere og mer avansert bruk av fjæringsveien.
Ved akselerasjon og bremsing reduseres krengningen i lengderetningen både i tid og omfang. Det samme skjer når trykket fordeles fra side til side i svingene for mindre krengning og bedre veigrep. Det bidrar dessuten de 70 millimeterne i økt sporvidde også til.
Veigrepet er riktignok avhengig av om du har beholdt de 22-tommer store dekkene fra Michelin i 275/50-dimensjon eller montert de 20-tommer store terrengdekkene fra Goodyear eller BF Goodrich i 275/60-dimensjon.
Med sistnevnte kan du være både hensynsløs og uvøren ute i terrenget, men du må begrense toppfarten til 160 kilometer i timen. Ned de store hjulene er 250 innen rekkevidde.
Mange kjøreoppsett
Veigrepet påvirkes også av om du benytter kjøreoppsettet i-Dynamic hvor rattutvekslingen øker, understellet senkes ned og stives opp, mens gassresponsen skjerpes. Det er fortsatt en nesten fem meter lang, to meter bred og like høy bil på 2,5 tonn, men de mange kreftene og avanserte kjøresystemene gjør sitt ytterste for å skjule dette.
Kjøresystemet Terrain Respons har for uten de vanlige kjøreoppsettene Grass, Gravel, Snow, Sand, og Rock Crawl også Octa Mode. Dette er ment å optimalisere kjøringen på grusveier, slik at du kan leke litt Petter Solberg.
I Comfort er bilen noe mer tilgivende og kjøreturen mot hytta ut av byen og de første milene på motorveien går som en drøm.
Kjører du alene eller med overbærende passasjerer bør du velge Dynamic slik at de siste milene på småveiene og opp til fjellet bli mer morsomme, men håpet er at du ikke har asfalt helt frem.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Terrengets konge
Det er nemlig når hjulsporene blir dype, steinene store, bakkene bratte og snøen dyp at Defender Octa kan briljere.
Oppsettene i Terrain Response benytter da motorstyring, girkasse, nedstigningskontrollen (HDC), bremsene (ABS), antispinnsystemet (ESP), de to elektronisk styrte differensialene og ikke minst 6D-understellet for uovertruffen fremkommelighet.
Kameraer både foran, bak og ikke minst på hjulene hjelper deg også til å unngå de største hullene, kantene og steinene, for felger kan ødelegges selv om du kommer deg trygt frem.
Du kan med fordel også heve bilen et hakk eller to for ikke å slå nedi og benytte lavgirserie for å få nok krefter raskt og effektivt ut i hjulene.
En kjøretur på egentlig stengte kjerreveier og utenfor disse i en naturpark på Ibiza bekrefter hvor kapabel bilen er og i Norge vil loven stoppe deg før du setter deg fast.
Gøy på asfalt
Tilbake på asfalten skyter bilen opp i 100 kilometer i timen på fire sekunder, gjerne med bruk av launch control. Det er likevel akselerasjonen ut av svingene som gjør bilen morsom, sammen med lyden fra motoren og sportseksosen fra de to doble og firkantede enderørene.
Disse er for øvrig skråskjært for maksimal utnyttelse av angrepsvinkelen bak på 42,8 grader. Foran er den på 40,2 grader og i sideretning skal du kunne kjøre i 45 graders helling før du velter. Vadedybden på en meter er også kjekt å ha hvis du skal over en elv eller blir rammet av flom.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Flere oppgraderinger
Innvendig har den nye 2026-modellen fått en litt større såkalt Pivi Pro berøringsskjerm med relativt omfattende, intuitiv og brukervennlig betjening. En rekke funksjoner kan også betjenes fra rattet og avleses i det digitale instrumentpanelet. Frontrutevisningen kan skrus på og av etter eget ønske og behov.
Rattet er tykt og sporty mens setene også er av den sportslige typen, med god støtte uten at det blir for hardt. For øvrig er interiøret slik vi kjenner det fra før, med en fin kombinasjon av materialer, men også synlige skruer og andre detaljer for å vise at dette er en Defender.
Dører som smeller igjen med et solid klonk, sladrespeil med mulighet for kameravisning, hengervekt på 3,5 tonn, nyttelast på hele 645 kilo, reservehjul på den sidehengslete bakluken, god plass i det tredelte baksetet og et enormt bagasjerom er også noe av det Defender Octa har å by på.
Drøy avgift
Drivstofforbruket er mer populært hos Cirkle K enn hos MDG og lydbildet er ikke Christina Bus favoritt, men de få bilene som kommer til landet vil ikke utgjøre noen stor forskjell. Bortsett fra avgiften til statskassen som bør dekke en sykehjemsplass eller to pr. bil. Med grønne skilter blir bidraget 800.000 kroner mindre.
Nytt av året er også versjonen Octa Black, hvor praktisk talt alle detaljer, inkludert den lille Land Rover-logoen er i sort.
På grunn av den økte sporvidden har Octa dramatisk utbygde hjulbuer, mens lyktene er gjort mer aggressive i sin utforming foran og todimensjonale bak.
Les også: Riktig hvileplass nå gir bedre veigrep senere – slik lagrer du dekkene dine riktig.
Unike muligheter
Ekstrautstyrslisten for Octa er ikke blitt noe kortere og Land Rovers Bespoke-avdeling tar gjerne imot bestillinger på det du ikke finner der. Da kan du øke prisen ytterligere hvis du har mer å gå på rent budsjettmessig.
Når det gjelder tøffhet, ytelser og terrengegenskaper har du ikke mye å gå på.
Land Rover Defender Octa