Motor

Land Rover Defender Octa – Ikke bare prisen som er tøff

Land Rover Defender Octa er trolig den beste terrengbilen på markedet. Dessuten er den luksuriøs, lynrask, tøff og dyr.

Land Rover Defender Octa er trolig den beste terrengbilen på markedet. Dessuten er den luksuriøs, lynrask, tøff og dyr.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

SUV-modellene Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Aston Martin DBX 707, Bentley Bentayga og Ferrari Purosangue er raskere enn Land Rover Defenders nye toppmodell, Octa. Flere av dem er også dyrere, men de har alle beskjedne terrengegenskaper.

Med en vadedybde på 100 centimeter takler Land Rover Defender Octa mer enn normalt vestlandsvær.
Med en vadedybde på 100 centimeter takler Land Rover Defender Octa mer enn normalt vestlandsvær.

Mercedes-AMG G63 og Toyota Land Cruiser kan i varierende grad måle seg med Octa i terrenget, men de er tregere og på mange måter mindre sofistikerte. Luksusfetteren Range Rover SV er også tregere og dyrere med svakere terrengegenskaper.

Romslig budsjett

Derfor er Defender Octa et godt valg hvis 3,5 millioner kroner er innenfor budsjettrammen for din nye bil. Vi skriver bil, fordi den er så mye mer enn bare en SUV.

Med kjøresystemet «Octa» spesielt tilpasset aktiv kjøring på grusveier, lyser girhendlene opp i rødt.
Med kjøresystemet «Octa» spesielt tilpasset aktiv kjøring på grusveier, lyser girhendlene opp i rødt.

Det første som slår deg er kanskje den nye motoren, akkurat som det ikke var nok med konsernets egen femliters kompressormatede V8-motor på 425 hestekrefter i Defender V8. Den 4,4 liter store turbomatede V8-eren lånt fra BMW på 635 hestekrefter som sitter under panseret på Octa er ekstremt heftig, men mer om det senere.

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.

Fra 2026-modellen er innmaten i lyktene flyttet litt opp for et enda mer aggressive utseende.
Fra 2026-modellen er innmaten i lyktene flyttet litt opp for et enda mer aggressive utseende.

Avansert understell

Det er nemlig understellet med navnet 6D Dynamics Air Suspension som er det beste ved Octa. Systemet har fått oppgraderte luftfjærer mens de fire demperne er hydraulisk sammenkoblet for en raskere og mer avansert bruk av fjæringsveien.

Ved akselerasjon og bremsing reduseres krengningen i lengderetningen både i tid og omfang. Det samme skjer når trykket fordeles fra side til side i svingene for mindre krengning og bedre veigrep. Det bidrar dessuten de 70 millimeterne i økt sporvidde også til.

Førermiljøet er ikke ulikt de øvrige Defender-versjonene, men Octa har seter med bedre sidestøtte og oppgraderte materialer.
Førermiljøet er ikke ulikt de øvrige Defender-versjonene, men Octa har seter med bedre sidestøtte og oppgraderte materialer.

Veigrepet er riktignok avhengig av om du har beholdt de 22-tommer store dekkene fra Michelin i 275/50-dimensjon eller montert de 20-tommer store terrengdekkene fra Goodyear eller BF Goodrich i 275/60-dimensjon.

Med sistnevnte kan du være både hensynsløs og uvøren ute i terrenget, men du må begrense toppfarten til 160 kilometer i timen. Ned de store hjulene er 250 innen rekkevidde.

Mange kjøreoppsett

Veigrepet påvirkes også av om du benytter kjøreoppsettet i-Dynamic hvor rattutvekslingen øker, understellet senkes ned og stives opp, mens gassresponsen skjerpes. Det er fortsatt en nesten fem meter lang, to meter bred og like høy bil på 2,5 tonn, men de mange kreftene og avanserte kjøresystemene gjør sitt ytterste for å skjule dette.

Med angreps- og hellningsvinkler på over 40 grader kan Land Rover Defender Octa ta deg steder du ikke trodde det var mulig.
Med angreps- og hellningsvinkler på over 40 grader kan Land Rover Defender Octa ta deg steder du ikke trodde det var mulig.

Kjøresystemet Terrain Respons har for uten de vanlige kjøreoppsettene Grass, Gravel, Snow, Sand, og Rock Crawl også Octa Mode. Dette er ment å optimalisere kjøringen på grusveier, slik at du kan leke litt Petter Solberg.

I Comfort er bilen noe mer tilgivende og kjøreturen mot hytta ut av byen og de første milene på motorveien går som en drøm.

De tredimensjonale baklyktene er gjort helt flate på 2026-modellen av Octa.
De tredimensjonale baklyktene er gjort helt flate på 2026-modellen av Octa.

Kjører du alene eller med overbærende passasjerer bør du velge Dynamic slik at de siste milene på småveiene og opp til fjellet bli mer morsomme, men håpet er at du ikke har asfalt helt frem.

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

Terrengets konge

Det er nemlig når hjulsporene blir dype, steinene store, bakkene bratte og snøen dyp at Defender Octa kan briljere.

Oppsettene i Terrain Response benytter da motorstyring, girkasse, nedstigningskontrollen (HDC), bremsene (ABS), antispinnsystemet (ESP), de to elektronisk styrte differensialene og ikke minst 6D-understellet for uovertruffen fremkommelighet.

Octa-setene kan leveres i en rekke farger og materialkvaliteter, inkludert karbon på ryggen.
Octa-setene kan leveres i en rekke farger og materialkvaliteter, inkludert karbon på ryggen.

Kameraer både foran, bak og ikke minst på hjulene hjelper deg også til å unngå de største hullene, kantene og steinene, for felger kan ødelegges selv om du kommer deg trygt frem.

Du kan med fordel også heve bilen et hakk eller to for ikke å slå nedi og benytte lavgirserie for å få nok krefter raskt og effektivt ut i hjulene.

Land Rover Defender Octa har nok krefter, kjøresystemer, bakkeklaring og vadedybde til å takle det tilnærmet umulige.
Land Rover Defender Octa har nok krefter, kjøresystemer, bakkeklaring og vadedybde til å takle det tilnærmet umulige.

En kjøretur på egentlig stengte kjerreveier og utenfor disse i en naturpark på Ibiza bekrefter hvor kapabel bilen er og i Norge vil loven stoppe deg før du setter deg fast.

Gøy på asfalt

Tilbake på asfalten skyter bilen opp i 100 kilometer i timen på fire sekunder, gjerne med bruk av launch control. Det er likevel akselerasjonen ut av svingene som gjør bilen morsom, sammen med lyden fra motoren og sportseksosen fra de to doble og firkantede enderørene.

Eksosrørene bak er skjært på skrå for ikke å ødelegge angrepsvinklene på 42,8 grader.
Eksosrørene bak er skjært på skrå for ikke å ødelegge angrepsvinklene på 42,8 grader.

Disse er for øvrig skråskjært for maksimal utnyttelse av angrepsvinkelen bak på 42,8 grader. Foran er den på 40,2 grader og i sideretning skal du kunne kjøre i 45 graders helling før du velter. Vadedybden på en meter er også kjekt å ha hvis du skal over en elv eller blir rammet av flom.

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

Flere oppgraderinger

Innvendig har den nye 2026-modellen fått en litt større såkalt Pivi Pro berøringsskjerm med relativt omfattende, intuitiv og brukervennlig betjening. En rekke funksjoner kan også betjenes fra rattet og avleses i det digitale instrumentpanelet. Frontrutevisningen kan skrus på og av etter eget ønske og behov.

Rattet er tykt og sporty mens setene også er av den sportslige typen, med god støtte uten at det blir for hardt. For øvrig er interiøret slik vi kjenner det fra før, med en fin kombinasjon av materialer, men også synlige skruer og andre detaljer for å vise at dette er en Defender.

Flere håndtak og synlige skruer gjør at Land Rover Defender Octa både ser ut som og fungerer som en tøff terrengbil.
Flere håndtak og synlige skruer gjør at Land Rover Defender Octa både ser ut som og fungerer som en tøff terrengbil.

Dører som smeller igjen med et solid klonk, sladrespeil med mulighet for kameravisning, hengervekt på 3,5 tonn, nyttelast på hele 645 kilo, reservehjul på den sidehengslete bakluken, god plass i det tredelte baksetet og et enormt bagasjerom er også noe av det Defender Octa har å by på.

Drøy avgift

Drivstofforbruket er mer populært hos Cirkle K enn hos MDG og lydbildet er ikke Christina Bus favoritt, men de få bilene som kommer til landet vil ikke utgjøre noen stor forskjell. Bortsett fra avgiften til statskassen som bør dekke en sykehjemsplass eller to pr. bil. Med grønne skilter blir bidraget 800.000 kroner mindre.

Nytt av året er også versjonen Octa Black, hvor praktisk talt alle detaljer, inkludert den lille Land Rover-logoen er i sort.

På grunn av den økte sporvidden har Octa dramatisk utbygde hjulbuer, mens lyktene er gjort mer aggressive i sin utforming foran og todimensjonale bak.

Les også: Riktig hvileplass nå gir bedre veigrep senere – slik lagrer du dekkene dine riktig. 

Når veien blir flatere og hastigheten høyere er bilen meget komfortabel.
Når veien blir flatere og hastigheten høyere er bilen meget komfortabel.

Unike muligheter

Ekstrautstyrslisten for Octa er ikke blitt noe kortere og Land Rovers Bespoke-avdeling tar gjerne imot bestillinger på det du ikke finner der. Da kan du øke prisen ytterligere hvis du har mer å gå på rent budsjettmessig.

Når det gjelder tøffhet, ytelser og terrengegenskaper har du ikke mye å gå på.

Land Rover Defender Octa

Oppsummering av biltest av Finansavisen laget med Datawrapper.