Reisenyheter
Kong Haralds syketransport kostet to millioner: – Vanlig
Frende forsikring bruker Kong Haralds sykdom til å slå et slag for reiseforsikring: Forsikringsselskapet har tidligere brukt et par millioner for å få forsikringskunder som har blitt syke i Asia trygt hjem.
Kong Haralds hjemtransport fra Malaysia har vært anslått å koste to millioner kroner. Frende mener det ikke er en urimelig sum for å få hjem syke reisende. Det er en utgift staten byr på for landets konge.
– Det er veldig kostbart å bli syk i utlandet. Hvis du er langt unna, for eksempel i Asia, og trenger hjemtransport kan det fort koste det samme å få deg trygt hjem igjen. Vi har hatt flere tilfeller der utgiftene har kommet opp i både halvannen og to millioner kroner, sier skadesjef på reise i Frende Forsikring, Petter Lassen i en pressemelding.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Reisesykdom for milliarder
I 2023 betalte norske forsikringsselskaper ut mer enn 1,16 milliarder kroner for skader under posten reisesykdom. Det er mer enn i 2019, altså det siste normale reiseåret før pandemien.
Totalt var det 106.840 saker med reisesykdom i 2023. Også det er et antall som er forbi totalen i 2019. Tallene kommer fra Finans Norge, ifølge Frende.
– Det viser hvor mange som blir syke på tur hvert år. I disse tallene er stort og smått av sykdomstilfeller inkludert, men det viser hvor dyrt det kan bli. Reisesyke utgjør 27 prosent av alle reisesakene forsikringsselskapene fikk i fjor, men det utgjør 44 prosent av kostnadene, sier Petter Lassen.
I de dyreste tilfellene er det snakk om å hentes med egen transport og mannskap, sammen med medisinsk personell, inkludert spesialister. Det kan også inkludere flere mellomlandinger, avhengig av flytype, for de lengste transportene. Det kan i tillegg være aktuelt med lokal ambulansetransport både til og fra flyplass.
Men det er ikke alle som trenger et eget fly selv om de er syke.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ikke alltid eget fly
– Mange kan reise selv, for eksempel med et ekstra sete om bord på et rutefly. Eller på business klasse, hvis pasienten må ligge. Det finnes også rutefly som kan ta med seg båre, både med og uten ledsager, sier skadesjefen i Frende.
Det blir likevel dyrt når man må reise med kommersielle rutefly på denne måten.
– Dette er en av de mange gode grunnene til å aldri reise noe sted uten reiseforsikring. Utenriksdepartementet fraråder også å reise uten en forsikring som tar regningen hvis noe skjer med deg. Uhell, ulykker og sykdom kan brått skje hvem som helst, og da vil du ikke stå alene, sier Lassen.
Og har du ikke forsikring, må du selv dekke kostnadene til ny billett hjem, eller kostnaden til ambulansefly.
Frende minner om at reiseforsikringen ikke dekker sykdommer som det er forventet at forverres på ferien og at mange selskaper har gratis medisinsk rådgivning på telefon, før avreise.
– Der kan du få snakke med leger og sykepleiere som er spesialister på reisemedisin. De kan gi deg konkrete reiseråd og si om de mener reisen du har tenkt deg ut på er forsvarlig eller bør droppes, sier Petter Lassen.