Motor
Kia EV6 GT – raskere enn politiet
At politiet i Norge kjører Kia EV6 GT er fullt forståelig, og går de for den nye versjonen som nå er kommet, får de en nærmest uslåelig pakke.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Den sportslige, kapable og ganske så tøffe elbilen Kia EV6 GT hadde noen problemer da den kom i 2022. Rekkevidden kunne neppe hevdes å være fantastisk, og rattet var merkelig klumpete.
Det største problemet var imidlertid at den ganske raskt havnet i skyggen av Hyundai Ioniq 5 N.
Kias artige crossover hadde 585 hestekrefter, driftmode og store bremser, men inn kom Ioniq 5 N med sine mektige 650 hestekrefter og virtuell, «manuell» giring – for første gang i en elbil.
Det ble åpenbart at Kia måtte ta noen grep, og det har de nå gjort.
Elektrisk politibil
At Hyundai Ioniq 5 N dukket opp, har ikke stoppet politiet i Norge fra å bruke EV6 GT som tjenestebil. I en sak skrevet av Politiforum.no i fjor, kommenterte UP-sjef Knut Smedsrud bruken.
«Mange har fått seg en overraskelse når det er en elbil som har stoppet dem. Mange som har raske biler, tester om vi følger etter. Og når vi gjør det, unnskylder de seg med at de ikke visste at politiet har elbiler», sa UP-sjefen.
Den iøynefallende Hyundai Ioniq 5 N er kanskje ikke noe for politiet, men kanskje de etter hvert vil oppgradere til nye og litt mer subtile EV6 GT? Det er slett ikke utenkelig.
Dette er endringene
Har det noen praktisk betyding? Nei. Kjører du raskere med et slikt system? Nei. Er det morsomt? Ja.
Rent visuelt har det skjedd forholdsvis mye med EV6 GT nå, om du konsentrerer deg rundt bilens frontparti. Den er blitt ny og får bilen til å fremstå mer moderne. Bak er det skjedd såpass lite at du vanskelig ser forskjell.
Av nyheter på innsiden finner du et par sportsstoler foran som for første gang har elektrisk justering. Artig nok er kjølingen i setet såpass aggressiv at det føles som å sitte i undertøyer på en stålbenk i januar. Det er fornøyelig effektivt og kulden kan justeres i tre trinn.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Men potensielt enda viktigere er det nye rattet. Endelig får du et skikkelig sportsratt, fortsatt med fysiske knapper, ikke idiotiske «berøringsknapper» slik enkelte produsenter tviholder på.
Batteristørrelsen har også fått litt oppmerksomhet, for den er pumpet opp fra 77,4 kWh til 84 kWh. Det hjelper på rekkevidden som spretter fra 424 til 450 WLTP-kilometer – fortsatt ikke utpreget imponerende, men i alle fall litt bedre.
Viktigst av alt, om du er opptatt av å skryte av tall, er det at Kia har løftet motoreffekten. Nå er det ikke 585 hestekrefter på lur, slik politiet har, men Hyundai-matchende 650 hestekrefter ved rivstart og 609 hestekrefter ellers. Til 100 er den like kvikk som før, men når du allerede er i fart fremstår oppdaterte EV6 GT som merkbart raskere.
0 til 100 går unna på 3,5 sekunder, 0,1 bak Ioniq 5 N, og den virtuelle giringen fra Hyundai er også på plass. Det hele skulle tilsi en oppskrift god nok til å friste høyst bilinteresserte kjøpere, men det er også forskjeller mellom Ioniq 5 N og Kia EV6 GT du bør være klar over.
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Kia EV6 GT facelift
Verdens fineste veier
For å ta rede på hvordan nye Kia EV6 GT er, har den norske importøren Bertel O. Steen tatt med bilene til Sveits. «Vi har da nok svingete veier her i Norge», tenker du sikkert, men selv om vi nordmenn liker å være best i alt, må vi se oss slått av Sveits’ alpepass.
At vi definitivt ikke blir slått av Sveits på humor og vennlighet, får tåles i bytte mot en dag rundt det som må være blant verdens absolutt fineste veier.
Testruten går fra Andermatt like sør for Luzern, til Furka-passet, Grimsel og videre til Susten. Er du en bilglad type som liker å ferdes med bil i Europa, er dette velkjente navn. Om du ennå ikke har besøkt disse stedene, bør du stålsette lommeboken, forberede deg på å bli kjeftet litt på av sure sveitsere og ta deg en tur til dette rare, lille landet. Og kanskje det er nettopp en EV6 GT du bør reise med.
BMW M2, Audi RS 3
I Furka kommer svingene brått og brutalt. De krever rattutslag og konsentrasjon. Med 2.220 kilo egenvekt er dette svinger du i EV6 GT tar med litt lav inngangshastighet, før du planter høyrefoten i gulvet når hjulene i større grad peker rett frem. Da bykser bilen med en voldelig akselerasjon og de andre bilistene klarer ikke å henge på.
For andre bilister finner du mange av rundt Furka, Grimsel og Susten. Porche 911 GTS vrimler det av. Golf R, Audi RS 3, BMW M2, M3 og Caterhamer ser du ofte.
Dette er stedet der sveitsere kommer for å prøve å smile litt, men tyskere, italienere, franskmenn og nedelendere gliser når de hopper ut av bilen ved det nedlagte, men legendariske Belvédère Hotel i Furka-passet.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Bedre enn Ioniq 5 N?
Det finnes visst hyggelige sveitsere, og det finnes morsomme elbiler. Kia EV6 GT med giring på rattet, simulert som i en bil med bensinmotor, er definitivt en av dem.
Her er det gjort langt mer enn å bare justere opp motoreffekten. Bremsene er gigantiske, en elektronisk differensial fordeler kreftene på bakakselen og tester du de forskjellige kjøreprogrammene merker du stor forskjell på hvordan effekten fordeles mellom motoren foran og bak.
Du får et mektig veigrep og motorkraften er alltid tilgjengelig. Alpepassene Grimsel og Sursen, med sine lange, slake svinger, et slik sett et velegnet sted for EV6 GT. Farten du kan holde uten å føle at du presser bilen for hardt, gjør det åpenbart at koreanerne har lagt mye arbeid i detaljene. Slik sett minner dette en del om en Porsche Taycan eller Audi e-tron GT.
Mens Ioniq 5 N også er beregnet for banebruk, er Kia EV6 GT i større grand en sportslig Grand Tourer du gjerne vil legge ut på langtur i. Den ser større ut enn den er, og har en anelse mer komfort i seg sammenlignet med 5 N. Mer stillegående later den også til å være, men det kan være en illusjon fremhevet av sveitsernes eksepsjonelt velholdte veinett.
Et annet aspekt der 5 N og EV6 GT skiller seg fra hverandre, er ved at Hyundaien har åtte virtuelle gir, mens EV6 har seks. Du kan enten kjøre i automatisk modus, der programvaren på egen hånd later som at det gires opp eller ned, eller gjøre det manuelt med de fysiske hendlene på rattet. Alt foregår simulert, men følelsen av å plutselig få en flodbølge av dreiemoment når du «girer ned», er fornøyelig.
Har det noen praktisk betydning? Nei. Kjører du raskere med et slikt system? Nei. Er det morsomt? Ja.
Her er ulempene
At Kia EV6 GT kan fremstå uvanlig forlokkende for bilentusiaster, er fullt forståelig. Du må samtidig være klar over at det fortsatt er noe ulemper med denne bilen også. Svingradiusen er merkbart dårlig, noe som gjør at bilen føles klumpete der det er trangt. Du må ratte ganske mye for å få den på plass.
Ellers er det som alltid skuffende med en elbil uten noe skikkelig bagasjerom under panseret, men heldigvis er plassen bak god. Et annet aspekt som er egnet til å irritere litt, er at infotainmentsystemet fremstår en anelse gammeldags. Trøsten er at det er kjappere enn tildligere, selv om grafikken ikke er direkte lekker.
Les også: Riktig hvileplass nå gir bedre veigrep senere – slik lagrer du dekkene dine riktig.
Så mye koster den
I et tøft nybilmarked må det være litt moro for Bertel O. Steen at Kia langt på vei matcher prisen til Hyundai. EV6 GT koster 729.900 kroner og Ioniq 5 N koster 721.250 kroner.
At sistnevnte er mer sportslig, og litt raskere om du skal kjøre på bane, føles sikkert. Men at det er Ioniq 5 N som passer deg best, er ikke like sikkert.
Kia EV6 GT tilbyr en freidig blanding av praktiske egenskaper, rå motorkraft og kjøreegenskaper. Måten denne tunge bilen klorer seg fast i de sveitsiske svingene på, er beundringsverdig.
Til denne prisen er den nesten umulig å slå, og den fremstår på flere måter som et skikkelig kupp. I alle fall når økte bilavgifter virker mer og mer sannsynlig.